Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Mediaanalys seriösa?
- Detta ämne har 38 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Finch Sverige.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2012 kl. 18:12 #153799Societic Hair SwedenDeltagare
Vi lägger ner det.
22 oktober, 2012 kl. 12:02 #154265GgaivDeltagareFick mail av Mediaanalys nyligen, de inledde med ”Såg att ni har sponsrade länkar på Google”. Jag har inte haft Adwords på flera månader..
22 oktober, 2012 kl. 13:24 #154270ortaxDeltagareSökmotoroptimering idag ser inte alls ut som den gjorde för 6 månader sedan, och som den så ut då såg den inte ut för 12 månader sedan. Alla SEO-optimerare använder nya verktyg, funktioner och taktiker för att bland annat ge bästa resultat för sin kund och även effektivisera sitt arbete, inte konstigt alls eller hur? man måste ju utvecklas.
Nu när det gäller MA så kan inte jag säga att dem gjort rätt eller fel, har personligen aldrig jobbat med dem eller så. Men kan tänka mig att dem körde en taktik som fungerade jättebra ett tag. Sedan glömde dem spåkulan i garderoben och tog smällen. Det är många många fler sidor från betydligt många fler SEO-företag som varit med om exakt samma sak. Jag vågar nästan också säga att en del av alla SEO-proffs också varit med om detta.
Nu är jag opartisk i denna frågan helt och hållet. Men problemet är att The big G gör väldigt stora ändringar nu och rör om i grötgrytan så det står härliga till, tyvärr måste ett par miljoner hemsidor få sig en pärla för att G ska visa hur det ska gå till.
Mitt tips är att snacka med MA och kom på en lösning, finns det ingen så begär ni kompensation för förlorade pengar. Efter detta så kan ni antingen stanna kvar hos MA eller gå till någon annan firma. Men man får aldrig glömma att det kan även hända den bäste
22 oktober, 2012 kl. 13:50 #154271CMAnderssonDeltagareEtt tips är att använda sökordsoptimeringsföretag som inte använder fasta kostnader, eller bindande kontrakt.
22 oktober, 2012 kl. 14:02 #154273ortaxDeltagare@CMAndersson 54396 wrote:
Ett tips är att använda sökordsoptimeringsföretag som inte använder fasta kostnader, eller bindande kontrakt.
Säg att man går i tankarna på att anlita ett sökordsoptimeringsföretag och sidan i fråga inte är riktigt sökmotoroptimerad. Det hänger inte riktigt ihop.
Första problemet blir att dem som ska hålla på med sökordsoptimering och bara jobba med kvalitativa sökord i den organiska träfflistan får antagligen jobba med diverse fulknep för att ens knipa en placering på första sidan om sökordet är relativt konkurrensutsatt.
Andra problemet blir då att om man ändå lyckas så kommer sökordsoptimeringen vara taktiskt uppbyggd efter den icke-optimerade sidan. Så skulle man nu börja optimera sidan ”rätt” så är chanserna att den faller en bit i serpen.
Detta är bara teoretiskt tänkande ifrån min sida om hur det skulle kunna ligga till. Dock håller jag faktiskt med dig om att sökordsoptimerare är mer insatta i hur man bra och fint kommer upp i serpen på specifika sökord, men då att sidan i fråga har en bra grund med sökmotoroptimeringen.
22 oktober, 2012 kl. 15:06 #154285patrikkjellinDeltagareJohan, det din bekant har blivit utsatt för är inte ovanligt . Som gammal marknadschef för Projectplace (dvs inte längre) har jag anlitat ett flertal etablerade företag för SEO arbetet. Jag har alltid blivit besviken. Och då är jag en tålmodig person . Hur som helst har jag lärt mig att ingå kontrakt som bygger uteslutande på rörligt resultat, med en mindre fast del. Det kan åtminstone vara en lärdom att ta med sig i det fortsatta arbetet, för nån form av stöd behövs ofta.
När jag ändå lägger in ett inlägg här så vill jag lyfta fram att vi marknadsförare ofta lägger för mycket tid och pengar på ord som vi inte vet genererar värde (försäljning) till bolaget. Det tycker jag är oerhört intressant, hur ”släpper” vi de ord som bara genererar trafik mot att istället fokusera online närvaron på det som genererar försäljning. Har haft många och långa diskussioner med kollegor …varför inte lite till…
22 oktober, 2012 kl. 17:17 #154290CMAnderssonDeltagare@ortax 54398 wrote:
Säg att man går i tankarna på att anlita ett sökordsoptimeringsföretag och sidan i fråga inte är riktigt sökmotoroptimerad. Det hänger inte riktigt ihop.
Första problemet blir att dem som ska hålla på med sökordsoptimering och bara jobba med kvalitativa sökord i den organiska träfflistan får antagligen jobba med diverse fulknep för att ens knipa en placering på första sidan om sökordet är relativt konkurrensutsatt.
Andra problemet blir då att om man ändå lyckas så kommer sökordsoptimeringen vara taktiskt uppbyggd efter den icke-optimerade sidan. Så skulle man nu börja optimera sidan ”rätt” så är chanserna att den faller en bit i serpen.
Detta är bara teoretiskt tänkande ifrån min sida om hur det skulle kunna ligga till. Dock håller jag faktiskt med dig om att sökordsoptimerare är mer insatta i hur man bra och fint kommer upp i serpen på specifika sökord, men då att sidan i fråga har en bra grund med sökmotoroptimeringen.
Jag tror i och för sig att om man får igång optimeringen av sökorden, även om sidan inte är ”perfekt” så är det en bra början. Därefter kan man ju använda resultaten man ser till att förbättra sidan. Nu är jag ganska ny på området men jag förstår att dessa processer tar litet tid innan de faktiska resultaten visar sig. Själv tittar jag runt efter aktörer som kan underlätta och ta en del av arbetsbördan, även för mindre företag. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och försöka klura ut vilka sökord som är bäst…
23 oktober, 2012 kl. 07:31 #154325ortaxDeltagare@CMAndersson 54418 wrote:
Jag tror i och för sig att om man får igång optimeringen av sökorden, även om sidan inte är ”perfekt” så är det en bra början. Därefter kan man ju använda resultaten man ser till att förbättra sidan. Nu är jag ganska ny på området men jag förstår att dessa processer tar litet tid innan de faktiska resultaten visar sig. Själv tittar jag runt efter aktörer som kan underlätta och ta en del av arbetsbördan, även för mindre företag. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och försöka klura ut vilka sökord som är bäst…
Jovisst är det en bra början. Problemet blir ju att om du t.ex. spenderar 5.000 kr på ord som du får upp till låt oss säga placering 3 i den organiska söklistan, har du då en dåligt optimerad sida så skulle det inte vara så svårt för en konkurrent att klättra förbi dig med betydligt mindre budget (Nu talar jag inte om högkonkurrerande ord, då snackar vi om andra summor).
Och en annan aspekt i det hela är att om du har en ny sida och börjar jobba med sökordsoptimering (med andra ord, jobbar med inlänkar) kraftigt så finns det risker med att G ser det som spam och för ”onaturligt” att man t.o.m. kanske hamnar i ett filter om man har otur.
Mitt tips är att man börjar titta på systemets förutsättningar för sökmotoroptimeringen, när man sen känner sig bekväm och konsulerat med diverse SEO-optimerare så börjar man ta tag i sin sökordsoptimering. Ju starkare grund man har desto större chanser är det att få ha kvar sin placering.
24 oktober, 2012 kl. 10:18 #154409CMAnderssonDeltagare@ortax 54456 wrote:
Jovisst är det en bra början. Problemet blir ju att om du t.ex. spenderar 5.000 kr på ord som du får upp till låt oss säga placering 3 i den organiska söklistan, har du då en dåligt optimerad sida så skulle det inte vara så svårt för en konkurrent att klättra förbi dig med betydligt mindre budget (Nu talar jag inte om högkonkurrerande ord, då snackar vi om andra summor).
Och en annan aspekt i det hela är att om du har en ny sida och börjar jobba med sökordsoptimering (med andra ord, jobbar med inlänkar) kraftigt så finns det risker med att G ser det som spam och för ”onaturligt” att man t.o.m. kanske hamnar i ett filter om man har otur.
Mitt tips är att man börjar titta på systemets förutsättningar för sökmotoroptimeringen, när man sen känner sig bekväm och konsulerat med diverse SEO-optimerare så börjar man ta tag i sin sökordsoptimering. Ju starkare grund man har desto större chanser är det att få ha kvar sin placering.
Tack för tipset. Det är ju verkligen viktigt att man inte hamnar i något filter hos Google.
Jag funderar ändå på om man inte samtidigt som man förbättrar och optimerar sidan också så snart som möjligt försöker få reda på så mycket information om vilka sökord som genererar bäst. Därifrån får man ju viktig information om vad som driver. En kombination av båda delarna kanske är den bästa lösningen. Förbättringsarbetet är ju kontinueligt då förutsättningarna hela tiden också förändras.
Mvh
Carl Magnus24 oktober, 2012 kl. 11:24 #154411ortaxDeltagare@CMAndersson 54548 wrote:
Tack för tipset. Det är ju verkligen viktigt att man inte hamnar i något filter hos Google.
Jag funderar ändå på om man inte samtidigt som man förbättrar och optimerar sidan också så snart som möjligt försöker få reda på så mycket information om vilka sökord som genererar bäst. Därifrån får man ju viktig information om vad som driver. En kombination av båda delarna kanske är den bästa lösningen. Förbättringsarbetet är ju kontinueligt då förutsättningarna hela tiden också förändras.
Mvh
Carl MagnusJa självklart ska man försöka identifiera och skapa viktiga sökord som reflekterar den nisch man är verksam inom. Det som är bra då med ”OnPage” optimeringen är ju att man har möjlighet att ”styra” vilka sökord som sidan ska ranka bättre på, därmed underlättar detta för sökordsoptimeringen då man lättare själv som ägare av sida hittar bra sökord.
Ett bra alternativ för detta är ju googles egna sökordsverktyg ”Google keyword tool” som då är kopplat till Adwords.
Mvh
Mikael Johansson -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.