Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Matte för ehandlare – viktiga kunskaper
- Detta ämne har 30 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av Per-Anders.
-
FörfattareInlägg
-
19 mars, 2014 kl. 06:52 #173700Per-AndersDeltagare
@Mike.Odin 53890 wrote:
Kul tråd! Skulle som sagt vara roligt med en veckans kluring!
Men nu är det dags att vara den som är den!
I praktiken kommer du oftast inte behöva öka försäljningen med 50% för att det ska gå jämnt upp.
Så fort konverteringsfrekvensen ändras så blir problemet mycket mer komplext. Det som inte tas med i beräkningen är frågeställningar såsom:– Driver kampanjprodukt A försäljning på produkt B?
– Drev prissänkningen en kund till er som annars hade gått till en konkurrent? Vilket värde ger det?Som ett extremt exempel, säg att du prissänker en skrivare som tidigare kostat 1000:- med 10%, och du har 30% marginal.
Du vet även att 80% av alla som köper en skrivare även köper en usb kabel till skrivaren där du har bra marginal, 70%, för 150:-.
Givetvis finns fler såna här associationer, såsom med bläckpatroner, toners, skrivarpapper mm, men för enkelhetens skull struntar vi i det.Ditt förväntade värde per sälj blir då istället:
(0.9-0.7)*1000 + 0.8*0.7*150 = 284
mot
0.3*pris + 0.8*0.7*150 = 384
Ekvationen att lösa blir nu 284x=384 -> x=1.352
Dvs, du behöver bara öka försäljningen med 35.2% helt plötsligt.Och nu har vi inte heller räknat med att ni kanske fått ett par lojala kunder under kampanjen.
Sen är det inte säkert att en prissänkt produkt driver samma försäljning på andra produkter som när den är normalprissatt, det är förmodligen olika från produkt till produkt.
Matte är inte min starka sida så kan du förklara din lösning lite för mig så tänkte jag göra en beräkning i excel och visa mina medarbetare.
(0,9-07) är? * 1000 tidigare pris + 0,8*0,7 är? * 150 usb kabel = 284
Vore tacksam för ett svar.
Mv.
Per-Anders -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.