Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Matte för ehandlare – viktiga kunskaper
- Detta ämne har 30 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av Per-Anders.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2012 kl. 13:51 #153691flennstromDeltagare
Som hjälp till alla er som inte har full koll på ehandelsmatten har jag gjort en Excelmall för att beräkna marginal och volympåverkan.
Du hittar den här Hjälp med att beräkna marginal | eVERYTHING.
Du behöver bara fylla i ditt försäljningspris och ditt inköpspris. Se upp med momsen bara.
Sen kan du testa hur mycket mer du behöver sälja vid olika rabatter.
12 oktober, 2012 kl. 14:00 #153695KockenDeltagare@flennstrom 53708 wrote:
Något som de flesta ”vanliga” människor har väldigt svårt att svara korrekt på är följande:
Du säljer varor med 30% marginal.
För att öka din försäljning funderar du på en priskampanj.
Om du sänker priset med 10%, hur mycket mer måste du då sälja för att kompensera för prissänkningen. Allt annat är fast, dvs du har samma inköpspris även efter prissänkningen.Gillar detta, håller med Kodmyran, kör det som en stående fredagstävling!!
Många webbhandlare inte bara ”vanliga” behöver lära sig detta med prissättning och räkna på kostnader. Kan man lite vanlig hederlig företagsekonomi, så är chansen större att man överlever i konkurrensen.12 oktober, 2012 kl. 14:29 #153707GregerADeltagareDet är bra att du lyfter fram sådana här exempel Fredrik.
Det är nog många som inte tänker på vad en 10% prissänkning egentligen kostar dem. Inte konstigt att en del har svårt att får det att gå runt.
Man kan ju också räkna på hur mycket mer man måste sälja om Klarna vill ha 3% istället för 2% i avgift …
12 oktober, 2012 kl. 14:37 #153709kontorsmagasinetDeltagareExemplet du borde dra (med tanke på checkouten) är: du har 2% i faktureringsavgift, den höjs till 3% hur mkt mer måste du sälja om du har 30% i marginal.
Svar: Av dina 30% i marginal behåller du 28 om du har 2% i faktureringsavgift, 27 om du har 3%. Ekvationen som skall lösas: 27x=28 => 28/27= 1,037. Dvs 3,7%. Självklart haltar exemplet om du har en fakturaavgift, då får man ju räkna om marginalerna.
13 oktober, 2012 kl. 06:46 #153744AndreasDeltagareI min branch är de tyngsta med prissättningen att vänta om priserna från leverantör är med eller utan moms.
Får alltid maila en extra gång och dubbelkolla.
Sedan när företag debiterar fel och glömmer/ använder moms. Så åf r man ny faktura och extra material att bokföra.
Är nog väldigt många som har problem att hålla isär rabatter, moms, marginaler m.m.
Är bra att någon gör lite mallar man kan använda. Tillika är de bäst om dessa uträkningar sitter i ryggmärgen och att man ej behöver ha några mallar och gå efter.
Vill ni fördjupa er så kan vi ta lite matematik från fälgbranschen. Ni kan alltid räkna ut vilken inpressning man skall ha om man ökar sin fälgbredd till en viss tum eller vad skall däcket ha för dimension så att däckets rullomkrets hålls den samma och att ej hastighetsmätaren får fnatt och visar fel hastighet.
13 oktober, 2012 kl. 12:01 #153748RikardDeltagareTänk att matematikern vann priset. Oväntat!
13 oktober, 2012 kl. 17:33 #153763NO LINGODeltagareFredrik, säg att detta är en skojartråd där du driver med oss…
14 oktober, 2012 kl. 08:27 #153773ParvelitoDeltagareAtt matematik inte är alla ehandlares bästa ämne är väl känt.
Jag missade tyvärr Klarnas matematiska övningar på #Emeet, men tycker det är mycket roligt att någon tar tag i det här med prissättning. Det är ett rätt så smalt spelrum mellan å ena sidan en tillfredsställande marginal, och vad kunden ser som ett attraktivt erbjudande.
Företag med kostnadseffektiva processer kommer alltid att ha ett större spelrum att verka på än den som inte vridit och vänt på alla steg i en process för att kostnadsoptimera den.
15 oktober, 2012 kl. 12:26 #153820Mike.OdinDeltagareKul tråd! Skulle som sagt vara roligt med en veckans kluring!
Men nu är det dags att vara den som är den!
I praktiken kommer du oftast inte behöva öka försäljningen med 50% för att det ska gå jämnt upp.
Så fort konverteringsfrekvensen ändras så blir problemet mycket mer komplext. Det som inte tas med i beräkningen är frågeställningar såsom:– Driver kampanjprodukt A försäljning på produkt B?
– Drev prissänkningen en kund till er som annars hade gått till en konkurrent? Vilket värde ger det?Som ett extremt exempel, säg att du prissänker en skrivare som tidigare kostat 1000:- med 10%, och du har 30% marginal.
Du vet även att 80% av alla som köper en skrivare även köper en usb kabel till skrivaren där du har bra marginal, 70%, för 150:-.
Givetvis finns fler såna här associationer, såsom med bläckpatroner, toners, skrivarpapper mm, men för enkelhetens skull struntar vi i det.Ditt förväntade värde per sälj blir då istället:
(0.9-0.7)*1000 + 0.8*0.7*150 = 284
mot
0.3*pris + 0.8*0.7*150 = 384
Ekvationen att lösa blir nu 284x=384 -> x=1.352
Dvs, du behöver bara öka försäljningen med 35.2% helt plötsligt.Och nu har vi inte heller räknat med att ni kanske fått ett par lojala kunder under kampanjen.
Sen är det inte säkert att en prissänkt produkt driver samma försäljning på andra produkter som när den är normalprissatt, det är förmodligen olika från produkt till produkt.
15 oktober, 2012 kl. 12:34 #153821danielanderssonDeltagare@Mike.Odin 53890 wrote:
Och nu har vi inte heller räknat med att ni kanske fått ett par lojala kunder under kampanjen.
Eller kunder som bara letar efter prissänkta produkter..
Men självklart får man även räkna med att man skickar nyhetsbrev till fler som i framtiden kanske köper. Men om man inte har många många år av data och ett otroligt sofistikerat system för att räkna fram sånt, så blir det bara gissningar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.