Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Märkning av produkter
Etiketter: etiketter, hälsoprodukter, import, märkning, skönhetsprodukter
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av henrik.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2013 kl. 08:34 #101031axelnoahDeltagare
Hej, vi är helt gröna och vill sälja importerade hälso- och skönhetsprodukter. Enligt kommunens miljöinspektör måste vi etikettera våra små burkar. Men kommunen hjälper inte till med konsultverksamhet. Undrar om det finns några av er som vet hur man går till väga.
Vi har alltså burkar med ingredienserna på engelska och detta ska översättas till svenska. Men det måste ju vara en massa andra saker att tänka på också. Vi skulle vara hur tacksamma som helst om någon hörde av sig med tips, råd, kunskap på detta område.
27 november, 2013 kl. 15:40 #170532henrikDeltagareOm du importerar utanför EU måste du även varudeklarera dina produkter hos läkemedelsverket. Om du säljer tex kosmetik och hygienprodukter ansvarar du för att dessa uppfyller kosmetikareglerna. Reglerna i sin helhet anges i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS) vilka du hittar här: Välkommen till Läkemedelsverket – Läkemedelsverket / Medical Products Agency
Importerar du från annat EU-land räcker det med hänvisning på din produkt till företaget som står för importen till EUMvh
Henrik27 november, 2013 kl. 19:41 #170549TinaDeltagareReglerna för kosmetika ändrades i juli 2013. Det räcker inte längre att registrera produkterna hos Läkemedelsverket utan de ska registreras i EU’s register CPAP. Avgiften har höjts sen läkemedelsverket hade hand om det, men hur mycket verkar ingen ha koll på än. Innan kostade det 3000:-/år + 250:- per produkt har jag för mig (kan minnas fel, men däromkring i alla fall).
Vi har bara egen tillverkning, men importerar du utanför EU så tror jag att det är samma krav som gäller för dig som för oss.
Du måste antagligen ha säkerhetsrapporter på produkterna (det kan du kanske få av tillverkaren och sen låta någon här i Sverige gå igenom den). En säkerhetsrapport kan bara göras av en utbildad säkerhetsbedömare. Det är inte billigt, kan jag tillägga, och i värsta fall behövs det en rapport per produkt (om de inte är väldigt lika).Det är också krav på mikrobiologiska tester av produkterna och alla produkter måste ha ett produktinformationsdokument där hela receptet finns med, hur tillverkningsproceduren ser ut samt en försäkran att GMP (Good Manufacturing Practises) följs plus en massa övrig information. Detta dokument ska kunna lämnas ut på begäran av myndighet inom 24 timmar.
Jag vet inte hur mycket av det här du kan få av tillverkaren?Importerar du inom EU så borde företaget ha allt detta redan (kan nog vara värt att kolla upp så att de verkligen har det) men jag har för mig att du ändå måste registrera dig som distributör i CPAP.
När det gäller etiketterna så finns det regler för hur de ska se ut också. Det står i GMP-manualen hur det ska se ut. vet inte om den finns på läkemedelsverkets sida idag, innan fanns den bara på engelska och jag har för mig att vi fick betala för den.
Men det borde inte vara så krångligt att bara översätta det som står? INCI-namnen (ingredienserna) är samma på alla språk (eller är på engelska rättare sagt) och ungefär samma regler gäller utanför EU hur man ska deklarera dem. Ni måste ha med ert företagsnamn och adress också antagligen.Är det någon du ska kontakta med frågor om allt detta så är det läkemedelsverket. De kan svara på dina frågor. Jag tror inte att kommunerna har någon vidare koll, även om det är dem som i slutändan har tillsynsansvaret.
Läkemedelsverkets informationssida:
Skyldigheter för ansvarig person – Läkemedelsverket / Medical Products AgencyKosmetikalagstiftningen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009R1223:20130711:SV:PDF28 november, 2013 kl. 20:18 #170619 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.