Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Marknadsföring via sociala medier!
Etiketter: arvode, blogg, bloggar, marknadsföring
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2013 kl. 07:49 #167030RobiinDeltagare
Tänk även på länkkraften som det ger att ha en länk från en populär blogg med hög Page rank. Bara att hyra en sådan länk kan man ju få betala ett par tusen per år för på en bra sajt.
Så tänk inte enbart på den direkta trafiken du får från bloggen, själva länken kan även ha ett värde för din SEO.
25 augusti, 2013 kl. 20:46 #167123PelmeredDeltagare@efinancetim 68153 wrote:
Det tycker jag verkar vara på tok för dyrt för ett inlägg. Har du några garantier då? Tänker främst på att det kan vara lätt att inlägg hamnar i någon ospecificerad kategori och sedan bara försvinner.
Tycker då som tidigare nämnt att en banner på bloggen skulle generera mer än ett inlägg. Det känns på något sätt som att du får chansen att närma dig potentiella kunder själv snarare än att någon annan ”för din talan”. Kan du dessutom ha en animerad en, som de här bredvid, så dras ögat ganska automatiskt till det, för min del i alla fall.
Jag hade nog kollat upp det alternativet snarare än ett inlägg, men det är jag.
Det är ju mycket mer värt med ett inlägg som alltid kommer finnas kvar på bloggen än en banner som som bara finns där en begränsad period. Du får som sagt länkkraft och innehåll på webben som omtalar dig och dina produkter.
26 augusti, 2013 kl. 05:59 #167125Magnus BrathDeltagareDet kan vara värt att skumma den här artikeln från Hubspot: 10 Horrifying Stats About Display Advertising
28 augusti, 2013 kl. 08:26 #167178mephisto73Deltagare@Magnus Bråth 68330 wrote:
Det kan vara värt att skumma den här artikeln från Hubspot: 10 Horrifying Stats About Display Advertising
Ganska korkad artikel, vilket de flesta kommentarer också påpekade.
28 augusti, 2013 kl. 10:10 #167184Magnus BrathDeltagareVad är det du tycker är korkat, vill du mena att banners får en massa klick (i jämförelse med annat)?
28 augusti, 2013 kl. 10:25 #167186mephisto73DeltagareStatistiken som presenteras är antingen felaktig eller direkt missvisande, vilket också noterades i kommentarerna till artikeln. Dessutom sparkar man in öppna dörrar – bannerannonsering, som all annan marknadsföring, ger inte automatiskt positiv ROI – hade det varit så enkelt så hade alla blivit rika.
Lika lite som marknadsföring i sociala medier, eller content marketing automatiskt är lönsam så är bannerannonsering automatiskt dålig.
Det är sant att en dåligt planerad och utförd bannerkampanj knappast kommer uppnå önskad effekt, men detta gäller ju all marknadsföring.
Har man klart för sig syfte, budskap, målgrupp och kanal så kan bannerannonsering vara lyckat, d.v.s. uppvisa positiv ROI.
Jag kan inte se någon annan förklaring till att vi har återkommande kunder som vill köpa bannervisningar hos oss, år efter år. Jag tror nämligen inte att dessa kunder är varken okunniga eller korkade.
Tillägg: jag tror personligen att Bannerannonsering är lite som printannonser, d.v.s. i första hand varumärkesbyggande eller för att skapa brand recognition. Detta vet de stora företagen som förvaltar stora varumärken, och de spenderar också ohyggliga summor på banner såväl som print.
28 augusti, 2013 kl. 10:39 #167187Magnus BrathDeltagareKul att folk vill köpa bannervisningar av er men det är verkligen inte ett bevis för att det är effektivt, alla som kommer till mig vill köpa SEO är det då ett bevis för att det är det enda som fungerar?
28 augusti, 2013 kl. 10:51 #167189mephisto73DeltagareNja, jag skulle nog säga att vi har återkommende bannerkunder är en indikation på att bannerannonsering har ett värde, men inte att det är ett bevis på att det är det enda som fungerar. Något sådant har jag inte påstått, utan jag reagerade på att artikeln som du länkade till är väldigt ensidig och full av vilseledande ”fakta”, och luktar lite ”länkbete”.
Jag sade, citat:
Har man klart för sig syfte, budskap, målgrupp och kanal så kan bannerannonsering vara lyckat, d.v.s. uppvisa positiv ROI.
Sedan sa jag att då jag inte tror att våra kunder är dumma, så för dem har bannerannonseringen troligen ett värde.
Jag tror inte detta är något kontroversiellt antagande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.