Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Marknadsföring via "deals"
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av mickel.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2011 kl. 21:13 #130955nmnDeltagare
Vad ni glömmer i era kalkyler är de kunder som inte löser in sina dealar, ex för att de inte hinner gå eller tappar bort kupongen. Här tar dealfirman hela summan, vilket gör kalkylen ännu bättre för dem. Säljföretaget får bara betalt för de kuponger man löst in.
Det är rätt vanligt att man måste ange att man skall betala med deal-kupong redan när man bokar tjänsten/middagen eller vad det kan vara. Annars är inte kupongen giltig, detta missar många och på det viset kan man som säljare ta sig ur förlustaffären men får en rejält missnöjd kund istället…
24 november, 2011 kl. 22:11 #130958prylsjukDeltagareJag har varit i kontakt med Eniro Deals samt Let’s Deal och ska köra två olika typer av Deals på dessa siter. På en utav dom kör jag med Presentkort, där kunden får köpa ett presentkort till hälften av värdet och där hoppas jag på merförsäljning. Men kan såklart skita sig och inte ge mig något mer. På den andra kommer jag marknadsföra en specifik produkt och där KOMMER jag gå riktigt mycket minus, men det skiter jag i. Precis som martinkiland skriver så ser jag det som marknadsföring och publicering av mitt varumärke. Den produkt jag kommer sälja via denna sajt är spel, sällskapsspel och förhoppningsvis så gillar kunderna dessa spel och kanske senare återvänder och köper något annat skoj? Eller berättar om hur kul spelet var och tipsar om vad butiken heter..
Men som sagt, dessa siter är inga tjäna-pengar-siter, utan det är REN marknadsföring och har man tur, så går man plus minus noll. MEN det är få som gör det.
29 november, 2011 kl. 20:13 #131307Aros e-handelDeltagareEn annan variant är att köra sina egna deals direkt i sin shop. Skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta. Jag har precis startat ett samarbete med ett företag som har tagit fram en sådan modul till Magento. Här finns en demo: http://demo.aheadworks.com/group_deals/deals/
Som sagt, dela gärna med er av era synpunkter.29 november, 2011 kl. 20:26 #131308Per NilssonDeltagare@Aros e-handel 29053 wrote:
En annan variant är att köra sina egna deals direkt i sin shop. Skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta. Jag har precis startat ett samarbete med ett företag som har tagit fram en sådan modul till Magento. Här finns en demo: http://demo.aheadworks.com/group_deals/deals/
Som sagt, dela gärna med er av era synpunkter.Det är säkert en bra idé. Skillnaden mellan en deal i sin egen butik och en deal på någon av deal-siterna är hur många som får tillgång till dealen.
Personligen föredrar jag klassiska erbjudanden och kalla dem för erbjudanden istället för deal.
1 december, 2011 kl. 12:45 #131457mickelDeltagareJa, man går ju som sagt miste om spridningen. Hur hade du tänkt att nå ut till folk, Aros?
Jag har ingen koll själv men kan tänka mig att t.ex. EniroDeals pushar ut sina erbjudanden på Facebook till (tio?)tusentals personer dagligen… Och det är väl däri marknadsföringsfördelen ligger med de här företagen… (Jag såg t.ex. nu att groupon har nästan 14 tusen ”facebook likes” bara för sin stockholms-sida, ändå en viss marknadsföringspotential)1 december, 2011 kl. 20:45 #131540Aros e-handelDeltagareVisst, det blir ju inte samma reklamkampanj som att gå via en deal-saite. Ville ändå bolla detta i den här tråden. Att köra sina egna deals kan ju vara ett sätt att öka populariteten på sin shop. Ett exempel på webbshop som regelbundet kör deals i sin shop är clickgolf.de. Dom har detta som ett menyval. En grej med detta kan ju vara att få kunder att återvända, nyfikna på om det är någon attraktiv deal på gång.
1 december, 2011 kl. 20:48 #131541Per NilssonDeltagare@Aros e-handel 29316 wrote:
Visst, det blir ju inte samma reklamkampanj som att gå via en deal-saite. Ville ändå bolla detta i den här tråden. Att köra sina egna deals kan ju vara ett sätt att öka populariteten på sin shop. Ett exempel på webbshop som regelbundet kör deals i sin shop är clickgolf.de. Dom har detta som ett menyval. En grej med detta kan ju vara att få kunder att återvända, nyfikna på om det är någon attraktiv deal på gång.
Helt klart. Det är en bra idé. Folk som är intresserade blir självklart nyfikna på vad det är för deal just den dagen som de besöker butiken.
Bra sätt att få kunder att återvända. Frågan är bara om kunderna alltid kommer att förvänta sig deals och inte handla ur det ordinära sortimentet.
6 december, 2011 kl. 12:29 #131794mickelDeltagareDet kommer garanterat att finnas en ganska stor andel som kommer in på sidan bara för att leta deals – MEN trafik är alltid positivt och så länge en mindre andel (även om det bara är någon futtig procent) köper ordinarie varor så är det positivt. Särskilt eftersom det krävs en ganska liten ansträngning för att skapa/uppdatera hemsidan. Sen ska man väl ha en hyfsat etablerad webbshop för att det ens ska vara mätbart.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.