Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Marknadsföring via "deals"
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av mickel.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2011 kl. 10:50 #96846mickelDeltagare
Hej, det här är mitt första inlägg här på forumet. Vill först och främst tacka för ett intressant och seriöst forum, jag har läst en del utan att delta i diskussionerna. Dessutom mycket bra läsvärt i artikelarkivet. Hoppas jag kan delta lite mer aktivt framöver.
Till saken.
Jag har lite lösa funderingar på att för min webbshop anlita något ”internetkupong”-företag, t.ex. groupon eller enirodeals. Har läst lite på forumet och någon skrev att de hellre inriktar sig på serviceförsäljning, alltså restauranger, skönhetssalonger osv. Men det verkar ändå som det finns en del annat också?
Eftersom de tar en ganska stor del av kakan, vad finns det för risker för mitt företag? Ekonomiska, andra? Anses det seriöst? Jag har ännu inte varit i direkt kontakt med någon av de företag som finns, men tänker att det först är bäst att se om andra har erfarenheter de vill dela med sig av.
När man söker på nätet (bl.a. forum) får man en väldigt splittrad syn på det. Vissa verkar vara stora motståndare till idén (helt enkelt att ekvationen inte går ihop), medan vissa är väldigt nöjda. Kanske mest att det blir en snabb marknadsföringspush och att man tjänar på synergieffekten när man är ”den lilla pjäsen i spelet”.
Kanske är det bäst att köra en kampanj då folk i större utsträckning letar shopping på nätet, t.ex. inför julhandeln (jag säljer nämligen mest anpassat för presenter o.dyl), så det får eventuellt vänta till nästa säsong, men det är aldrig fel att vara ute i tid.
22 november, 2011 kl. 11:05 #130730ParvelitoDeltagareJag ser problem med att man får kunder som inte är beredda att betala fullt pris, och att man talar om för hela världen att jag kan minsann sälja min produkt så här billigt, det är dumt att betala fullt pris.
Kunderna du får är svåra att få till att handla fullprisvaror, de har lockats av ditt alldeles otroliga pris och i flera fall är det inte precis du som säljer som står i fokus. Dealarna är korta, och snart står någon annan där i rampljuset med sin produkt. Kör man regelbundet med sådana kampanjer lär man snabbt alla kunder att handla när det är kampanj, och det blir man inte fet på.
Du har mycket svårt att få kostnadstäckning för dessa varor, utan det är mest en massa jobb samtidigt som det kostar pengar.
Som det ser ut nu så är de här dealarna ett enormt Ebberöds bank. Bolagen som sätter ihop dem går inte med vinst och de som säljer varorna tjänar inga pengar. Konsumenterna är naturligtvis glada, men hur länge varar detta?
22 november, 2011 kl. 11:18 #130731JimmysDeltagareKolla även igenom avtalen noga, då de inte räknar sina procent som vi andra dödliga…
22 november, 2011 kl. 12:36 #130735danielanderssonDeltagareJag förstår inte vad det är som lockar ehandlare att köra det här.. ?
Speciellt inte mindre ehandlare som ändå brukar ha det ganska fattigt.
Ja, förutom de som beställer saker från Kina för 9 kr och säljer för 99 kr, då kan ju ekvationen trots allt gå ihop.
22 november, 2011 kl. 12:49 #130737MonsterMDeltagareVi körde en deal och är rätt nöjda. Vår plan var dock inte att sälja så många deals som möjligt utan att använda oss av deras kanaler för att nå ut till så många som möjligt, marknadsföring, helt enkelt. Vi såg till att vår deal inte var allt för attraktiv, för som sagt, vi var ute efter besökare på vår hemsida och inte att sälja deals. Ju mindre deals vi skulle sälja, ju mindre kostnad för marknadsföringen.
Jag kommer inte ihåg utfallet rakt av, men kostnaden per besökare blev ungefär samma som vi betalar på adwords, så det blev en rätt lyckad marknadsföringskampanj.
23 november, 2011 kl. 11:52 #130810mickelDeltagareTack allihopa för era svar. Och på sätt och vis bekräftar de min syn sedan tidigare. Vissa känner sig nöjda (även vissa som testat, som MonsterM ovan), flertalet är skeptiska eller negativa. Det tål att tänkas på och kalkyleras om det är värt det för min del… Samtidigt är det svårt att räkna på det i förväg, viss chansning är det ju helt klart. Fler åsikter välkomna.
Vad finns det förresten för företag av den här sorten att undersöka? Jag känner egentligen bara till groupon och enirodeals som jag nämnde ovan. Känns som marknaden är översvämmad av liknande aktörer nuförtiden.
…skillnaden mellan dem är nog just därför ganska minimala dock, misstänker jag…
23 november, 2011 kl. 11:55 #130812danielanderssonDeltagare@mickel 28512 wrote:
Samtidigt är det svårt att räkna på det i förväg, viss chansning är det ju helt klart. Fler åsikter välkomna.
Hur kan det vara svårt att räkna på?
Om du har 50% rabatt och betalar 25% i provision till groupon/eniro/liknande, så har du 25% kvar. Är TB mindre än 75% så går du minus.
Eller är du en sån där optimist som tror att du får återvändande kunder från sådana siter?
Om man inte räknar innan så kan det gå så här: http://www.huffingtonpost.com/2011/11/22/groupon-cupcake-deal-need-a-cake-bakery-rachel-brown_n_1108676.html
24 november, 2011 kl. 12:23 #130887mickelDeltagare@lunarmys 28514 wrote:
Eller är du en sån där optimist som tror att du får återvändande kunder från sådana siter?
Om man inte räknar innan så kan det gå så här: http://www.huffingtonpost.com/2011/11/22/groupon-cupcake-deal-need-a-cake-bakery-rachel-brown_n_1108676.html
Nej, jag förstår ju att majoriteten självklart inte återkommer, men det det vore också naivt att tro att absolut INGEN gör det.
Jag ser det lite mer som vilken marknadsföring som helst, och något man måste kalkylera noga inför. Personen i din länk, till exempel, är ju ett praktexempel på hur man kan klanta till det för sig.Tacksam för er input iallafall, jag vill inte kasta mig in i något jag inte är redo för, så det är bra att få respons. Skulle jag prata med dessa företags säljare är det ju garanterat guld och gröna skogar som utlovas.
Något som däremot förvånar mig är att jag ingenstans på t.ex. http://www.groupon.se hittar info om avtal med deras kunder (alltså ”oss”) – det borde väl åtminstone finnas lite basic info? Eller är jag blind?
24 november, 2011 kl. 13:26 #130891freddan115Deltagare@lunarmys 28514 wrote:
Hur kan det vara svårt att räkna på?
Om du har 50% rabatt och betalar 25% i provision till groupon/eniro/liknande, så har du 25% kvar. Är TB mindre än 75% så går du minus.
Eller är du en sån där optimist som tror att du får återvändande kunder från sådana siter?
Om man inte räknar innan så kan det gå så här: http://www.huffingtonpost.com/2011/11/22/groupon-cupcake-deal-need-a-cake-bakery-rachel-brown_n_1108676.html
Jag hade just besök av Lets Deal, de tog 40% provision och kräver 50% rabatt på varan. De påstod att groupon tar 50% provision. Så jag undrar om dina siffror är påhittade eller om du faktiskt lyckades förhandla ner deras provision till 25%?
Säljaren påstår att om 225st kunder köper en deal så kommer 150st av dem att återkomma vid senare tillfälle och handla igen. Alltså 150 potentiella nya kunder, om inga av dem handlat hos mig förut. (antar att detta gynnar min fysiska butik främst).
I övrigt tycker jag ”deals” är en bra kanal att gå om man överväger risken för urvattning och om du säljer tjänster. Tjänster kan du stå ut med lägre marginal på, bland mina Varor så hittar jag inte en enda som tål 50% rabatt plus 40% provis till Lets deal.
24 november, 2011 kl. 13:28 #130893danielanderssonDeltagare@freddan115 28599 wrote:
Jag hade just besök av Lets Deal, de tog 40% provision och kräver 50% rabatt på varan. De påstod att groupon tar 50% provision. Så jag undrar om dina siffror är påhittade eller om du faktiskt lyckades förhandla ner deras provision till 25%?
Bara påhittade siffror, har aldrig lekt med några deal-sidor.
@freddan115 28599 wrote:
Säljaren påstår att om 225st kunder köper en deal så kommer 150st av dem att återkomma vid senare tillfälle och handla igen. Alltså 150 potentiella nya kunder, om inga av dem handlat hos mig förut. (antar att detta gynnar min fysiska butik främst).
Är det ett löfte från deras sida?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.