Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Marknadföring vid start?
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av kalsonger.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2011 kl. 07:59 #95875KristinaDeltagare
Hej!
Jag undrar hur hur ni gjorde med marknadsföringen när ni startade butiken?
Att registrera sig på shoppingportaler, ger det bra trafik?
Blogga?
Facebook?
Annonser i tidningar?Jag vill gärna få till lite försäljning redan från början. Nu pratar jag inte 100 order per dag men kanske en 5-10 första månaden. Är det realistiskt?
Nu när ni kommit igång, vad jobbar ni med aktivt för att behålla de kunder ni fick?
För att få nya kunder nu, har ni ändrat taktik mot hur ni gjorde i början?
Berätta om era erfarenheter!
Mvh,
Kristina11 april, 2011 kl. 06:45 #121595KristinaDeltagarePuffar lite för min tråd…..
Hur fick ni fart på försäljningen i starten?11 april, 2011 kl. 14:10 #121636MonyDeltagareDet går trögt men framåt. Jag har lite tunn plånbok just nu så jag fokuserar på gratisalternativ.
Det har blivit en hel den bloggande samt inlägg på olika forum. Jag försöker att vara aktiv inom flera ämnen och ibland slänga in lite info som länkar till min site. Har även reggat mig på en bunke bloggportaler.
Sen har jag såklart skaffat facebooksida till mitt företag och länkat tweeten och bloggen till denna.
Tävlingar är bra, ger mycket trafik men för min del blev det inte så många köp. Vinsten i tävlingen var valfri produkt från min shopp, vilket tvingade dem att kika runt och läsa om mina produkter. En bieffekt som jag inte tänkte på, var att jag såg vilka produkter som var populärast.
Tidningsannonser har jag skippat efter rådet om att annonsering kräver igenkänning och man bör minst annonsera fem gånger för att få effekt.
Shoppingportaler har jag reggat mig där jag kan, men tex prisjakt har ingen specifik ämneskategori för bärsjalar så då fick jag inte vara med. Dock skickade jag önskan om ny ämneskategori.
Övrigt har jag tänkt att gå runt till förskolor och be att få dema på ex föräldramöten. Tänkte även försöka fråga barnmorskor om jag kan få komma och prata om bärandets fördelar och ”råka” ha med mig en MOA bärsjal som jag kan visa med.
Lappar ska jag också sätta upp. Det värsta som kan hända är ju att de tas ner
En del forum har bannerannonser som man betalar för i ett år. Jag har två sådana på olika forum. Ger inte så mycket om man inte är aktiv på forumet och hela tiden hänvisar till bannern. Den ena kostade 1500/år och den andra 2800kr/år. Liten kostnad tyckte jag och bestämde mig för att prova.
Det som har genererat mest för min del är faktiskt mun mot mun metoden. Jag har gjort visitkort som jag delar ut till höger och vänster samt pratar MYCKET om hur bra och hur anknytningen stärks när man bär. Många som blir nyfikna och går in på min hemsida senare för att kolla in mina produkter.
12 april, 2011 kl. 07:13 #121671KristinaDeltagareTack för att du delar med dig! Man behöver skaffa sig mycket ”kött på benen” innan man drar igång. Det är ju det där med att få trafik som faktiskt handlar som är svårt.
För mig är det viktigt att få till 5-10 köp varje månad för att det ska gå runt. Jag har ju tänkt att starta webbutiken vid sidan av mitt vanliga jobb så jag har ju inte jättemycket tid att springa runt och jaga kunder utan det kommer att bli mest via webben men jag har nog tänkt att annonsera lite i tidningar också.
Hm, något som slog mig direkt var om du inte kan försöka få komma på mammaträffarna och dema? Ni kanske inte har sådana hos er men min föräldragrupp träffas 2 ggr/månaden och leker och fikar. Det vore ju perfekt ett perfekt tillfälle att dema på. Jag skulle tro att kommer du in på en, så sprids det till nästa grupp osv…. Det allra bästa vore ju att få komma på den sista föräldrautbildningen och dema, innan bäbisen föds!
12 april, 2011 kl. 13:06 #121686siaproduktfotoDeltagareHej Kristina,
mitt namn är Steve.Jag driver ingen webbshopp, men jag och mitt företag erbjuder olika foto tjänster.
Jag har provat att annonsera både på Google och på Facebook, och det är ju det det handlar om, marknadsföring.
Google har inte givit mig något alls. Jag har provat flera olika annonser. Men ingen resultat.
Facebook, där har jag investerat ca. 300USD i två omgångar. Först 100 och därefter 200 till. För att vara ärlig, jag har inte fått någon kund alls. Men jag har fått 36 personer som gillar det jag gör. Det är ju bättre än ingenting. Förutom det fick jag riktig god trafik till min webbsida enligt statistiken från Google. Så anledningen till att jag inte fått någon kund är väl produkter jag erbjuder. Jag tycker att man skulle kunna investera 100 dollar i första omgången för att se hur människor reagerar på ditt företag och de produkter du erbjuder eller säljer. Jag skulle kunna föreslå att du satsar 50 och skapar en annons där du betalar per klick och inte antal visade annonser. Du ser hur det fungerar, får du människor in på din site, eller ej. Om inte det fungerar, prova ändra annonsen så du får bättre budskap med mera.Det var det, Hoppas att det är till någon hjälp.
Steve
12 april, 2011 kl. 13:49 #121688KristinaDeltagareTack för tipset Steve! Det var intressanta erfarenheter!
12 april, 2011 kl. 14:11 #121690patrik1972DeltagareMony, får man fråga på vilka forum, hur funkade upplägget i mer detalj?
12 april, 2011 kl. 21:13 #121719ParvelitoDeltagareDet beror lite på vad man säljer…
Själv hade jag stor hjälp av Tradera, men det är för att de saker jag säljer också säljs där i stor omfattning. Google Adwords är en annan marknadsföringskanal som man inte skall underskatta.
För lite dyrare saker kan säkert Blocket vara en utmärkt kanal, och håller man på med något som lockar människor till stora forum så kan det vara ett bra ställe att berätta för dem att ”Nu är jag här”.
Finns det inte forum så brukar det finnas bloggar som intresserade gärna följer, och det kan vara en god sak att låta bloggaren få ett presentkort att spendera i din butik mot att den recenseras, och därmed presenteras för sina läsare.
Vad gäller tidningar så kan det vara nyttigt om man har en tillräckligt nischad tidning så att man bara betalar för intresserade kunder, och att man har råd att nöta in budskapet över tiden.
12 april, 2011 kl. 21:20 #121721Richie72Deltagare@Parvelito 18412 wrote:
Vad gäller tidningar så kan det vara nyttigt om man har en tillräckligt nischad tidning så att man bara betalar för intresserade kunder, och att man har råd att nöta in budskapet över tiden.
Risken med tidningar är att läsaren kommer ihåg produkten men inte ditt butiksnamn. När OLW gör reklam säljer även Estrella mer. Har du en okänd butik och gör reklam för paraplyer så kommer den som kommer först på google vid sökning paraplyer sälja mer. Jag har rätt så dålig erfarenhet av tidningar, har du inte en helt unik produkt skulle jag undvika det.
12 april, 2011 kl. 21:52 #121724ParvelitoDeltagare@Richie72 18414 wrote:
Risken med tidningar är att läsaren kommer ihåg produkten men inte ditt butiksnamn. När OLW gör reklam säljer även Estrella mer. Har du en okänd butik och gör reklam för paraplyer så kommer den som kommer först på google vid sökning paraplyer sälja mer. Jag har rätt så dålig erfarenhet av tidningar, har du inte en helt unik produkt skulle jag undvika det.
Det är det här jag menar med ”tillräckligt nischad”. Om du säljer paraplyer skall du inte annonsera i en tidning där du måste annonsera dina paraplyer. Du skall annonsera i ”Svenska Paraplysällskapets” tidning så att det är självklart vad det är du säljer, och koncentrera dig på varför detta illustra sällskaps medlemmar skall köpa sina paraplyer av just dig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.