Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Märker ni av någon ökade bluff försök?
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 4 månader sedan av Alexander Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2015 kl. 09:21 #102930Alexander ErikssonDeltagare
Hej!
Tänkte lägga upp en tråd och se om ni känner av några ökade bluff beställningar alternativt identitetsstölder?
Vi har senaste dagarna haft ganska kraftigt ökade antal beställningar där kunden antigen blivit nekad av faktura tjänsten många ggr om och sedan valt Avtalskund faktura (då den sköts manuellt)
APIT på payson fakturan är överöst med nekade beställningar.
Vi har även råkat ut för i alla fall 2 beställningar där det handlat om ren indentitets stöld dom senaste 2 dagarna där beställningsvärdet varit 10.000+
Visst sånt får man ju räkna med men känns som vi kommit in i ett stim av ”bluffisar” just nu.
Någon mer butik som känner av det?
23 augusti, 2015 kl. 11:33 #179285KockenDeltagareTidigare när vi skötte företagsfakturor själva så kom bedrägeriförsöken i stim. De var när någon från ”gänget” upptäckte att de fick igenom köpen på företagsfaktura så kom de ett antal försök efter varandra. Adresserna var antingen Malmö eller Göteborg.
Jag rekommenderar alla att läsa vad Peter Höjman skriver om bedragare:
http://nolingo.se/avsloja-bedragaren-i-din-ehandel23 augusti, 2015 kl. 13:58 #179286FredrikGustDeltagareFöljer man hans guide minskar risken avsevärt. Beteendet faller oftast innanför mallen och när man hänvisar till standardflödet och inte acceperar specialfall hör man inte av dem igen. När beställningar kommer från vissa områden och är lite större kollar vi alltid upp att det verkar stämma med adresser etc och kontrollringer ibland (när trlenummer kollats upp) för att säkerställa att personen haft för avsikt beställa.
Har haft ökat antal försök på sista tiden och Klarna har bett oss hålla någon order för en tid sedan.
23 augusti, 2015 kl. 21:32 #179287Alexander ErikssonDeltagareTack för svaren och tack för länken till intressant läsning.
Vi tar som tur till försiktiga åtgärder nu och har nu dolt vår ”egen faktura” helt för tillfället och kör endast på våra Payson och paypal alternativ nu.
Då ”bus beställningar” haglade in ikväll med samma person som gjorde om sin annullerade ”avtalskund faktura” om och om igen tills vi helt enkelt tröttna.
Vi får hoppas det ger sig om ett par dagar : ) och kommer jobba på kundspecifika betalningsalternativ närmaste dagarna. Där avtalsfakturan är låst helt för nya kunder. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.