Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Markant nedgång i försäljning
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av
bslask.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2012 kl. 09:46 #156796
Tomaszhou
DeltagareHej där, vi har haft en del problem med nystarten också, startade i slutet på oktober och trots att besöksantalet låg på en 200-300 unika per dag så var konverteringen katastrof. Men jag gjorde en prisjustering precis innan december och helt plötsligt ökade försäljningen med otroliga siffror.
Något jag lärt mig är också att man ibland sätter sina mål alldeles för högt och hoppas på att nå en halv miljon omsättning direkt
Har du inte budget att göra TV-reklam eller har kontakter/tur och får tidningsrubriker etc så är detta omöjligt.
Som Prix sa försök hitta produkter som du är unik med att sälja på nätet alternativt en av få och marknadsför det som fan. Kan bara inbilla mig hur jobbigt det måste vara för dig ifall du jobbar ensam med allt från frakt, packning och marknadsföring men det är bara att kämpa på.
”Framgång är inte nyckeln till lycka, utan tvärtom är du lycklig med det du gör så blir du framgångsrik
” Bara att köra!
7 december, 2012 kl. 09:46 #156797Tigern
DeltagareDu har kanske max 2 veckor kvar på julförsäljningen så nu står du inför ett val. Satsa och chansa eller backa undan, slicka såren och satsa på nästa år.
Jag hade nog, det är trots allt inga jättesummor vi pratar om, satsat större på adwords och då på att få in kunderna direkt till produktsidorna. På produktsidorna på något sätt tydligt signalerat JULKLAPP och handla innan ”datum” garanterad leverans till jul! Öppet köp i x dagar. Köp nu få presentinslagning eller vad som helst men som ger en trygg och julig känsla. I kassan upprepar du trygghet och jul – Öppet köp, bytesrätt, handla innan kl x leverans nästa dag etc etc.
Som flera sagt innan, det finns stora aktörer i ditt segment som känns tryggare och har större sortiment och bra rykte. Du får inte många chanser/sekunder att övertyga besökaren att du är ok du också.
Jag vet/tror att du har ett arbete på dagtid (?) Lägg stort i toppen KUNDTJÄNST – 08-111 11 11 Jultomten svarar fram till kl 23:00!!! Om du inte vill svara på dagtid, ge servicen till kunderna utanför din arbetstid. Aktivera texten med tel.nr när du kan svara och ta bort när du inte kan.
Kör hårt och lycka till!
7 december, 2012 kl. 09:51 #156799Tomaszhou
DeltagareJust d, du bör ändra OM OSS segmentets stavfel
Bekom Geekster.se = Bakom Geekster.se
7 december, 2012 kl. 10:14 #156802mavraj
Deltagare@Tomaszhou 57243 wrote:
Hej där, vi har haft en del problem med nystarten också, startade i slutet på oktober och trots att besöksantalet låg på en 200-300 unika per dag så var konverteringen katastrof. Men jag gjorde en prisjustering precis innan december och helt plötsligt ökade försäljningen med otroliga siffror.
Något jag lärt mig är också att man ibland sätter sina mål alldeles för högt och hoppas på att nå en halv miljon omsättning direkt
Har du inte budget att göra TV-reklam eller har kontakter/tur och får tidningsrubriker etc så är detta omöjligt.
Som Prix sa försök hitta produkter som du är unik med att sälja på nätet alternativt en av få och marknadsför det som fan. Kan bara inbilla mig hur jobbigt det måste vara för dig ifall du jobbar ensam med allt från frakt, packning och marknadsföring men det är bara att kämpa på.
”Framgång är inte nyckeln till lycka, utan tvärtom är du lycklig med det du gör så blir du framgångsrik
” Bara att köra!
Tack för din kommentar! Det kan bli segt ibland, för när inte några köp kommer in försvinner motivationen väldigt snabbt. Jag studerar även så motivation är verkligen något jag behöver för är jag kluven kring min butik blir det svårt att ställa om och plugga.
@Tigern 57244 wrote:
Du har kanske max 2 veckor kvar på julförsäljningen så nu står du inför ett val. Satsa och chansa eller backa undan, slicka såren och satsa på nästa år.
Jag hade nog, det är trots allt inga jättesummor vi pratar om, satsat större på adwords och då på att få in kunderna direkt till produktsidorna. På produktsidorna på något sätt tydligt signalerat JULKLAPP och handla innan ”datum” garanterad leverans till jul! Öppet köp i x dagar. Köp nu få presentinslagning eller vad som helst men som ger en trygg och julig känsla. I kassan upprepar du trygghet och jul – Öppet köp, bytesrätt, handla innan kl x leverans nästa dag etc etc.
Som flera sagt innan, det finns stora aktörer i ditt segment som känns tryggare och har större sortiment och bra rykte. Du får inte många chanser/sekunder att övertyga besökaren att du är ok du också.
Jag vet/tror att du har ett arbete på dagtid (?) Lägg stort i toppen KUNDTJÄNST – 08-111 11 11 Jultomten svarar fram till kl 23:00!!! Om du inte vill svara på dagtid, ge servicen till kunderna utanför din arbetstid. Aktivera texten med tel.nr när du kan svara och ta bort när du inte kan.
Kör hårt och lycka till!
Ska absolut se igenom mina kampanjer på adwords och få in besökarna direkt till den produkt de faktiskt sökt efter. Vad gäller telefonnr så har jag försökt pusha på det ganska mycket. Har nämligen haft följande bild listad på sidan istället för julgranen och fri frakt. Tack för din hjälp!
7 december, 2012 kl. 11:57 #156808bslask
Deltagare@mavraj 57249 wrote:
Har nämligen haft följande bild listad på sidan istället för julgranen och fri frakt. Tack för din hjälp!
Nu verkar du ju inte använda den bilden längre, ser dock i dina villkor att det står 14 dagar öppet köp. Det innebär att om jag köper en julklapp hos dig idag får jag inte byta den efter julhelgen!
Öppet köp skall absolut sträcka sig en bra bit över julen och in i Januari, det finns en anledning till att alla större kedjor & butiker erbjuder just rekordlånga öppet köp inför julen! Jag tycker att du till och med skall göra en grej på framsidan om att det är bytesrätt t.o.m 10 jan eller liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.