Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Markant nedgång i försäljning
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2012 kl. 09:21 #156793mavrajDeltagare
@mephisto73 57232 wrote:
Ang. AdWords, avsätt några tusen kronor och kör en månad där du strukturerar upp dina kampanjer och sökord så att du
a) Lär dig AdWords
b) får en idé om vilka nyckelord och produkter som funkar bra ihopSe det som läropengar, och oroa dig inte för att det ”går med förlust” under en begränsad period.
AdWords är inte enkelt, så en variant är ju att köpa in en konsult som ser över ditt konto, och till på köpet kommer du lära dig hur man gör genom att följa konsultens arbete.
OT: vi har också en ordentlig dipp i försäljningen, och den var väntad då vi inte säljer så mycket traditionella julklappar. Det viktiga är att inte ge upp eller tappa modet. Du har inte varit igång så länge så det är för tidigt att avfärda konceptet. Använd lugnet till att planera och lägga upp din marknadsföring inför 2013. Idé: skapa en blogg där du skriver roliga inlägg om dina produkter – alltså ”haha” roliga som gör att man gärna delar på FB.
Lycka till
Hej,
Det är nog precis det jag önskar kunna göra. Dvs lägga undan några tusen kronor så jag verkligen får in trafik och har data att jobba efter i AdWords. Men dilemmat är ”utöka sortiment” eller ”marknadsföra befintlig butik” så går det tyvärr inte framåt. Sen lutar det faktiskt åt att utöka sortimentet eftersom jag vill differentiera mig lite i mitt sortiment och måste få ihop lite kapital innan jag kan handla in nya produkter.
Har du tips på några duktiga adwordskonsulter som jobbar mot små ehandlare? Vet att det diskuteras vilt om vilka konsulter som är bra i forumnet men vet inte om de som omnämns är intresserade av en så pass liten ehandlare som jag faktiskt är.
Tack iaf!
7 december, 2012 kl. 09:46 #156796TomaszhouDeltagareHej där, vi har haft en del problem med nystarten också, startade i slutet på oktober och trots att besöksantalet låg på en 200-300 unika per dag så var konverteringen katastrof. Men jag gjorde en prisjustering precis innan december och helt plötsligt ökade försäljningen med otroliga siffror.
Något jag lärt mig är också att man ibland sätter sina mål alldeles för högt och hoppas på att nå en halv miljon omsättning direkt Har du inte budget att göra TV-reklam eller har kontakter/tur och får tidningsrubriker etc så är detta omöjligt.
Som Prix sa försök hitta produkter som du är unik med att sälja på nätet alternativt en av få och marknadsför det som fan. Kan bara inbilla mig hur jobbigt det måste vara för dig ifall du jobbar ensam med allt från frakt, packning och marknadsföring men det är bara att kämpa på.
”Framgång är inte nyckeln till lycka, utan tvärtom är du lycklig med det du gör så blir du framgångsrik ” Bara att köra!
7 december, 2012 kl. 09:46 #156797TigernDeltagareDu har kanske max 2 veckor kvar på julförsäljningen så nu står du inför ett val. Satsa och chansa eller backa undan, slicka såren och satsa på nästa år.
Jag hade nog, det är trots allt inga jättesummor vi pratar om, satsat större på adwords och då på att få in kunderna direkt till produktsidorna. På produktsidorna på något sätt tydligt signalerat JULKLAPP och handla innan ”datum” garanterad leverans till jul! Öppet köp i x dagar. Köp nu få presentinslagning eller vad som helst men som ger en trygg och julig känsla. I kassan upprepar du trygghet och jul – Öppet köp, bytesrätt, handla innan kl x leverans nästa dag etc etc.
Som flera sagt innan, det finns stora aktörer i ditt segment som känns tryggare och har större sortiment och bra rykte. Du får inte många chanser/sekunder att övertyga besökaren att du är ok du också.
Jag vet/tror att du har ett arbete på dagtid (?) Lägg stort i toppen KUNDTJÄNST – 08-111 11 11 Jultomten svarar fram till kl 23:00!!! Om du inte vill svara på dagtid, ge servicen till kunderna utanför din arbetstid. Aktivera texten med tel.nr när du kan svara och ta bort när du inte kan.
Kör hårt och lycka till!
7 december, 2012 kl. 09:51 #156799TomaszhouDeltagareJust d, du bör ändra OM OSS segmentets stavfel Bekom Geekster.se = Bakom Geekster.se
7 december, 2012 kl. 10:14 #156802mavrajDeltagare@Tomaszhou 57243 wrote:
Hej där, vi har haft en del problem med nystarten också, startade i slutet på oktober och trots att besöksantalet låg på en 200-300 unika per dag så var konverteringen katastrof. Men jag gjorde en prisjustering precis innan december och helt plötsligt ökade försäljningen med otroliga siffror.
Något jag lärt mig är också att man ibland sätter sina mål alldeles för högt och hoppas på att nå en halv miljon omsättning direkt Har du inte budget att göra TV-reklam eller har kontakter/tur och får tidningsrubriker etc så är detta omöjligt.
Som Prix sa försök hitta produkter som du är unik med att sälja på nätet alternativt en av få och marknadsför det som fan. Kan bara inbilla mig hur jobbigt det måste vara för dig ifall du jobbar ensam med allt från frakt, packning och marknadsföring men det är bara att kämpa på.
”Framgång är inte nyckeln till lycka, utan tvärtom är du lycklig med det du gör så blir du framgångsrik ” Bara att köra!
Tack för din kommentar! Det kan bli segt ibland, för när inte några köp kommer in försvinner motivationen väldigt snabbt. Jag studerar även så motivation är verkligen något jag behöver för är jag kluven kring min butik blir det svårt att ställa om och plugga.
@Tigern 57244 wrote:
Du har kanske max 2 veckor kvar på julförsäljningen så nu står du inför ett val. Satsa och chansa eller backa undan, slicka såren och satsa på nästa år.
Jag hade nog, det är trots allt inga jättesummor vi pratar om, satsat större på adwords och då på att få in kunderna direkt till produktsidorna. På produktsidorna på något sätt tydligt signalerat JULKLAPP och handla innan ”datum” garanterad leverans till jul! Öppet köp i x dagar. Köp nu få presentinslagning eller vad som helst men som ger en trygg och julig känsla. I kassan upprepar du trygghet och jul – Öppet köp, bytesrätt, handla innan kl x leverans nästa dag etc etc.
Som flera sagt innan, det finns stora aktörer i ditt segment som känns tryggare och har större sortiment och bra rykte. Du får inte många chanser/sekunder att övertyga besökaren att du är ok du också.
Jag vet/tror att du har ett arbete på dagtid (?) Lägg stort i toppen KUNDTJÄNST – 08-111 11 11 Jultomten svarar fram till kl 23:00!!! Om du inte vill svara på dagtid, ge servicen till kunderna utanför din arbetstid. Aktivera texten med tel.nr när du kan svara och ta bort när du inte kan.
Kör hårt och lycka till!
Ska absolut se igenom mina kampanjer på adwords och få in besökarna direkt till den produkt de faktiskt sökt efter. Vad gäller telefonnr så har jag försökt pusha på det ganska mycket. Har nämligen haft följande bild listad på sidan istället för julgranen och fri frakt. Tack för din hjälp!
7 december, 2012 kl. 11:57 #156808bslaskDeltagare@mavraj 57249 wrote:
Har nämligen haft följande bild listad på sidan istället för julgranen och fri frakt. Tack för din hjälp!
Nu verkar du ju inte använda den bilden längre, ser dock i dina villkor att det står 14 dagar öppet köp. Det innebär att om jag köper en julklapp hos dig idag får jag inte byta den efter julhelgen!
Öppet köp skall absolut sträcka sig en bra bit över julen och in i Januari, det finns en anledning till att alla större kedjor & butiker erbjuder just rekordlånga öppet köp inför julen! Jag tycker att du till och med skall göra en grej på framsidan om att det är bytesrätt t.o.m 10 jan eller liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.