Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Markant nedgång i försäljning
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2012 kl. 20:47 #156765pyhobbyDeltagare
Håller med Prix då det gäller ”tryggloggan”, tror bara den gör potentiella kunder osäkra. Vågar nästan lova att du vinner på att ta bort den.
Jag tycker också din butik är riktigt snygg och ser proffsig ut.
Tycker du ska försöka vara lite tydligare när det gäller frakten. ”I villkoren står det Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.”
På förstasidan har du en DHL-logga.
Om du skickar med DHL, skriv det tydligt i villkoren. Om du skickar med Posten, se till att skylta med detta också då posten inger mer förtroende än DHL (vanligtvis).
Säljer du via några andra kanaler? Tänker främst på Tradera eller Fyndiq.
Om inte så skulle jag rekommendera dig att testa, att få igång försäljningen och på så sätt kunna bredda sortimentet utan att tömma alla bankkonton är aldrig fel när man är nystartad och inte har den fetaste budgeten.Lycka till framöver!
6 december, 2012 kl. 21:08 #156767mavrajDeltagare@pyhobby 57210 wrote:
Håller med Prix då det gäller ”tryggloggan”, tror bara den gör potentiella kunder osäkra. Vågar nästan lova att du vinner på att ta bort den.
Jag tycker också din butik är riktigt snygg och ser proffsig ut.
Tycker du ska försöka vara lite tydligare när det gäller frakten. ”I villkoren står det Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.”
På förstasidan har du en DHL-logga.
Om du skickar med DHL, skriv det tydligt i villkoren. Om du skickar med Posten, se till att skylta med detta också då posten inger mer förtroende än DHL (vanligtvis).
Säljer du via några andra kanaler? Tänker främst på Tradera eller Fyndiq.
Om inte så skulle jag rekommendera dig att testa, att få igång försäljningen och på så sätt kunna bredda sortimentet utan att tömma alla bankkonton är aldrig fel när man är nystartad och inte har den fetaste budgeten.Lycka till framöver!
Oj! Det var inte alls bra med dubbla budskap. Ska se igenom villkoren ytterligare, tack för tipset pyhobby!
Vad gäller Tradera/Fyndiq så säljer jag idag via Fyndiq och har fått in en del ordrar därifrån. Betydligt fler än vad jag fått via min egen sida. Tyvärr krymper marginalerna avsevärt i och med att jag får betala frakten själv. Sen får så får jag pengarna från Fyndiq i början på januari så då kan jag förhoppningsvis bredda sortimentet ytterligare.
Tack för ditt svar!
6 december, 2012 kl. 21:12 #156768mavrajDeltagare@C.Larsson 57202 wrote:
Här måste jag säga att det hänt samma sak, beställningarna har försvunnit. Jag brukar ha 1 order per dag men nu är det lugnt. Satt faktiskt själv o funderade på just detta, ingen annan som har några gissningar. Har samma marknadsföring som du +bloggare
Okej, konstigt! Det är nog så som någon nämnt i tråden, att när det kommer till julhandeln så väljer de vissa större aktörer som de känner till. Det görs kanske för att gardera sig mot eventuella missförstånd innan jul.
Du har ju fler ordrar än mig så du har nog tydligare data att gå efter. Vad gäller min butik så kanske det är ren tillfällighet, svårt att säga eftersom jag inte sålde så mycket tidigare heller. Hoppas det rullar igång snart igen för din del! Du får gärna hör av dig ifall du undrar något eller ifall du kommer på något som kan hjälpa mig.
6 december, 2012 kl. 21:52 #156771C.LarssonDeltagareNågot som faktiskt hjälpte mig och fick ordrar ifrån var att jag byggde en info sida om låt säga jultomten, sidan jag använde mig av var n.nu sim är gratis. La sedan in denna infosida i nyhetsbrevet till mina kunder, poff så åkte både infosidan och min sida i butiken som infosidan länkade till på första och tredje plats, detta kanske kan vara värt att testa om du vill.
6 december, 2012 kl. 22:21 #156773FredrikGustDeltagare@mavraj 57213 wrote:
Okej, konstigt! Det är nog så som någon nämnt i tråden, att när det kommer till julhandeln så väljer de vissa större aktörer som de känner till. Det görs kanske för att gardera sig mot eventuella missförstånd innan jul.
Jag glömde skriva det i mitt tidigare inlägg, men vi har också en svagare orderingång nu än för några veckor sedan. Det är dock förväntat eftersom vi inte räknar med att man köper LED-lampor i julklapp. Däremot har antalet besökare ökat rejält och folk handlar helt andra saker än i vanliga fall.
Tror att det ligger något i att folk väljer etablerade aktörer kring jul – det är ju viktigt att det blir rätt. Egentligen tror jag att man har större chans att få rätt pryl i tid av de mindre handlarna, då de stora har en massa inhyrd extrapersonal på plats, men det vet ju inte kunderna.
6 december, 2012 kl. 22:38 #156775SimonkDeltagare@mavraj 57200 wrote:
Jag marknadsför mig inte så mycket tyvärr. Jag har sedan 1/12 annonserat via AdWords. Budgeten på AW har legat på 50kr/dag så det har genererat mellan 30-50 klick/dag. Sen kommer ytterligare 10-15 besökare/dag organiskt från Google och ytterligare några via facebook.
Totalt 50-70 unika/dag.
Sen marknadsförde jag inget alls mellan sept-nov och trots 15-20 unika/dag ficka jag några beställningar i veckan. Nu har antalet besökare ökat och butiken har julpyntats men trots det har försäljningen dött helt.
Höj Adwords budgeten till ca 130 SEK/Dag nu innan Jul, och rikta in annonsen/annonserna mot en specifik kategori som du vet har sålt bra innan.
6 december, 2012 kl. 22:45 #156776mavrajDeltagare@FredrikGust 57219 wrote:
Jag glömde skriva det i mitt tidigare inlägg, men vi har också en svagare orderingång nu än för några veckor sedan. Det är dock förväntat eftersom vi inte räknar med att man köper LED-lampor i julklapp. Däremot har antalet besökare ökat rejält och folk handlar helt andra saker än i vanliga fall.
Tror att det ligger något i att folk väljer etablerade aktörer kring jul – det är ju viktigt att det blir rätt. Egentligen tror jag att man har större chans att få rätt pryl i tid av de mindre handlarna, då de stora har en massa inhyrd extrapersonal på plats, men det vet ju inte kunderna.
Joo de väljer tyvärr (för vår del) de större och mer etablerade ehandlarna. Förhoppningsvis kan vi differentiera oss något efter nyår och få in lite unika prylar i sortimentet.
@Simonk 57221 wrote:
Höj Adwords budgeten till ca 130 SEK/Dag nu innan Jul, och rikta in annonsen/annonserna mot en specifik kategori som du vet har sålt bra innan.
Okej – har endast 6 dagars erfarenhet av Adwords och sen är inte mitt sortiment så stort. Tycker du trots det att det är värt att köra 130kr/dag Adwords? Det är trotsallt en ganska stor ökning, blir 560kr mer i veckan än tidigare.
6 december, 2012 kl. 23:20 #156777SimonkDeltagare@mavraj 57222 wrote:
Okej – har endast 6 dagars erfarenhet av Adwords och sen är inte mitt sortiment så stort. Tycker du trots det att det är värt att köra 130kr/dag Adwords? Det är trotsallt en ganska stor ökning, blir 560kr mer i veckan än tidigare.
Hur hög konverteringsgrad har din ebutik? Genom Adwords så bör den hamna på minst 1%, dvs så behöver du 100 besökare för varje konvertering. Där kostnaden bör hamna på ca 120 SEK (skjuter vilt från höften), samtidigt är det viktigt att att du riktar annonsen mot en specifik kundsegment. Lite så här:
Jag vill handla en BLADE Bumper som julklapp till min mamma => jag söker på Google => Ser din annons ”Snygga BLADE Bumpers” => klickar på annonsen och hamnar på denna sida BLADE Bumper
Ungefär så bör du optimera dina kampanjer, har du flera färger på BLADE Bumpers så ska du länka till den sida som innehåller alla färger. Samtidigt kan du köra specifika kampanjer för varje färg och länka till den undersida som innehåller samma märke och färg som man har sökt på.
Detta inlägg kan nog bli hur lång som helst, men hoppas att du förstod hur jag menade. Annars så kan du dra iväg ett pm så kan jag kika på ditt konto.
Och glöm inte att satsa på de produkter som har sålt bäst hittills. Ju mindre budget du har att lägga ut, ju mer riktad bör din annonseringen vara.
7 december, 2012 kl. 08:20 #156785mephisto73DeltagareAng. AdWords, avsätt några tusen kronor och kör en månad där du strukturerar upp dina kampanjer och sökord så att du
a) Lär dig AdWords
b) får en idé om vilka nyckelord och produkter som funkar bra ihopSe det som läropengar, och oroa dig inte för att det ”går med förlust” under en begränsad period.
AdWords är inte enkelt, så en variant är ju att köpa in en konsult som ser över ditt konto, och till på köpet kommer du lära dig hur man gör genom att följa konsultens arbete.
OT: vi har också en ordentlig dipp i försäljningen, och den var väntad då vi inte säljer så mycket traditionella julklappar. Det viktiga är att inte ge upp eller tappa modet. Du har inte varit igång så länge så det är för tidigt att avfärda konceptet. Använd lugnet till att planera och lägga upp din marknadsföring inför 2013. Idé: skapa en blogg där du skriver roliga inlägg om dina produkter – alltså ”haha” roliga som gör att man gärna delar på FB.
Lycka till
7 december, 2012 kl. 09:18 #156792mavrajDeltagare@Simonk 57223 wrote:
Hur hög konverteringsgrad har din ebutik? Genom Adwords så bör den hamna på minst 1%, dvs så behöver du 100 besökare för varje konvertering. Där kostnaden bör hamna på ca 120 SEK (skjuter vilt från höften), samtidigt är det viktigt att att du riktar annonsen mot en specifik kundsegment. Lite så här:
Jag vill handla en BLADE Bumper som julklapp till min mamma => jag söker på Google => Ser din annons ”Snygga BLADE Bumpers” => klickar på annonsen och hamnar på denna sida BLADE Bumper
Ungefär så bör du optimera dina kampanjer, har du flera färger på BLADE Bumpers så ska du länka till den sida som innehåller alla färger. Samtidigt kan du köra specifika kampanjer för varje färg och länka till den undersida som innehåller samma märke och färg som man har sökt på.
Detta inlägg kan nog bli hur lång som helst, men hoppas att du förstod hur jag menade. Annars så kan du dra iväg ett pm så kan jag kika på ditt konto.
Och glöm inte att satsa på de produkter som har sålt bäst hittills. Ju mindre budget du har att lägga ut, ju mer riktad bör din annonseringen vara.
Konverteringen har sjukt även den de senaste 2 veckorna. Innan det låg det runt 1% på hela butiken.
Vad gäller ditt tips om att rikta annonsen specifikt mot kundsegment så låter det toppen. Ska försöka göra precis det du säger så en/några produkter jag verkligen tror kan sälja kommer ut på sökmotorerna. Skickar troligtvis ett pm längre fram, ifall problem dyker upp längs vägen! Tack för ditt svar hur som helst!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.