Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Markant nedgång i försäljning
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2012 kl. 19:12 #99291mavrajDeltagare
Hej!
Vad jag förstår så går det väldigt bra för många ehandlare nu under julen, er vill jag gratulera och jag önskar det håller i sig även efter jul!
Jag har dock stora problem. Min butik, som jag startade i början på september i år har inte haft någon stor försäljning, 1.500-3.000kr/månaden mellan september-november. Eftersom det jag säljer är prylar så antog jag att jag kommer se en liten ökning under december månad i och med julhandeln. Än så länge så har jag inte sålt NÅGOT de senaste 2 veckorna.
Jag har fler besökare till butiken än tidigare, har fräschat upp lite vad gäller placering på logo och betal/frakt-ikoner men trots det är det helt dött. Kan även berätta att jag har testat alla de betalalternativ jag har i butiken och de fungerar som de ska.
Är det någon mer som ser en tydlig dipp i samband med julen? Hur som helst så är jag i akut behov av hjälp så hade verkligen uppskattat ifall någon rutinerad ehandlare vill se igenom min butik snabbt och kanske kan vi klura ut någon rimlig anledning, tillsammans.
Tack på förhand allesammans och ha en fortsatt trevlig torsdag!
6 december, 2012 kl. 19:37 #156754DavidWiggDeltagareDu får gärna berätta hur du marknadsför dig, och hur mycket.
6 december, 2012 kl. 19:52 #156755HenshDeltagareHej,
Jag är också nyfiken ifall du har marknadsfört din butik, och i så fall hur.
Jag kan tyvärr inte hjälpa till med något riktigt svar. Du kanske borde bygga ut sortimentet med fler varor? Jag tycker verkligen att du har lyckats få till en jätteschysst butik.
6 december, 2012 kl. 19:53 #156756mavrajDeltagare@DavidWigg 57198 wrote:
Du får gärna berätta hur du marknadsför dig, och hur mycket.
Jag marknadsför mig inte så mycket tyvärr. Jag har sedan 1/12 annonserat via AdWords. Budgeten på AW har legat på 50kr/dag så det har genererat mellan 30-50 klick/dag. Sen kommer ytterligare 10-15 besökare/dag organiskt från Google och ytterligare några via facebook.
Totalt 50-70 unika/dag.
Sen marknadsförde jag inget alls mellan sept-nov och trots 15-20 unika/dag ficka jag några beställningar i veckan. Nu har antalet besökare ökat och butiken har julpyntats men trots det har försäljningen dött helt.
6 december, 2012 kl. 20:18 #156758C.LarssonDeltagareHär måste jag säga att det hänt samma sak, beställningarna har försvunnit. Jag brukar ha 1 order per dag men nu är det lugnt. Satt faktiskt själv o funderade på just detta, ingen annan som har några gissningar. Har samma marknadsföring som du +bloggare
6 december, 2012 kl. 20:19 #156759PrixDeltagareDet stämmer att du säljer julklappar. Men det gör många andra, som har mer eller mindre samma sortiment som dig. Det innebär att det blir betydligt hådare konkurrans när julen kommer än vad det varit tidigare. De ser till att de är dem som syns och de pratas om. De garanterar leveranser innan jul och kanske kan ha bättre pris?
Något viktigt är att ha något unikt, ha en produkt som bli omtalad på bloggar och på Facebook.. en produkt som dem andra inte hittat ännu eller som du själv är tillverkare på.
Se till att synas där du tidigare har fått försäljning från.
Annonsering på Adwords är ett rent helvete. Adwords åt upp en del av mina pengar i början av året och sålde inte ett skit. Nu har jag identifierat några sökord som gjort att sedan jag startade igår har jag fått 4 sälj på 28 klick och en intäkt på närmare 3 lax. Inget märkvärdigt egentligen men då jag just nu mjukstartar och testar mig från så är jag nöjd.
Gällande din sida så är den snygg. Tycker dock som van e-handlare att din ikon 100 % tryggt och säkert gör att det inte känns lika tryggt och säkert. Den inger falskhet för mig. Men det är kanske bara jag som tycker så. Är man inte medlem i någon av de riktiga certifieringarna så hade jag låtit bli helt.
6 december, 2012 kl. 20:20 #156760PrixDeltagareOch det med leverans innan jul är redan väldigt viktigt… Har haft 11 kundsamtal om detta idag.
6 december, 2012 kl. 20:24 #156762mavrajDeltagare@Prix 57203 wrote:
Det stämmer att du säljer julklappar. Men det gör många andra, som har mer eller mindre samma sortiment som dig. Det innebär att det blir betydligt hådare konkurrans när julen kommer än vad det varit tidigare. De ser till att de är dem som syns och de pratas om. De garanterar leveranser innan jul och kanske kan ha bättre pris?
Något viktigt är att ha något unikt, ha en produkt som bli omtalad på bloggar och på Facebook.. en produkt som dem andra inte hittat ännu eller som du själv är tillverkare på.
Se till att synas där du tidigare har fått försäljning från.
Annonsering på Adwords är ett rent helvete. Adwords åt upp en del av mina pengar i början av året och sålde inte ett skit. Nu har jag identifierat några sökord som gjort att sedan jag startade igår har jag fått 4 sälj på 28 klick och en intäkt på närmare 3 lax. Inget märkvärdigt egentligen men då jag just nu mjukstartar och testar mig från så är jag nöjd.
Gällande din sida så är den snygg. Tycker dock som van e-handlare att din ikon 100 % tryggt och säkert gör att det inte känns lika tryggt och säkert. Den inger falskhet för mig. Men det är kanske bara jag som tycker så. Är man inte medlem i någon av de riktiga certifieringarna så hade jag låtit bli helt.
Tack för ditt svar Prix!
Du har nog helt rätt i det du säger. Eftersom vi (ehandlare i samma bransch) säljer i princip samma saker så drar nog sig kunderna till de butiker de har ett större sortiment att välja utifrån. Jag var inne på precis samma spår tidigare men jag tyckte att eftersom det är jul bör det finnas några fler vänliga själar som vill handla från min butik.
Ang. min egna trygglogo så har jag faktiskt fått det påpekat förut. Kanske dags att ta bort den helt!
Kul att det går så bra för dig och det var på tiden att du fräschade till din sida , ser mycket mycket trevligare ut nu!
6 december, 2012 kl. 20:31 #156763FredrikGustDeltagareDet är tufft de första månaderna när man startat upp hur man än gör det. Det finns flera faktorer som påverkar konverteringen men något som vi upplevde gjorde en väldigt stor skillnad var när man börjar finnas med på förstasidan på google via organisk sökning på viktiga sökord.
Att annonsera via Adwords är också en konst som det tar tid att lyckas med. Det handlar inte bara om att få in besökarna, man måste få in de besökare som handlar också. Det tar tid men kan vara ett instrument för att nå insikt kring vilka ord som säljer och hur du ska landa besökarna för att de ska handla.
Vi har sett e-handeln som en fyrstegsraket:
– Första året är mest bara slit och dyra utgifter
– Andra året kanske man inte behöver trycka in lika mycket pengar men mer jobb
– Tredje året är ännu mer jobb och kanske en liten möjlighet att faktiskt få ut mer än man stoppar in. Svårt att leva på men kräver deltidsarbete.
– Fjärde året börjar det vara möjligt att leva på butiken.Stegen går givetvis forcera genom att stoppa in mer pengar i början och få in besökarflödet, men mycket handlar om att lära känna sina besökare och vilka av dem man gör till sina kunder.
Det jag vill säga är alltså att det inte alls är nödvändigt att något är fel på din butik, den är snygg och prydlig. Jag skulle lägga ner mer kraft på produktbeskrivningar för att göra det enklare för dem som vill köpa produkten hitta rätt. Dessutom älskar sökmotorerna innehåll och text, de ser ju inte dina fina bilder.
Om du annonserar med Adwords, se till att skicka folk till en relevant sida.
Lycka till och sitt lugnt i båten! Att bygga en e-handel tar tid!
6 december, 2012 kl. 20:41 #156764mavrajDeltagare@FredrikGust 57207 wrote:
Det är tufft de första månaderna när man startat upp hur man än gör det. Det finns flera faktorer som påverkar konverteringen men något som vi upplevde gjorde en väldigt stor skillnad var när man börjar finnas med på förstasidan på google via organisk sökning på viktiga sökord.
Att annonsera via Adwords är också en konst som det tar tid att lyckas med. Det handlar inte bara om att få in besökarna, man måste få in de besökare som handlar också. Det tar tid men kan vara ett instrument för att nå insikt kring vilka ord som säljer och hur du ska landa besökarna för att de ska handla.
Vi har sett e-handeln som en fyrstegsraket:
– Första året är mest bara slit och dyra utgifter
– Andra året kanske man inte behöver trycka in lika mycket pengar men mer jobb
– Tredje året är ännu mer jobb och kanske en liten möjlighet att faktiskt få ut mer än man stoppar in. Svårt att leva på men kräver deltidsarbete.
– Fjärde året börjar det vara möjligt att leva på butiken.Stegen går givetvis forcera genom att stoppa in mer pengar i början och få in besökarflödet, men mycket handlar om att lära känna sina besökare och vilka av dem man gör till sina kunder.
Det jag vill säga är alltså att det inte alls är nödvändigt att något är fel på din butik, den är snygg och prydlig. Jag skulle lägga ner mer kraft på produktbeskrivningar för att göra det enklare för dem som vill köpa produkten hitta rätt. Dessutom älskar sökmotorerna innehåll och text, de ser ju inte dina fina bilder.
Om du annonserar med Adwords, se till att skicka folk till en relevant sida.
Lycka till och sitt lugnt i båten! Att bygga en e-handel tar tid!
Hej Fredrik och tack för ditt svar!
Tipset du ger kring produkttexterna är något jag borde ta tag i, det blir lätt att man försöker få in besökare istället för att uppdatera produkttexter och underhålla de besökare som hittat in till butiken på egen hand. Tack iaf!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.