Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Markandsförings nyhetsbrev – taksam för tips
Etiketter: bedrägeri, marknadsförings
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Carl.
-
FörfattareInlägg
-
8 december, 2012 kl. 13:15 #156851SonjaDeltagare
Tyvärr, har även detta företag FL-Net AB, SWEDEN Sverige.nu skapat anonymt konto och falsk anklagar oss smutskastar oss som hämnd för detta publicering.
Vad gör man?
Ska man bara låta bli att inte publicera för att slippa hämnd?
Tacksam för ide-er då det finns enormt bra kompetens här inom alla område!8 december, 2012 kl. 13:18 #156852GregerADeltagareEhandel.se är inte ett forum för smutskastning, oavsett sanningshalt. Jag har därför tagit bort den aktuella tråden och användaren. Diskussion om vad man skall/kan/bör göra om man utsätts för smutskastning kan tas här.
/mod
9 december, 2012 kl. 12:35 #156867connywesthDeltagareJag har också fått massor av såna där telefonsäljare i luren som vill sälja spamutskick och andra annonsplatser utan att visa någon som helst kunskap om min verksamhet eller att de ens förstår vad marknadsföring egentligen är.
Jag brukar fråga om hur mycket försäljning andra annonsörer brukar få genom att annonsera genom dem. Det brukar ingen av dem kunna svara på eller så börjar de dilla om att jag kan sälja lika mycket som jag annonserar för, det innebär att jag skulle betala 100% av min omsättning i marknadsföringskostnad.
Jag brukar använda en tumregel om att marknadsföringskostnaden kan uppgå till 20-40% av omsättningen. dvs för varje annonskrona så vill jag se en ökad försäljning med 2,5-5 kronor. Som regel bör man ha en kvot på minst 5 för varje annonskrona.
Man kan acceptera sämre kvot om man är helt nystartad och vill komma in på marknaden, men då kan man lägga upp en marknadsföringsbudget så man kör en kampanj, med ett lägre belopp, under en längre tid, för att testa marknaden.
Säg att man som komplett ny på marknaden sätter av 5000 kr per månad som en fast summa. Så kör man det tills man ser att försäljningen stabiliseras kring en kvot, låt oss säga 5 som ett exempel (dvs en försäljning på 25 000 kr). Det innebär att du får en uppfattning om hur mycket du kan förvänta dig om du ökar M/S budgeten. (M/S => Marketing /Sales).
Då kan du säga till annonsörerna att du förväntar dig att få en försäljningskvot på 5 gånger annonskostnaden, annars är det inte intressant att annonsera. En seriös annonsaktör skulle då kunna ge dig en garanti att du inom 30 dagar ska ha sålt för 5 gånger annonskostnaden annars reduceras priset eller slipper du betala helt om inte kravet uppfylls.
Jag har testat det och de som inte är i närheten av att vara seriösa har alltid avböjt sånt upplägg. Större annonsplatser som etablerade tidningar brukar inte heller gå med på det men de har redan annonsörer så de klarar sig.
Prova att tuffa till dig nästa gång du förhandlar så du får med i villkoren att du har en sån här garanti, och att de inte får fakturera dig alls förrän du testat en månad. När första månaden gått och du kan se hur väl det funkar så kan de skicka sin faktura.
Men använd aldrig mer spam som en försäljningsmetod, det förstör ditt företags rykte och du blir bara blockad av de flesta, inkl mig.
Tänk också på vad som är rimlig försäkljning i relation till marknadsföringskostnaden. Kommer någon och påstår att du kan sälja till 50 000 kunder så ljuger de, inte ens jätteföretag klarar att sälja så mycket på en kampanj. En kontakt har inget värde om det inte så småningom leder till en försäljning.
299 kr ink moms (239,20 kr exkl moms) delat med 29000 kr blir en kvot på 0,82% dvs en marknadsföringskostnad som uppgår till ca 121 gånger omsättningen. Det tycker jag säger mer om kvalitén på annonskanalen än om din verksamhet.
10 december, 2012 kl. 15:06 #156929CarlDeltagare@Sonja 52772 wrote:
Tusen tack ni alla som har skrivit.
Man känner sig inte ensam och dum. Det är väl så som ni säger att bita i det sura äpplet och gå vidare.
Tack för att ni finns!Hej Sonja!
Det är verkligen beklagande att läsa sånt här. Men som Parvelito säger; tyvärr faller det på din lott att ta konsekvenserna eftersom att du har gått med på det här avtalet..
Men du ska verkligen inte känna dig varken dum eller ensam, för du måste komma ihåg att dessa människor (FL-net o dyl) tjänar pengar på att göra det svårt för folk att förstå vad det är de går med på.
Nu vet du i alla fall, och jag tycker verkligen att du ska trycka på rättsliga åtgärder så mycket du kan för att verkligen syna deras juridiska aspekt av avtalet. Sen tycker jag också att du skall göra en anmälan på deras verksamhet eftersom att man inte får ”lura” människor att köpa varken tjänster eller produkter.Jag kan förstå varför du prövade den här kanalen, och det hade nog inte varit en sån dum idé om det de verkar ha sagt till dig hade stämt överrens med verkligheten.
Däremot måste jag påpeka att det här är en ”call to action”-drive; dvs en direkt försäljningsdrivande kampanj.
Om godkänt försäljningsresultat uteblir så kan man verkligen inte rubricera det som ”branding” för att rättfärdiga det hela. Det är så mycket i det här som är så uppåt väggarna fel att jag inte vet vart jag ska börja..Lycka till dock, å jag hoppas allt löser sig så gott det går.
/C
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.