Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Manuell capture

Visar 9 inlägg - 11 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141577
    GregerA
    Deltagare

    De flesta kunder kan inte skilja på dragit och reserverat … :rolleyes:

    Det händer att man får en kommentar typ ”jag har inte fått leveransen – men ni var minsann snabba att dra pengarna” – trots att de bara är reserverade. Nu skall jag inte påstå att alla kunder är korkade – det ser lite olika ut när man loggar in i olika banker också, så det är inte alltid möjligt för kunden att se om beloppet bara är reserverat eller verkligen draget.

    Det har också hänt att nån kund kontaktat oss där han varit väl medveten om att leveransen skulle ta nån vecka – men blivit oroligt när han upptäckt att ”vi satt tillbaka pengarna på hans konto” – det var då reservationen som släppts.

    Så allt blir inte perfekt bara för att man kör manuell capture – men jag tycker i alla fall att vi följer inlösenavtalet bättre – och det passar bättre in i våra rutiner att lösa in transaktionen när det finns en faktura. Annars blir det en massa förskott som skall hållas reda på.

    #141578
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 40424 wrote:

    reagerar kunder på att man gör automatisk direkt capture och håller pengarna?

    För företaget är det ju mycket bättre likviditetsmässigt… vi kör så, men vi skeppar iofs alltid samma dag och tar inga beställningsorders.

    Vi tar emot beställningar på saker som vi inte har på lager. Det står dock klart och tydligt vilken leveranstid som gäller så kunden är beredd på att det kan ta lite tid.

    Eftersom de genomför köpet med sitt kort så antar jag att de sin tur antar att pengarna dras vid köpet.

    #141579
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag tycker ni är ett gott exempel på hur man faktisk ska arbeta som företag, jag blev paff att ni faktiskt arbetade så när jag besökte er så därav vet jag att vi ”gör fel”.

    @GregerA 40426 wrote:

    De flesta kunder kan inte skilja på dragit och reserverat … :rolleyes:

    Det händer att man får en kommentar typ ”jag har inte fått leveransen – men ni var minsann snabba att dra pengarna” – trots att de bara är reserverade. Nu skall jag inte påstå att alla kunder är korkade – det ser lite olika ut när man loggar in i olika banker också, så det är inte alltid möjligt för kunden att se om beloppet bara är reserverat eller verkligen draget.

    Det har också hänt att nån kund kontaktat oss där han varit väl medveten om att leveransen skulle ta nån vecka – men blivit oroligt när han upptäckt att ”vi satt tillbaka pengarna på hans konto” – det var då reservationen som släppts.

    Så allt blir inte perfekt bara för att man kör manuell capture – men jag tycker i alla fall att vi följer inlösenavtalet bättre – och det passar bättre in i våra rutiner att lösa in transaktionen när det finns en faktura. Annars blir det en massa förskott som skall hållas reda på.

    #141580
    GregerA
    Deltagare

    @Jimmy Öström 40428 wrote:

    Jag tycker ni är ett gott exempel på hur man faktisk ska arbeta som företag, jag blev paff att ni faktiskt arbetade så när jag besökte er så därav vet jag att vi ”gör fel”.

    Tack Jimmy – det värmde – fast med 35 grader i Bangkok så vete f-n om det behövdes. :D

    #141581
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja jag håller delvis med dig.

    Jag ser det som ett problem för vår egna del, det är inte roligt att få sura kunder bara för man vill ha deras pengar tidigare:o

    Kommer kunden att sluta handla hos en bara för detta? Kommer kunden bli skitsur och berätta detta för andra?

    Samma frågor kan man ju ställa sig om man ska sälja varor som man inte har i lager. Kommer kunden bli sur för han inte fått varorna ”i tid” trots att det står x antal veckors leveranstid på sidan? Kommer han sluta handla för att han tyckte leveransen var för sen? Kommer han berätta hur sega vi är på att leverera till kunderna? Allt detta bara för att dom flesta kunder ser faktiskt inte leveranstiden på hemsidan, är detta deras fel eller vårt fel som företag som faktiskt inte gjort det ÄNNU mer tydligare?

    Ja vart drar man gränserna…..:confused::o

    @Per Nilsson 40427 wrote:

    Vi tar emot beställningar på saker som vi inte har på lager. Det står dock klart och tydligt vilken leveranstid som gäller så kunden är beredd på att det kan ta lite tid.

    Eftersom de genomför köpet med sitt kort så antar jag att de sin tur antar att pengarna dras vid köpet.

    #141582
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He He du och Mats är ett par gotte gubbar:p;):)

    @GregerA 40429 wrote:

    Tack Jimmy – det värmde – fast med 35 grader i Bangkok så vete f-n om det behövdes. :D

    #141584
    Per Nilsson
    Deltagare

    Precis som Greger skriver så vet inte kunderna (och inte jag heller innan) vad skillnaden är mellan reservera och ”dra pengarna”.

    Om varan kostar 100 kronor och man betalar fast man vet att det är X dagars leveranstid så är jag säker på att 99 av 100 anser att varan är betald och klart när de trycker på ”bekräfta köp” och man är 100 kronor fattigare. Jag tänker så i alla fall.

    @Jimmy Öström 40430 wrote:

    Ja jag håller delvis med dig.

    Jag ser det som ett problem för vår egna del, det är inte roligt att få sura kunder bara för man vill ha deras pengar tidigare:o

    Kommer kunden att sluta handla hos en bara för detta? Kommer kunden bli skitsur och berätta detta för andra?

    Samma frågor kan man ju ställa sig om man ska sälja varor som man inte har i lager. Kommer kunden bli sur för han inte fått varorna ”i tid” trots att det står x antal veckors leveranstid på sidan? Kommer han sluta handla för att han tyckte leveransen var för sen? Kommer han berätta hur sega vi är på att leverera till kunderna? Allt detta bara för att dom flesta kunder ser faktiskt inte leveranstiden på hemsidan, är detta deras fel eller vårt fel som företag som faktiskt inte gjort det ÄNNU mer tydligare?

    Ja vart drar man gränserna…..:confused::o

    #141598
    Parvelito
    Deltagare

    Jag resonerar så här: Om det tar några dagar, mindre än en vecka, från det att man gör betalningen med kortet tills dess att sakerna kommer så reagerar ingen. Om det däremot tar längre tid så reagerar de flesta på att sakerna inte kommer, och eftersom man dessutom dragit pengarna så börjar misstanken om att de kanske blivit blåsta dyka upp.

    Så har man kan man inte få fram sakerna på någon dag eller två gör man klokast i att inte dra pengarna på en gång heller. (Och dessutom kontakta kunden och berätta om leveransproblemen).

    #141607
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 40447 wrote:

    Jag resonerar så här: Om det tar några dagar, mindre än en vecka, från det att man gör betalningen med kortet tills dess att sakerna kommer så reagerar ingen. Om det däremot tar längre tid så reagerar de flesta på att sakerna inte kommer, och eftersom man dessutom dragit pengarna så börjar misstanken om att de kanske blivit blåsta dyka upp.

    Så har man kan man inte få fram sakerna på någon dag eller två gör man klokast i att inte dra pengarna på en gång heller. (Och dessutom kontakta kunden och berätta om leveransproblemen).

    Vi har DIBS och hos dem fungerar det så att pengarna först reserveras från köparens konto. Om det går mer än (tror att det är 10 dagar) så måste man uppdatera reservationen manuellt hos DIBS, annars släpps pengarna tillbaka.

    Så länge man gör det helt klart för kunden att det är leveranstid på X antal dagar så är det inga problem. Men det gäller som sagt att göra det kristallklart för kunden att det är leveranstid.

    Det är när kunden får bristfällig information som det blir knas och grus i maskineriet.

Visar 9 inlägg - 11 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.