Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Manuell capture
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2012 kl. 10:09 #97824
Borje
DeltagareHur många av er använder manuell capture, alltså godkänner varje kortköp ensiklt? Har för mig jag läste att man helst inte ska belasta kundens kort innan man skickat varan. Man kan ju också sälja ej lagerförda varor lite lättare eftersom man kan plocka hem produkterna och debitera kunden först när man skickar ut den till denne.
Några synpunkter?
MVH
5 april, 2012 kl. 10:15 #141553iesus
DeltagareSom jag har förstått det så reserverar man beloppet på kortet vid köptillfället och när man skickar varorna så konfirmeras köpet och pengarna dras ”på riktigt”.
Skillnaden är altså mycket liten mellan att dra pengarna direkt.
Skillnaden rent tekniskt är att du kan ändra beloppet och slipper göra återbetalning om någon av varorna inte kan levereras.
Rätta mig gärna om jag har fel!
5 april, 2012 kl. 10:17 #141554Borje
DeltagareFast det beror nog på vilket system man använder. Kortbetalning och logistik kanske inte alltid är synkat.
5 april, 2012 kl. 10:33 #141557GregerA
DeltagareJo, det stämmer som du skriver Borje.
Har man allt på lager och levererar inom 24 tim så är det ju i praktiken ingen skillnad, men om det finns order där leveransen dröjer lite så blir det mer korrekt att dra pengarna när leveransen sker.
På kundens konto är pengarna normalt reserverade (låsta) en vecka. Har man inte dragit dem då så släpps reservationen och kunden kan använda dem till annat, men det går att dra dem senare också. Dessutom tror jag att han får ränta (hur hög den nu kan vara :rolleyes:) medan pengarna är reserverade, men naturligtvis inte sedan de dragits.
Med automatisk/instant capture så måste man göra en återbetalning om kunden avbeställer eller slutsumman skulle bli lägre än vad som ursprungligen beräknats. Det innebär en liten kostnad för varje återbetalning.
Kör man manuell capture så bör man göra en avbokning (void/cancel) om kunden avbeställer, så att reservationen släpps direkt. En avbokning brukar inte kosta något.
5 april, 2012 kl. 10:34 #141558Jimmy Ostrom
DeltagareVi kör idag allt automatiskt. Men detta är inget bra vid sena leveranser såklart.
Vi får en del sura mejl såklart av kunder som det dragits pengar från och där vi inte levererat varan, jag själv hade även blivit sur så detta måste vi lösa.
Men det är svårt att lösa om man har flera hundra ordrar i månaden, hur håller man koll då på ett enkelt sätt? Kanske bara jag som inte fattar bästa sättet att hålla koll på manuella capture.
Men har man shoppar som man har alla varor hemma i lager så finns det ingen anledning att köra på manuell capture anser jag för då är det automatiskt som gäller för att spara tid!
5 april, 2012 kl. 11:52 #141564Jimmys
DeltagareVi använder oss av auto capture och funkar utmärkt, men vi säljer ju enbart produkter vi har (läs borde ha) i lager. När vi böt plattform i så blev inställningen ”manuell”, men den inställningen blev inte kvar längre än en avlöning…
5 april, 2012 kl. 14:21 #141571GregerA
Deltagare@Jimmy Öström 40407 wrote:
…
Men det är svårt att lösa om man har flera hundra ordrar i månaden, hur håller man koll då på ett enkelt sätt? Kanske bara jag som inte fattar bästa sättet att hålla koll på manuella capture.
…Ja, om man skall köra manuell i ordets rätta bemärkelse så blir det klart jobbigt.
Vi gör så att vi kör en programsnurra som automatiskt kollar vilka order som blivit fakturerade och löser in dem. Detta körs ett par gånger framåt kvällen. Transaktionsnumret finns då angivet på varje faktura, så det är inga problem att matcha dem.
Det är väl egentligen inte så mycket annorlunda än Klarna, och förmodligen även Svea, att man måste aktivera en faktura för att kunden skall få den utskickad. Man skickar ju inte fakturan direkt när kunden lagt ordern, utan det gör man när leveransen går iväg. Exakt hur man löser det bäst beror väl lite på vilka system man jobbar i.
5 april, 2012 kl. 14:32 #141573Jimmy Ostrom
DeltagareJa jag vet ni körde något sådant och det är ju exakt så man vill ha det, kunden blir glad och jag blir glad för då kan jag få pengarna i tid och jag kan fortsätta dricker kaffe som jag bara gör dagarna i ända:p;)
@GregerA 40420 wrote:
Vi gör så att vi kör en programsnurra som automatiskt kollar vilka order som blivit fakturerade och löser in dem. Detta körs ett par gånger framåt kvällen. Transaktionsnumret finns då angivet på varje faktura, så det är inga problem att matcha dem.
5 april, 2012 kl. 14:40 #141575Dan
Deltagarereagerar kunder på att man gör automatisk direkt capture och håller pengarna?
För företaget är det ju mycket bättre likviditetsmässigt… vi kör så, men vi skeppar iofs alltid samma dag och tar inga beställningsorders.
5 april, 2012 kl. 14:47 #141576Jimmy Ostrom
DeltagareJa vid sena leveranser så gör dom såklart detta.
Vi skickar ca 200-300 paket i månaden och ca 2-3% av dessa blir det en sen leverans på och då är det ca 10 dagars försening och av dessa 2-3%:o så hör kanske 50% av sig och är lite sura, men all rätt såklart.
Sen om man väljer att ”leva” med detta eller inte är ju upp till var och ett företag.
@Dan 40424 wrote:
reagerar kunder på att man gör automatisk direkt capture och håller pengarna?
För företaget är det ju mycket bättre likviditetsmässigt… vi kör så, men vi skeppar iofs alltid samma dag och tar inga beställningsorders.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.