Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Många transportfrågor.. både import och till kund.
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av Per.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2009 kl. 20:44 #94189mshannahDeltagare
Hej!
Ligger ju som sagt i tankarna på att starta en webbshop, mest för en kul grej vid sidan om lite annat jobb. Men när man tittar närmre på allt så är det ju SÅ mycket mer runtomkring än vad man tänker på. Men jag ser detta som en utmaning, och vill inte bara ge upp bara för att det blev lite svårt.Min första fråga gäller import och fraktkostnader. har hittat ett par återförsäljare jag vill använda mig av, men det är i lite olika delar av världen och inte alltid så billigt.. hur får man ner fraktkostnaderna så mycket som möjligt? har fått för mig att det iallafall blir billigare att köpa stora kvantiteter (många kg) än färre små försändelser?
Och sen ska ju varan vidare till kund, och jag som inte förväntar mig alltför mycket trafik i början vill ju inte binda upp mig på några abonemang med posten osv, för det kommer min budget definitivt inte hålla för. Så hur skickar jag mina kunders varor på mest professionella sättet? Känns ju inte så roligt att skicka handskrivna, vadderade kuvert/påsar med frimärken? Hur gör man för att skicka via portförskott? Tyckte inte postens sida var till någon vidare hjälp för mindre företag! Hur gör ni?
Jättetacksam för alla svar
13 december, 2009 kl. 21:40 #108033GregerADeltagareJag känner igen det där från när jag drog igång för fem år sedan. Frakterna blev en stor del av kakan, men man kan i alla fall trösta sig med att den delen krymper i takt med att man köper och säljer mer.
Du har rätt i att det blir billigare med en stor sändning än många små.
Kolla med dina leverantörer om de har fraktavtal du kan utnyttja, dvs du ber om ett pris inklusive frakt till Sverige (CIF). För sändningar upp till 50-100kg så är det oftast effektivast med TNT, UPS eller FedEx. För lite större sändningar är det bättre med flygfrakt (Geodis Wilson, Schenker, Kuehne+Nagel, …).Att skicka gör man som liten billigast med DHL genom att man ansluter sig till Lessmore eller Pluskontot. Då får du även tillgång till rabatter på bl.a emballage. Posten får man använda som komplement och för brev – men på paket är de på tok för dyra.
Att skicka gör du via respektive transportörs on-linesystem, eller det generella Unifaun Online. Då matar du in uppgifterna på en websida, skriver ut en fraktetikett i din laserskrivare klistrar på den och lämnar in försändelsen.
För PF så innehåller etiketten då uppgift om belopp och ditt plus- eller bankgiro, och när kunden hämtat ut paketet så sätts pengarna in där.
På brev kan du använda ”porto betalt”-stämpel så att du får en faktura av Posten. Det går även att betala kontant vid inlämning.
Paket faktureras via de avtalen jag nämnde ovan.Hopas du fick nåt användbart tips …
13 december, 2009 kl. 21:56 #108034mshannahDeltagareJodå, något klokare blev jag allt men nu kommer ju (såklart! haha) några följdfrågor
Ja, mina leverantörer har ju avtal/standardtransportörer, större delen av importen kommer att gå ifrån USA, och då har de jag är intresserad av oftast USPS , FedEx har jag också sett någonstans (hiskeligt dyrt!). men för att själv ha ett bra avtal med ex ups, dhl och liknande gissar jag att man måste ha X antal beställningar i månaden/veckan? jag får väl helt enkelt köra på det som finns sålänge, kanske..
och sedan till posten igen.
där förstod jag inte riktigt allt.. jag kommer antagligen skicka mest försändelser som väger under 2kg (icke paket? eller är jag ute och cyklar?) och då kan jag lämna in det på posten och betala kontant, men lappar dom inte på med frimärken då, eller är det annorlunda när det är företag?
dessutom, de här programen där man skriver ut etiketter (vart får man tag på dom? ), kostar inte som någonting?..oj gud.. det här måste vara en av dom svårare bitarna ekonomiskt sett?!
14 december, 2009 kl. 13:13 #108037ParvelitoDeltagareFraktbiten är inte så svårt egentligen, om man pysslat lite med det innan.
För import så är det helt klart vettigt att använda leverantörernas avtal till en början. Det brukar inte bli väldigt mycket billigare att försöka hitta på något själv, bara lite mer risk för strul och att det går åt en massa tid.
När du sedan skall leverera saker till dina kunder så finns ju giganten Posten på marknaden. De är bra upp till försändelser på ett halvkilo ungefär, så länge man inte behöver ha spårbarhet (kollinummer), sedan är de relativt dyra. Då finns det två alternativ i form av Schenker och DHL som är småföretagarnas vän när det gäller paket.
Det går att få egna avtal med dem, men de erbjuder också sina tjänster via diverse olika ”medlemskap” som brukar ge ett bra pris på en gång. Många av de här medlemsskapen ger också rabatter hos andra företag.
Så länge man är liten och skickar max någon handfull paket om dagen så klarar man av det mesta alldeles utmärkt med manuella rutiner. På DHL matar jag t.ex. in alla adresser manuellt (man får login dit när man tecknar avtal med dem) och trycker sedan på en knapp och skriver ut adressetiketterna med min vanliga laserskrivare på särskilda etiketter som man kan köpa i vilken välsorterad pappershandel som helst eller på nätet.
14 december, 2009 kl. 16:59 #108038GregerADeltagarePrecis som Parvelito skriver så är det inte så svårt, och har man bara tagit sig igenom de första paketen så trillar nog poletten ner.
De program jag skrev om är inloggningar på respektive hemsida, Postens Pacsoft Online och DHL respektive Schenker har nåt liknande. De kostar inget att använda och du får access till dem när du har kundnummer.
Använder du ”porto betalt”-stämpel så sätter inte Posten på några frimärken. Om du betalar kontant i kassan så kostar det samma som frimärken, har du faktura så får du några procent rabatt men måste skicka för 300:- per följesedel annars tillkommer 60:-.
Jag delar också Parvelitos uppfattning att Postens brev är ett ekonomiskt alternativ upp till 0.5kg, sedan är DHL det f.n billigaste alternativet. Om du blir medlem i Pluskontot så kostar det idag inkl alla tillägg ca 40:- att skicka ett paket upp till 3kg med DHL ServicePoint, vilket motsvarar Postpaket hos Posten.
Blir du medlem i Lessmore kostar det nån krona mer. Men du kan ju titta på vilka övriga rabattavtal du får på köpet. T.ex får man 10% hos Plock o pack som har det mesta i emballage. Om du är intresserad kan jag sända en inbjudan till Lessmore så får du halva priset på medlemsavgiften första året. (sänd din e-mail via PM)22 februari, 2010 kl. 14:37 #108870PerDeltagare@mshannah 3018 wrote:
Jodå, något klokare blev jag allt men nu kommer ju (såklart! haha) några följdfrågor
Ja, mina leverantörer har ju avtal/standardtransportörer, större delen av importen kommer att gå ifrån USA, och då har de jag är intresserad av oftast USPS , FedEx har jag också sett någonstans (hiskeligt dyrt!). men för att själv ha ett bra avtal med ex ups, dhl och liknande gissar jag att man måste ha X antal beställningar i månaden/veckan? jag får väl helt enkelt köra på det som finns sålänge, kanske..
och sedan till posten igen.
där förstod jag inte riktigt allt.. jag kommer antagligen skicka mest försändelser som väger under 2kg (icke paket? eller är jag ute och cyklar?) och då kan jag lämna in det på posten och betala kontant, men lappar dom inte på med frimärken då, eller är det annorlunda när det är företag?
dessutom, de här programen där man skriver ut etiketter (vart får man tag på dom? ), kostar inte som någonting?..oj gud.. det här måste vara en av dom svårare bitarna ekonomiskt sett?!
Skall du skicka med Posten, UPS och FedEx så har du egentligen bara ett alternativ, vilket som tur är råkar vara den plattform jag varit med och utvecklat
* Alternativ 1 (200 kronor i månaden): Du bokar dina transporter manuellt på en hemsida. Sedan markerar du alla dina sändningar i gränssnittet och klickar på ”skriv ut”.
* Alternativ 2 (5900, 400 kronor i månaden): Du låter ”Printserver” skicka iväg dina beställningar automatiskt, boka dem och sedan skriva ut fraktdokumenten automatiskt.
Jag vet inte om det är förbjudet med reklam på den här sidan så jag avböjer att skicka länk, men hör av dig om du är intresserad.
22 februari, 2010 kl. 15:09 #108871PerDeltagare@GregerA 3022 wrote:
Precis som Parvelito skriver så är det inte så svårt, och har man bara tagit sig igenom de första paketen så trillar nog poletten ner.
De program jag skrev om är inloggningar på respektive hemsida, Postens Pacsoft Online och DHL respektive Schenker har nåt liknande. De kostar inget att använda och du får access till dem när du har kundnummer.
Använder du ”porto betalt”-stämpel så sätter inte Posten på några frimärken. Om du betalar kontant i kassan så kostar det samma som frimärken, har du faktura så får du några procent rabatt men måste skicka för 300:- per följesedel annars tillkommer 60:-.
Jag delar också Parvelitos uppfattning att Postens brev är ett ekonomiskt alternativ upp till 0.5kg, sedan är DHL det f.n billigaste alternativet. Om du blir medlem i Pluskontot så kostar det idag inkl alla tillägg ca 40:- att skicka ett paket upp till 3kg med DHL ServicePoint, vilket motsvarar Postpaket hos Posten.
Blir du medlem i Lessmore kostar det nån krona mer. Men du kan ju titta på vilka övriga rabattavtal du får på köpet. T.ex får man 10% hos Plock o pack som har det mesta i emballage. Om du är intresserad kan jag sända en inbjudan till Lessmore så får du halva priset på medlemsavgiften första året. (sänd din e-mail via PM)DHL Multishipping, Schenker Web-TA, DSV e-services (Geodis Wilson Freight Planner, ABB Logistics Manager … o.s.v, o.s.v) använder alla samma plattform – Apport.
Multishipping (Apport) är vår motsvarighet till Pacsoft (Unifaun). Båda är gratis och det tillkommer inte någon kostnad per transportbokning så länge du håller dig till precis den speditören.
Så om du inte har något problem att logga in på flera olika ställen så går det inte att bräcka just Pacsoft om du vill skicka transporter med Posten, eller om du vill skicka med DHL så finns inget bättre än DHL Multishipping.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.