Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Många produkter?
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av david71.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2012 kl. 15:42 #99188Jonas!Gäst
Hej!
Jag har och har haft mina funderingar på att starta upp en webbutik, men när man ser på de aktörerna som finns idag så kan de flesta erbjuda gigantiska sortiment med hundratals (ofta betydligt mer än så!!) olika produkter i sitt sortiment. Visst förstår jag att det finns ett par jättar som har ordentliga lager, vilket möjliggör alla dessa produkter men hur gör alla andra? Tänk då att produkterna kostar 100-500 kr/st…
Lösningar jag ser är ju:
– dropshipment
– korta leveranstider från ens egen leverantör (fungerar detta? dvs. för de flesta varor så är det inte aktuellt att ha en leverantör som ska skicka en produkt här och där)Fattar inte riktigt hur man får ihop det, så kom gärna med tips och tankar kring hur man kan åstadkomma ett brett produktutbud även som mindre aktör.
Alla input är mycket uppskattad!
21 november, 2012 kl. 18:28 #155859RikardDeltagareJag tycker att det finns två vägar att gå.
1. Ta in ordentligt med kapital, bygg upp lager och köp trafik direkt från start. Tänk Sportamore, Brandos etc.
2. Bygg upp ditt lager under tid. Börja i liten skala och använd vinst för att köpa upp ditt lager. Tänk iphonebutiken, roliga prylar etc.
Alternativ 1 är kanske inte alltid möjligt. Då återstår att göra något bra av alternativ 2 och så snabbt som möjligt växla upp. Då tycker jag det är rätt som du tänker. Dropship, korta levtider från leverantörer, långa kredittider etc. En del branscher kanske inte heller kräver enormt utbud.
För oss så gick vi på alt 2. Vi hade från början bara de vanligaste tonerkassetterna och otroligt få i lager. Efter tid har vi kunnat bygga upp lager men vi använder oss också av leverantörer som erbjuder snabba leveranser och vi dropshippar en hel del. Lärdom för oss är däremot att när vi växlade upp från cirka 1000 artiklar till 10000 artiklar i sortimentet så ökade trafik och försäljning rejält så det var viktigt för oss.
21 november, 2012 kl. 20:26 #155863BjorneDeltagareMåste vara en stor skillnad på vilken bransch det handlar om, en del saker är svåra att sälja utan brett utbud andra kan man vara väldigt nischad på. Men en väg kan ju vara att plocka bort en kategori av produkter och vara bred inom en smal nisch.
21 november, 2012 kl. 22:07 #155866Richie72Deltagare@Rikard 56186 wrote:
För oss så gick vi på alt 2. Vi hade från början bara de vanligaste tonerkassetterna och otroligt få i lager. Efter tid har vi kunnat bygga upp lager men vi använder oss också av leverantörer som erbjuder snabba leveranser och vi dropshippar en hel del. Lärdom för oss är däremot att när vi växlade upp från cirka 1000 artiklar till 10000 artiklar i sortimentet så ökade trafik och försäljning rejält så det var viktigt för oss.
Jag tror ni gjorde det som många här försöker göra. En fråga, du har en väldigt snygg lösning för att välja toner. Men hur funkar det med era tilläggsprodukter, hittar kunderna det eller kommer de in till er via tilläggsprodukterna?
Bra jobbat att gå från 1.000 till 10.000 och ändå ha en välstrukturerad och snygg sajt. Där tycker jag ni lyckats bra.
21 november, 2012 kl. 23:12 #155867GregerADeltagareDet är inte annorlunda än att öppna vilken butik som helst. Du kan öppna en liten kiosk med varor för några tusenlappar i lager, eller du kan öppna en stormarknad med varor för 10-tals miljoner i lager – och allt däremellan.
Av någon anledning tror många som skall starta ehandel att man kan öppna stormarknad med nästan inga pengar alls …. 😮 … men det gäller inga andra ekonomiska regler på nätet än i den fysiska världen.Som sagts ovan så startar de flesta smått, känner sig för hur bra det går, och vad som går bäst. Sedan får man se till att så lite pengar som möjligt går ur företaget, så att det finns kapital att växa med. Det betyder minimalt löneuttag och inga utdelningar. Det betyder också att man måste ha tillräckliga marginaler för att det faktiskt skall kunna bli några pengar över.
Man kan visserligen jobba med dropshipping, som du är inne på, men det är ju en tjänst som du får betala för genom högre inköpspriser på varorna. Därmed blir marginalen lägre – och kapitalet som du skall växa för kanske inte räcker.
Korta leveranstider från leverantör kan funka rent tidsmässigt – men ofta äter fraktkostnaden upp en stor del av vinsten, så tyvärr blir det ganska olönsamt så länge man bara köper små volymer.
Det finns många som inte lyckas med sitt företagande – och min uppfattning är att många är underfinansierade. Man har inte förutsett hur mycket kapital som faktiskt behövs i verksamheten för lager, kundfordringar, förskott till leverantörer mm mm – utöver vad som förbrukas till de löpande kostnaderna som hyra, el, it, tele, marknadsföring mm. (Det gjorde inte jag själv heller, men lyckligtvis fanns det lite att ta av s.a.s)
Det brukar ju också vara så att den som står för kapitalet i en verksamhet får den största delen av kakan.
Jag hoppas att du hittar en väg som passar dig.
22 november, 2012 kl. 06:15 #155873FredrikGustDeltagare@Jonas! 56182 wrote:
Jag har och har haft mina funderingar på att starta upp en webbutik, men när man ser på de aktörerna som finns idag så kan de flesta erbjuda gigantiska sortiment med hundratals (ofta betydligt mer än så!!) olika produkter i sitt sortiment. Visst förstår jag att det finns ett par jättar som har ordentliga lager, vilket möjliggör alla dessa produkter men hur gör alla andra? Tänk då att produkterna kostar 100-500 kr/st…
Som andra varit inne på så finns det olika sätt att åstadkomma det på. Rikards alternativ med mycket pengar eller att starta i liten skala är nog de vanligast förekommande.
Som Greger skriver så är det väldigt lätt att underskatta hur mycket kapital som krävs. Jag underskattade också kraftigt hur mycket det kostar och hade nog inte fått fruns välsignande att starta om vi vetat hur mycket pengar man fått stoppa in.
Jämfört med en fysisk butik som man besöker så krävs ett stort utbud för att den fysiska butiken inte ska se tom ut. Fördelen med en e-handel är att den inte behöver se tom ut bara för att där är lite längre leveranstider på vissa av varorna. Man har fördelen med att kunna presentera de produkter man vill sälja och har i lager på bästa platserna och ha sådant som med längre leveranstid för att det ska se välfyllt ut.
Marginalerna i en smal nisch är i regel högre än sådant där det finns ett brett utbud och en stor konkurrens. Sedan handlar det inte bara om vad man säljer utan också hur man säljer det och vilka mervärden man kan erbjuda.
Mitt tips är att hitta leverantörer som du kan få snabba leveranser från och där du efter en tid räknar ut vilka produkter du ska ha i lager och växer upp där, men ändå har möjlighet att erbjuda ett bredare sortiment. Du kommer troligtvis inte tjäna så mycket på sådant som du måste beställa hem från leverantören, men kan i vart fall få lite snurr på verksamheten och en uppfattning av vilka produkter som är viktigast att ha hemma.
Vad gäller kapitalbehovet verkar det magiska talet pi vara det som gäller. Räkna ut hur mycket som du tror du kommer få investera i bolaget och multiplicera med 3 så blir det ungefär rätt.
3 december, 2012 kl. 08:12 #156556Jonas!GästHej alla!
Tack för bra svar!
För oss tror jag nyckeln är att hitta en tillräckligt smal nisch för att kunna ha råd att ha ett bra segment kombinerat med återförsäljare som passar oss och år lite mer begränsade kassa. Och allteftersom vi kommer igång kan vi, vid behov, bredda utbudet.
Tack igen, nu ska vi spåna vidare! Återkopplar hur det går!
4 december, 2012 kl. 07:09 #156588david71DeltagareJag hade heltidsanställning och började småskaligt med ehandel mest som ett hobbyprojekt på sidan av, tänkte att min webbutik skulle försörja min hobby. ”Man kan ju inte keva på att sälja radiostyrda helikoptrar” tänkte jag. Så fel jag hade! Nu tre år senare är det just det jag lever på.
Jag önskar dig all lycka! Men ha gärna en positivare inställning än vad jag hade
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.