Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Många övergivna varukorgar. Har jag rätt betalsystem?
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 5 månader sedan av DreamRooms.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2016 kl. 08:15 #103537RickyDeltagare
Tja
De senaste två veckorna har jag haft väldigt många övergivna varukorgar. En del kan säkert vara att man klickat fel helt enkelt, men det förklarar inte alla övergivna köp jag har.
Jag vet inte vad det är som får många folk att tveka. Förvisso saknar själva hemsidan SSL-certifikat, men betalningen som sker över Payson och Paypal ska vara SSL-krypterad. Payson har också faktura-alternativ och jag har också gästkassa som en valmöjlighet. jag har även vanlig hederlig banköverföring som ett alternativ.
Kassan är också en one-page checkout. Saknar jag något som gör att min sida saknar förtroende för potentiella kunder?
13 maj, 2016 kl. 06:53 #181534C.LarssonDeltagareNu vet jag inte hur det är i ditt segment men jag vet att hos mig när det är fint väder och sol ute så är det ökning på övergivna varukorgar då kunderna är ute och solar och surfar.
13 maj, 2016 kl. 07:49 #181536RickyDeltagareDet kan man tänka sig förvisso.
Grejen är bara den att jag har 100 gånger så många övergivna korgar som jag har faktiska ordrar. Misstänker att det är något som gör att folk tvekar. Kanske man helt enkelt inte har brand awareness än hos folk och att man tvekar att handla från en ”obskyr” eller ”okänd” site?
13 maj, 2016 kl. 08:28 #181537Stefan72Deltagarenej så tror jag inte folk tänker………..man slösurfar nog bara och lägger grejer i korgen för att inte behöva leta reda på dem igen och sen kanske man bara helt sonika inte beställer nåt. Man hittar fina och roliga saker och för att inte behöva skriva upp allt så lägger man det i korgen och kanske har man inte ens tänkt att beställa utan bara tittar. Kanske bara jämför priser eller nåt.
13 maj, 2016 kl. 08:40 #181539MagentoDeltagareDu säljer kläder och frakten dyker inte upp förrän man lägger något i varukorgen. En ganska enkel analys som ofta stämmer. Ingen gillar sådana överraskningar.
13 maj, 2016 kl. 08:43 #181540meijerDeltagareNär jag gick från Payson till Klarna ökade min konvertering markant. Men det jag även såg då jag använde Payson var att många fakturaköp blev nekade hos Payson.
En sak som jag reagerade på i din kassa vara att jag scrollade längst ner och där står det att man måste logga in för att se betalsätt och som vanlig kund tror jag att chansen är stor att man inte går vidare. Det kanske skulle vara bra att ändra den texten så att man förstår att det finns en gäst checkout?
13 maj, 2016 kl. 09:16 #181559RickyDeltagare@Stefan72: Också en poäng, ja. Alla som lägger något i korgen är ju inte alltid köpvilliga egentligen (vet man från eget beteende ibland själv också).
@Magento: tanken har slagit mig, men just nu beräknar jag frakt efter vikt och då blir det svårt att skylta med fraktkostnad i förväg. Antingen får jag skriva ”frakt tillkommer” eller spåna på om man ska ha fast fraktkostnad, vilket gör det lättare att skylta med också. Tack.
@meijer: väldigt bra poäng. Det måste jag nog ändra på oavsett ovan punkter. Måste ju gå att fixa på ett eller annat sätt. Klarna är dock inget alternativ för mig eftersom de alltid tar ut en löpande fast månadsavgift.13 maj, 2016 kl. 10:55 #181560PalleLDeltagareIntressant tråd att följa.
Många kloka tips och funderingar att ta till sig av – t.ex. att vara tydlig även i mobilen att frakt tillkommer.Sedan bör man ju tänka över det där med Retargeting för de som lämnar varor i varukorgen också…
10 juni, 2016 kl. 09:46 #181763RickyDeltagareHmm…
Har ändrat min kassa så att det nu framgår direkt vilka betalsätt som finns tillgängliga. Har även lagt till text på topp-bannern att frakt tillkommer.
Utfallet har hitintills inte varit jättepositivt. Jag får lite känslan av att det är den faktiska fraktkostnaden som får folk att tveka. Jag tar ut Postnords avgifter (minus moms). Jag personligen tycker inte att det är jätte magstarkt. De flesta säljare på t.ex. Tradera som säljer 2nd hand kläder tar också ut allt mellan 40-80kr i frakt.
Jag är lite frestad av att försöka med gratis frakt, men jag är rädd att det kommer äta upp för stor del av mina marginaler. Och har folk väl vant sig vid fri frakt, så tror jag att det är svårt att backa…
Vad säger ni?
11 juni, 2016 kl. 03:35 #181764DreamRoomsDeltagareSom jag ser det är det alltid intressant att se fraktkostnaden. Även om frakten i ditt fall är viktbaserad så måste du ändå ha någon form av trappa/brytpunkter för vikten där kostnaderna förändras. Skriv ut detta på sidan ”Allmänna Villkor” så man får et hum om fraktkostnaden. T.ex. 0-1kg xxkr, 1-3kg yykr o.s.v. Jag handlar själv rätt frekvent på nätet och fraktkostnaden är något jag ofta tittar på tidigt, speciellt när det är köp för lägre belopp. Jag tror det är bättre om du sätter en lägre fast fraktkostnad och sedan tar igen resten av fraktkostnaden genom att lägga den på priset på produkten så det täcker ”mellanskillnaden”. Jag skulle också ha ändrat texten i topp-bannern till ”Frakt från xxkr”. Då får man direkt en uppfattning om vad fraktkostnaden kan komma att bli.
När det gäller kassasidan upplever jag den som rörig och svåröverskådlig. Det är främst ikonerna för Leveransinformation, Leverans, Betalning och Korg som rör till det. Dessutom är det redan i förväg i bockat att jag vill ta emot nyhetsbrev och rabatterbjudanden. Så får det inte vara. Det är kunden som aktivt ska välja detta om denne är intresserad av det. Likaså är är det ibockat i förväg att jag som kund godkänner de allmänna villkoren. Detta är också något som kunden ska bocka i själv, framför allt för att uppmärksamma denne på att ni har villkor och att kunden då förhoppningsvis även läser villkoren innan ett ev. köp. Även knappen ”Bekräfta Beställning” känns inte självklar. Välj en färg som sticker ut lite mer och skapar ”Call to action” och gärna utan ikon så knappens funktion blir tydligare. Samma blå färg som du har på knapparna för att lägga i varukorg kan vara bra då de redan är ”call to action” knappar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.