Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Många ehandelsbutiker saknar chatt, vf?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #130165
    n0rdin
    Deltagare

    @Marcus Nilsson 27785 wrote:

    Jag vet inte riktigt om alla håller med mig om detta. Men när man handlar en vara på en butik och vi säger att den har gått sönder inom en vecka. Då vill man kontakta företaget ganska snabbt, am i right? Många företag kräver att man ska stå i en lång telefonkö eller att man ska skicka ett mail, right?

    Nu kommer jag till kärnan i detta inlägget. Varför har ni som äger en ehandel ingen chatt? Det är väldigt skönt att få svar så fort det bara går. Det finns en del butiker som har chatt. Exempelvis: smartguy, cdon och skånska byggvaror

    Det här inlägget är inget negativt till er som inte har en chatt, utan en uppmaning till er att inskaffa det ;)

    Så ni som inte har det, skriv vf. Bara lite intressant att veta :)

    Vi har chat, just på grund av den anledningen snabba svar gillar alla!

    Dock är chatten stängd på helgerna. Då har vi mailkontakt istället

    #130166
    Parvelito
    Deltagare

    En chat måste bemannas, och det är inte alltid man har tid att sitta och chatta med kunder om paketen skall gå iväg i tid. En resursfråga helt enkelt. När man är så stor att man ändå måste bemanna en kundtjänst med därför utsedd personal är däremot en chat bra eftersom den som svarar kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

    Det finns även exempel på lite mindre e-handlare som har chatfunktion, men jag har förstått via olika diskussioner här att det inte är så många kunder som använder den. Kanske för att den är öppen på tider då kunderna normalt sett inte är i webshopen. kanske för att det inte är långa telefonköer dit, och för att man får svar snabbt med vändande e-post.

    #130169
    n0rdin
    Deltagare

    Hos oss har det fungerat bra iallafall och folket är nöjd över den :)

    #130171
    bloggus
    Deltagare

    @Parvelito 27787 wrote:

    En chat måste bemannas, och det är inte alltid man har tid att sitta och chatta med kunder om paketen skall gå iväg i tid. En resursfråga helt enkelt. När man är så stor att man ändå måste bemanna en kundtjänst med därför utsedd personal är däremot en chat bra eftersom den som svarar kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

    Det finns även exempel på lite mindre e-handlare som har chatfunktion, men jag har förstått via olika diskussioner här att det inte är så många kunder som använder den. Kanske för att den är öppen på tider då kunderna normalt sett inte är i webshopen. kanske för att det inte är långa telefonköer dit, och för att man får svar snabbt med vändande e-post.

    Exakt. En chatt som alltid lyser rött är definitivt sämre än att inte ha en chatt.

    #130215
    danielandersson
    Deltagare

    Gillar att du orkar skriva ”ehandelsbutiker” men inte ”varför”.

    Rimligtvis borde chat ha lika lång kö som telefonkö, om man har telefonsupport.

    #130224
    Marcus Nilsson
    Deltagare

    @lunarmys 27842 wrote:

    Gillar att du orkar skriva ”ehandelsbutiker” men inte ”varför”.

    Rimligtvis borde chat ha lika lång kö som telefonkö, om man har telefonsupport.

    Jo det är sant iof, men det kan kännas bätter för vissa att inte behöva prata i telefonen, för dem tycker det är jobigt :)

    #130225
    JohanK
    Deltagare

    @Marcus Nilsson 27854 wrote:

    Jo det är sant iof, men det kan kännas bätter för vissa att inte behöva prata i telefonen, för dem tycker det är jobigt :)

    Då får de snällt skicka mail.

    Vi testade chat men ingen som använde den.

    Och precis som parvelito säger så har man inte tid att sitta låst framför datorn som liten företagare, då ska man helst göra flera saker samtidigt.

    Telefon eller mail annars får de strunta i att kontakta oss :)

    N0rdin: Hur många använder er chat varje dag?

    #130235
    Marcus Nilsson
    Deltagare

    @JohanK 27855 wrote:

    Då får de snällt skicka mail.

    Vi testade chat men ingen som använde den.

    Och precis som parvelito säger så har man inte tid att sitta låst framför datorn som liten företagare, då ska man helst göra flera saker samtidigt.

    Telefon eller mail annars får de strunta i att kontakta oss :)

    N0rdin: Hur många använder er chat varje dag?

    Det beror nog lite på hur många kunder man har också, kanske därför inte så många har använt chatten :)

    #130392
    Elina
    Deltagare

    Jag driver min butik på kvällarna (efter mitt heltidsjobb) och kan inte ha den på dagarna.. Och jag ser en stor trend att mina kunder ofta handlar sena kvällar/nätter och då är inte jag vaken, så chatt känns inte som första prio för mig :)

    #131032
    Danskeren
    Deltagare

    Vi har chat på vores netbutik, og fordelene og ulemperne er udmærket beskrevet i indlæggene ovenover.

    Den positive ting er absolut, at kunden instantly kan få svar på sine spørgsmål, og det vil sige at de forbliver på siten. Skal de først til at skrive en mail, og så få svar 1-2 dage senere, så er det muligt at man allerede har mistet salget. Vi bruger Zopim, og der kan man følge kundens navigationsmønstre, og det er helt klart, at en stor %-del af dem som vi hjælper via chat, direkte fortsætter til checkout og bestiller et ur.

    Som jeg har forstået det, kan Zopim også køre via en smartphone, dvs at man ikke behøver at sidde online foran computeren om aftenen for at svare på chatten. Man kan gøre det via sin smartphone om man ønsker det. Vi benytter dog ikke denne funktion.

    Beklager hvis jeg er svær at forstå. Jeg ved at dansk er svært at forstå i tale, og ikke så meget nemmere på skrift. Men går jeg via Google Translate tror jeg ikke folk tager mine indlæg seriøst ;)

    Lige en bemærkning til. Vi var til E-handelsdagarna i Sundsvall i september, så dette er ikke drive-by-spam fra en irriterende dansker.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.