Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Månadslut, inventering, förskott och försäljning
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2015 kl. 21:13 #102849AndreasGDeltagare
Jag har ett problem som delvis diskuterats här tidigare. Problemet är relaterat till ej skickade varor i samband med månadsskifte.
Till vårt lager har vi dagliga ingående leveranser. Detta ställer till problem vid månadskifte. Tex en beställning vi gör till vår leverantör 2015-06-30 ankommer till oss 2015-07-01. Leveransdatum är även fakturadatum. Det betyder i sin tur att varorna ingår i inventeringen för juli, leverantörsfakturan bokas på juli medans beställningar i vår butik bokförs som en intäkt på försäljningsdatum.
Vilket sätt tror ni är bäst för att komma tillrätta med detta problem. Jag tänkter själv på att vi skall börja bokföra vår försäljning mer annorlunda.
I samband med beställning med kort:
1580 Debit
2420 KreditNär varan skickats.
2420 Debit
3010 KredutKonton:
Fordringar för kontokort (1580)
Förskott från kunder (2420)
Försäljningskonto (3010)14 juli, 2015 kl. 06:54 #178964VATadviserDeltagareSäljer du bara med förskottsbetalning? Glöm den frågan läste lite mer noggrant igen:D
16 juli, 2015 kl. 09:11 #178990Stefan72Deltagarenu är inte jag varken nån ekonom eller bokföringsguru men på vilket sätt är det ett problem?
4 september, 2015 kl. 15:21 #179386AndreasGDeltagareMissade att svara.
Problemet som jag ser det är att varor som inte skickats vid måndadsslut är en skuld till kunder, dvs ett förskott. Därför skall de bokföras som en intäkt först när de skickas. Dvs att vid brytpunkt göra inventering på allt i lager och göra utdrag på alla orders som är betalda men ej skickade. Dessa får bli någon form av interimskuld.
För att illustrera problemet annars.
Kund beställer och betalar för en vara den 31 augusti. Detta bokförs som en intäkt för Augusti. Dock finns inte vara in lager så en beställning görs till leverantör.
1a september kommer varan till lager och skickas då till kund. Då leveransdatum och fakturadatum är samma dag så bokförs detta så att lagret ökar med x kronor i värde.
Vid inventering av septembermånads lager så kommer det då se ut som att kostnaden för sålda varor vart större då lagret minskat och då det inte finns en försäljningsintäkt för att väga upp detta, då den ligger i augsuti, så kommer det se ut som att marginalen för september är betydligt sämre än augusti.
Jag tror alltså att den lättaste lösningen är att boka allt ej skickat som förskott från kund.
6 september, 2015 kl. 12:18 #179397Stefan72DeltagareDet känns bara som du gör en bagatell till ett enormt problem? Vet man bara att det är så så kan det ju rimligen inte vara ett problem? Det känns ju annars otroligt invecklat att hålla reda på in och ut leveranser kontra när beställningarna görs.
7 september, 2015 kl. 14:34 #179412AndreasGDeltagareSlog siffrorna för augusti och det var en ganska ordentlig skillnad.
Har bollat med revisiorn och framledes kommer det som ej är skickat att bokas upp som en skuld, dvs förskott från kunder
7 september, 2015 kl. 15:02 #179413EkraftDeltagareOm du verkligen känner att du måste göra månadsbokslut, så får du väl göra så, men annars är ju det där något som man normalt sett bara mekar till i årsbokslutet om det är några större beställningar som skvalpar.
7 september, 2015 kl. 16:25 #179415nmnDeltagare@AndreasG 83964 wrote:
Slog siffrorna för augusti och det var en ganska ordentlig skillnad.
Har bollat med revisiorn och framledes kommer det som ej är skickat att bokas upp som en skuld, dvs förskott från kunder
Vi gör så, det är rätt trevligt att veta hur verksamheten går månad för månad så man kan sätta in åtgärder om man inte är nöjd. Att bara kika på omsättningen är farligt om man har låga marginaler som varierar med produktmix och inköpspriser. Att bara kika på om det finns något på bank-kontot är ännu farligare för att inte säga korkat!
8 september, 2015 kl. 08:43 #179421AndreasGDeltagareJa, i vårt fall är det månadsslut som ligger i anslutning till helg som ställer till det. Dvs helgens beställningar kommer från leverantör i början av följande månad.
Precis som du skriver nmn så behöver vi kolla på detta regelbundet för att veta att vi ligger rätt marginalmässigt.
10 september, 2015 kl. 05:28 #179433nmnDeltagareEtt tips bara ifall du importerar från EU länder.
Se till så att du kring kvartalsskiften bokför leverantörsfakturorna på den dag som står på fakturan och sedan så får du boka mot lagret som ”varor på väg”, när sedan varorna kommer efter några dagar (efter kvartalsskiftet) bokar du om dem till vanliga lagret.
Vi bokade allt på den dag varorna kom in och då sa det pling i skatteverkets datorer när momsrapporterna från våra leverantörer inte stämde med våra. Det diffade flera hundra tusen vissa kvartal, för helåret eller mängden skatt så hade det naturligtvis ingen betydelse men det tog en hel del tid att reda ut med SKM.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.