Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Mall för köpvillkor i Webbutik
- Detta ämne har 57 svar, 36 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 9 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2016 kl. 22:04 #180799bitisDeltagare
Hej alla. Ny medlem här och håller på att starta nätbutik.
Generöst att ni samtycker till återanvändning av era köpvillkorsformuleringarOm ni inte invänder så kopierar även jag gärna valda delar av era villkor.
Mvh. T
19 februari, 2016 kl. 12:28 #180813lyxbitenDeltagareNi får gärna låna våra köpvillkor också
23 februari, 2016 kl. 08:51 #180859Kassa-systemDeltagareHej.
Jag har gjort ett utkast, vi bedriver ju B2B mot företag där en del saker skiljer sig. Någon med erfarenhet, tips? Jag kan posta vissa urdrag iallafall för tankar och inputs:
[Information & Köpvillkor]
Företaget:
Vi är det här, finns där, funnits sedan xxxxverksamhetens ambitioner är att ge hög service, ledord
Produkter
Vi säljer produkter och tjänster till mestadels företag, men har även kommunala verksamheter och landsting som privatpersoner inom framförallt Sverige och Norden.
Alla varor säljs mellan Företag och det är exklusive moms.
Distansköplag, ångerrätt och liknande konsumentskydd existerar ju inte här som för privatpersoner.Returer,etc finns i princip inte
Betalsätt
Vi erbjuder ett brett utbud av betalsätt, payson ,paypal och externa parter som sköter säkra transaktioner. Faktura med 10 dagars betalning.
Bankgiro/Förskott har vi också, för tex disposition och förbetalning av vissa produkter och framförallt hyrprodukter.
Betala vid leverans är också en självklarhet för kontantkvitto, samt då finansbolag är inblandat vid upplägg av hyrköp & liknande finanseringslösningar.
*Payson och andra betalleverantörer har väl krav på vissa mallar? Det ska framgå deras text, logotype om jag inte minns fel.
Frakt & Leverans
Normala leveranstider är 2-5 arbetsdagar.
Vi reserverar oss för tillfälliga avbrott,slutsålda varor och andra dröjsmålVissa produkter är beställningsvaror, och kräver kundspecifika anpassningar varvid leveransen kan ändras. Vår strävan är dock högsta möjliga prioritet och vi kontaktar /underrättar er vid eventuella frågetecken.
Frakt:
Vi skickar paket med fraktbolag X, X2 som ansvarar för godsets transport och skick i utsatt tid.
Vi erbjuder även hämta varor i butiken (lager)
Liksom erbjuder ytterligare custom/lokal leverans.
20 januari, 2017 kl. 09:32 #183132mcdoktornDeltagareAngående köpvillkor och distanshandelslagen.
Vi importerar reservdelar till motorcyklar, och har ett problem
när kunder beställer det vi kallar ”beställningsdelar”
Beställningsdelar är delar som vi normalt inte lagerför, utan bara tar hem på beställning
när en kund så vill.
Men om ångerrätten gäller fullt ut, så har vi snart ett stort och dyrt lager som bara värmer hyllorna.
Det rör sig ofta om relativt dyra delar också.
Finns det något bra sätt att komma runt denna problematik?Mvh.
Kari20 januari, 2017 kl. 10:55 #183136OscarJDeltagare@mcdoktorn 89131 wrote:
Angående köpvillkor och distanshandelslagen.
Vi importerar reservdelar till motorcyklar, och har ett problem
när kunder beställer det vi kallar ”beställningsdelar”
Beställningsdelar är delar som vi normalt inte lagerför, utan bara tar hem på beställning
när en kund så vill.
Men om ångerrätten gäller fullt ut, så har vi snart ett stort och dyrt lager som bara värmer hyllorna.
Det rör sig ofta om relativt dyra delar också.
Finns det något bra sätt att komma runt denna problematik?Mvh.
KariGäller verkligen ångerrätten för beställningsvaror ?
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/
När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller för köpet.Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
20 januari, 2017 kl. 12:41 #183139mcdoktornDeltagareTack för ditt svar.
Nu är det inte specialtillverkade reservdelar, utan det gäller reservdelar som säljs sällan, och ofta kan vara relativt dyra.
Det är inget man vill ha liggande på lager.20 januari, 2017 kl. 12:42 #183140mcdoktornDeltagare@OscarJ 89136 wrote:
Gäller verkligen ångerrätten för beställningsvaror ?
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/
När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller för köpet.Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
Tack för ditt svar.
Nu är det inte specialtillverkade reservdelar, utan det gäller reservdelar som säljs sällan, och ofta kan vara relativt dyra.
Det är inget man vill ha liggande på lager.12 oktober, 2017 kl. 10:01 #184200Richie72DeltagareNya villkor och GDPR
Hej allihopa, tredje inlägget i den här tråden är mitt (tror jag) där ni får kopiera mina villkor vilka många till min stora glädje gjort
Därför vill jag passa på att meddela att jag har uppdaterat mina villkor, speciellt punkt 13 som handlar om skydd av personuppgifter. Jag har bland annat lagt till en text om dataskyddsombud:
Länk här: Köpvillkor butik21Dessutom har jag utökat texten om privacy policy.
Länk här: Privacy policy butik21Syftet är att dels att möta GDPR dels att använda texten för internt bruk som guide för hur vi jobbar med information.
Jag tar gärna emot feedback på båda texterna, speciellt intressant är (tycker jag) diskussionen kring GDPR.
Ni får självklart kopiera så mycket ni vill, kom bara ihåg att anpassa efter egen verksamhet.
30 januari, 2018 kl. 16:14 #184697(#)GästHej Richie72.
Hur motiverar ni att ni har angett VD som dataskyddsombud?Enligt datainspektionens riktlinjer bör exempelvis inte högsta ledningen vara dataskyddsombud. https://www.datainspektionen.se/Documents/Riktlinjer%20om%20dataskyddsombud.pdf
https://cio.idg.se/2.1782/1.674347/cio-dataskyddsombud-extern-losning
31 januari, 2018 kl. 14:47 #184723JockeAndersenDeltagarelite off topic, men eftersom ämnet dök upp…
Det kan vara värt att fundera på om man ens behöver ett dataskyddsombud.
Om jag tolkar det rätt så behöver en ”vanlig” e-handel inget. Om man inte behandlar känsliga uppgifter. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.