Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Mall för köpvillkor i Webbutik

Visar 10 inlägg - 41 till 50 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #180799
    bitis
    Deltagare

    Hej alla. Ny medlem här och håller på att starta nätbutik.
    Generöst att ni samtycker till återanvändning av era köpvillkorsformuleringar :)

    Om ni inte invänder så kopierar även jag gärna valda delar av era villkor.

    Mvh. T

    #180813
    lyxbiten
    Deltagare

    Ni får gärna låna våra köpvillkor också :)

    #180859
    Kassa-system
    Deltagare

    Hej.

    Jag har gjort ett utkast, vi bedriver ju B2B mot företag där en del saker skiljer sig. Någon med erfarenhet, tips? Jag kan posta vissa urdrag iallafall för tankar och inputs:

    [Information & Köpvillkor]

    Företaget:
    Vi är det här, finns där, funnits sedan xxxx

    verksamhetens ambitioner är att ge hög service, ledord

    Produkter

    Vi säljer produkter och tjänster till mestadels företag, men har även kommunala verksamheter och landsting som privatpersoner inom framförallt Sverige och Norden.

    Alla varor säljs mellan Företag och det är exklusive moms.
    Distansköplag, ångerrätt och liknande konsumentskydd existerar ju inte här som för privatpersoner.

    Returer,etc finns i princip inte

    Betalsätt

    Vi erbjuder ett brett utbud av betalsätt, payson ,paypal och externa parter som sköter säkra transaktioner. Faktura med 10 dagars betalning.

    Bankgiro/Förskott har vi också, för tex disposition och förbetalning av vissa produkter och framförallt hyrprodukter.

    Betala vid leverans är också en självklarhet för kontantkvitto, samt då finansbolag är inblandat vid upplägg av hyrköp & liknande finanseringslösningar.

    *Payson och andra betalleverantörer har väl krav på vissa mallar? Det ska framgå deras text, logotype om jag inte minns fel.

    Frakt & Leverans

    Normala leveranstider är 2-5 arbetsdagar.
    Vi reserverar oss för tillfälliga avbrott,slutsålda varor och andra dröjsmål

    Vissa produkter är beställningsvaror, och kräver kundspecifika anpassningar varvid leveransen kan ändras. Vår strävan är dock högsta möjliga prioritet och vi kontaktar /underrättar er vid eventuella frågetecken.

    Frakt:

    Vi skickar paket med fraktbolag X, X2 som ansvarar för godsets transport och skick i utsatt tid.

    Vi erbjuder även hämta varor i butiken (lager)

    Liksom erbjuder ytterligare custom/lokal leverans.

    #183132
    mcdoktorn
    Deltagare

    Angående köpvillkor och distanshandelslagen.
    Vi importerar reservdelar till motorcyklar, och har ett problem
    när kunder beställer det vi kallar ”beställningsdelar”
    Beställningsdelar är delar som vi normalt inte lagerför, utan bara tar hem på beställning
    när en kund så vill.
    Men om ångerrätten gäller fullt ut, så har vi snart ett stort och dyrt lager som bara värmer hyllorna.
    Det rör sig ofta om relativt dyra delar också.
    Finns det något bra sätt att komma runt denna problematik?

    Mvh.
    Kari

    #183136
    OscarJ
    Deltagare

    @mcdoktorn 89131 wrote:

    Angående köpvillkor och distanshandelslagen.
    Vi importerar reservdelar till motorcyklar, och har ett problem
    när kunder beställer det vi kallar ”beställningsdelar”
    Beställningsdelar är delar som vi normalt inte lagerför, utan bara tar hem på beställning
    när en kund så vill.
    Men om ångerrätten gäller fullt ut, så har vi snart ett stort och dyrt lager som bara värmer hyllorna.
    Det rör sig ofta om relativt dyra delar också.
    Finns det något bra sätt att komma runt denna problematik?

    Mvh.
    Kari

    Gäller verkligen ångerrätten för beställningsvaror ?

    http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

    När ångerrätten inte gäller
    Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller för köpet.

    Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

    #183139
    mcdoktorn
    Deltagare

    Tack för ditt svar.
    Nu är det inte specialtillverkade reservdelar, utan det gäller reservdelar som säljs sällan, och ofta kan vara relativt dyra.
    Det är inget man vill ha liggande på lager.

    #183140
    mcdoktorn
    Deltagare

    @OscarJ 89136 wrote:

    Gäller verkligen ångerrätten för beställningsvaror ?

    http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

    När ångerrätten inte gäller
    Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller för köpet.

    Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

    Tack för ditt svar.
    Nu är det inte specialtillverkade reservdelar, utan det gäller reservdelar som säljs sällan, och ofta kan vara relativt dyra.
    Det är inget man vill ha liggande på lager.

    #184200
    Richie72
    Deltagare

    Nya villkor och GDPR

    Hej allihopa, tredje inlägget i den här tråden är mitt (tror jag) där ni får kopiera mina villkor vilka många till min stora glädje gjort :)

    Därför vill jag passa på att meddela att jag har uppdaterat mina villkor, speciellt punkt 13 som handlar om skydd av personuppgifter. Jag har bland annat lagt till en text om dataskyddsombud:
    Länk här: Köpvillkor butik21

    Dessutom har jag utökat texten om privacy policy.
    Länk här: Privacy policy butik21

    Syftet är att dels att möta GDPR dels att använda texten för internt bruk som guide för hur vi jobbar med information.

    Jag tar gärna emot feedback på båda texterna, speciellt intressant är (tycker jag) diskussionen kring GDPR.

    Ni får självklart kopiera så mycket ni vill, kom bara ihåg att anpassa efter egen verksamhet.

    #184697
    (#)
    Gäst

    Hej Richie72.
    Hur motiverar ni att ni har angett VD som dataskyddsombud?

    Enligt datainspektionens riktlinjer bör exempelvis inte högsta ledningen vara dataskyddsombud. https://www.datainspektionen.se/Documents/Riktlinjer%20om%20dataskyddsombud.pdf

    https://cio.idg.se/2.1782/1.674347/cio-dataskyddsombud-extern-losning

    #184723
    JockeAndersen
    Deltagare

    lite off topic, men eftersom ämnet dök upp…

    Det kan vara värt att fundera på om man ens behöver ett dataskyddsombud.
    Om jag tolkar det rätt så behöver en ”vanlig” e-handel inget. Om man inte behandlar känsliga uppgifter.

    https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/skyldigheter-for-de-som-behandlar-personuppgifter/dataskyddsombud/maste-vi-utse-ett-dataskyddsombud/

Visar 10 inlägg - 41 till 50 (av 58 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.