Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Mail från "otrevliga/konstiga" kunder.
- Detta ämne har 43 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Gezzpo.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2012 kl. 06:32 #149919AndreasDeltagare
@Per Nilsson 49460 wrote:
Om du särbehandlar de som du upplever som tröttsamma genom att dröja med svaren tror du då att de blir mindre tröttsamma och mer positivt inställda till dig och ditt företag? :confused:
Som sagt, personer som bara vill pruta, gnälla eller föra en chattkonversation med en massa nonsensfrågor. Så måste man dra ner svarstiden till en dag istället för någon minut.
Varför, jo för det tar en massa tid och man vinner inte dess mer på att svara till dem.
Det jag dock märkt är att kunder gillar när man skämtar med dem, i min bransch fungerar det betydligt bättre en en professionell framtoning har jag märkt.
Varför, jo för de sätter en unik prägel på mitt företag i en annars alltför allvarsam bransch. Men klart om frågan är professionell så svarar man professionellt, man får känna av situationen.
6 augusti, 2012 kl. 07:13 #149922Per NilssonDeltagareJa, men det är ju i undantagsfall som sådant här händer.
Personligen så försöker jag att stävja situationen direkt, innan det går överstyr.
Nonsensfrågor: Vad är en nonsensfråga? Är frågan verkligen nonsens för kunden?
”Gnäll”: Uppenbart har jag gjort något som har förargat kunden. Hur kan jag lösa detta på bästa sätt? Är kunden verkligen ”gnällig” eller är det bara jag som misstolkar kunden?
Pruta: Kul! Här får man använda sina gamla säljarkunskaper. Ge och ta, gnida och snida.
@Andreas 49557 wrote:
Som sagt, personer som bara vill pruta, gnälla eller föra en chattkonversation med en massa nonsensfrågor. Så måste man dra ner svarstiden till en dag istället för någon minut.
Varför, jo för det tar en massa tid och man vinner inte dess mer på att svara till dem.
Det jag dock märkt är att kunder gillar när man skämtar med dem, i min bransch fungerar det betydligt bättre en en professionell framtoning har jag märkt.
Varför, jo för de sätter en unik prägel på mitt företag i en annars alltför allvarsam bransch. Men klart om frågan är professionell så svarar man professionellt, man får känna av situationen.
6 augusti, 2012 kl. 07:32 #149923AndreasDeltagareNär du svarat på mail 20, där svaret även står tre ställen på ens hemsida. Då är det skönt att dra ner på svarstempot. Kunden frågar inte för att han funderar, utan mer för att han gillar den snabba kontakten.
Tror att snabba svar kan sporra till mer frågor, frågor som kunden annars skulle ha skippat.
Du har rätt i det du skriver, men är rätt sällan dessa situationer uppkommer och tror jag sköter dem rätt bra när de uppstår.
6 augusti, 2012 kl. 07:36 #149924Per NilssonDeltagarePersonligen så försöker jag att stävja situationen direkt, innan det går överstyr.
@Andreas 49561 wrote:
När du svarat på mail 20, där svaret även står tre ställen på ens hemsida. Då är det skönt att dra ner på svarstempot. Kunden frågar inte för att han funderar, utan mer för att han gillar den snabba kontakten.
Tror att snabba svar kan sporra till mer frågor, frågor som kunden annars skulle ha skippat.
Du har rätt i det du skriver, men är rätt sällan dessa situationer uppkommer och tror jag sköter dem rätt bra när de uppstår.
6 augusti, 2012 kl. 09:56 #149928ParvelitoDeltagareEtt bra sätt att slippa en massa köpslående är att vara rätt så tydlig med vad som gäller för att få rabatt med t.ex. upplagda mängdrabatter, paketpriser för sådant man gärna köper tillsammans, fraktfritt vid order över x kr och vilka föreningar/organisationer man har avtal med.
Jobbiga kunder (för de finns) har en tendens att bli mindre jobbiga om man behandlar dem kort, men korrekt.
”Nej, det är tyvärr inte möjligt.” är ett bra svar i all sin enkelhet, det behövs inga utläggningar om varför till en kund som garanterat kommer börja ifrågasätta.
”Det beror på vilka kvantiteter vi talar om” är en bra motfråga om man nu ändå vill hålla på och wheela och deala. Du lockar ut kunden på banan att berätta mer om sin storhet som kund, som du kan ta ställning till.Man skall alltid tänka på att den andre bakom tangentbordet kanske bara är lite dålig på att uttrycka sig i skriftspråk. Det är inte mer märkligt än att läspa lite, eller prata någon obegriplig lantlig variant av östgötska. Försök med korta och enkla frågor få fram vad kunden vill om det kommer något mer eller mindre obegripligt och svamligt.
6 augusti, 2012 kl. 10:23 #149929MonsterMDeltagare@Per Nilsson 49440 wrote:
Jag har lärt mig att ingen kund någonsin är otrevlig från första början.
Fast det finns dom som är lite småkonstiga. Fick för ett tag sedan meddelandet nedan, men tycker det var rätt så kul så vi har ramat in det
Meddelande: ja vilka priser ni har det är för överklassen.finns lika bra sortiment på loppmarknader,kan få tag i en likadan tv bänk som ni säljer för fyra till fem tusen kan ja köpa på loppis för 300 till sex hundra kronor.ja det är så .ha en bra dag.
6 augusti, 2012 kl. 10:39 #149930Per NilssonDeltagareKnäppa?
Nej, din besökare tyckte att ni var dyra och påpekade att det fanns liknande möbler till en billigare penning på loppmarknader. Inget knäppt med det alls.
@MonsterM 49568 wrote:
Fast det finns dom som är lite småkonstiga. Fick för ett tag sedan meddelandet nedan, men tycker det var rätt så kul så vi har ramat in det
Meddelande: ja vilka priser ni har det är för överklassen.finns lika bra sortiment på loppmarknader,kan få tag i en likadan tv bänk som ni säljer för fyra till fem tusen kan ja köpa på loppis för 300 till sex hundra kronor.ja det är så .ha en bra dag.
6 augusti, 2012 kl. 13:31 #149947Per NilssonDeltagareOch om jag har uttryckt mig oklart så anser jag följande…
Så länge det är korrspondens till företaget som rör produkter, villkor, frakt, priser, garantier eller dylikt så finns det inga besvärliga, knäppa eller dumma kunder.
Och om ni mot förmodan fortfarande skulle ha den uppfattningen så skriver man absolut inte om sådant på ett öppet forum där just dessa kunder och potentiella kunder kan läsa om hur ni resonerar kring er kundvård.
Ärligt talat, det är fan skrämmande att ni inte ens reflekterar över hur korkat det är.
Det jag har läst och kommit fram till i den här tråden är att man inte ska kontakta en del företag eftersom man då kan anses som knäpp, dryg eller besvärlig….
OM det finns en konkret frågeställning som t.ex. rör meningsskiljaktigheter mellan er och en kund så kan man eventuellt dryfta frågan på ett smidigt sätt…
Frågor på det?
8 augusti, 2012 kl. 12:46 #150028Thomas THLDeltagareAv lång erfarenhet vet jag att ”tusenfrågorkunder” sällan handlar något i slutändan.
Hur trevligt och snabbt och bra jag än svarar.Det Berra skriver tycker jag är mycket bra.
Jag har varken tid, ork eller lust att hjälpa dessa kunder slå ihjäl ett par timmar av deras tristess med nonsensfrågor, för det är just vad det är, nonsensfrågor.
Man märker efter ett par mejl att de börjar få svårt att komma på bra frågor och avslöjar sig själva med att inte läst det man skrivit till dem.Mejlet till MonsterM är störtskönt. Det är möjligt (förmodligen inte men ändå) att det finns att finna på loppis för en 300 kr men VARFÖR i hela världen lägga ner ork och skicka ett mejl till dem att berätta det? Varför? Kunden, eller man ska inte kalla den kunden utan människan har alldeles för mycket tid över och är förmodligen rätt bitter.
8 augusti, 2012 kl. 17:28 #150031Per NilssonDeltagareSå hur agerar du i sådana här situationer? Vad gör du för att lösa problemet?
@Thomas THL 49678 wrote:
Av lång erfarenhet vet jag att ”tusenfrågorkunder” sällan handlar något i slutändan.
Hur trevligt och snabbt och bra jag än svarar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.