Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Lurt med näthandeln!
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2014 kl. 10:46 #101196Per NilssonDeltagare
Här kan vi prata om denna artikel:
Något är lurt med näthandeln – Sverige – Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
9 januari, 2014 kl. 11:03 #171711bslaskDeltagareBra initiativ, har själv fått liknande försändelser när jag handlat hos vissa större nätbutiker.
Problemet är ju inte som det i artikeln står att transporten är för billig, utan att transportörerna inte ger några incitament till större kunder att skicka små paket. För mindre handlare brukar vikt/volymspannet med samma pris ligga på 1-3kg sen blir det dyrare. För de stora aktörerna kan spannet ligga på betydligt större vikter. Exempelvis har vi på mitt ”riktiga” jobb samma pris på paket 1-25 kg. Det är alltså totalt skitsamma hur stort ett paket är, för det kostar inte mer att skickas (bortsett från eventuellt dyrare emballage då)Minskar transportörerna vikt/volymspannet så kommer garanterat även ”jättarna” att minska sina paket, för billig kan transporten nämligen aldrig bli!
9 januari, 2014 kl. 11:04 #171712FredrikGustDeltagareIntressant att döma en hel försäljningskanal baserat på enstaka händelse(r). Det är klart att många räknar vad som är volymvikten och vilka steg man tar och att man ibland väljer den större kartongen för att spara 5 minuter custompaketbygge när rätt sorts kartong saknas. Har man flatrate på 1-5 kg är det klart att det då kan bli en större kartong när det är praktiskt.
Har själv också fått denna typ av försändelse från större bolag där det möjligtvis kan vara någon ej så engagerad medarbetare med koll på fraktkostnaden som packat.
Andra handlare verkar på samma sätt som en själv försöka packa så optimalt som möjligt så att det blir både ekonomiskt och tåligt mot hantering. Har betydligt fler paket där det är uppenbart att den som placerat grejorna i lådan fått vrida dem mer än ett varv för att få ner alla i samma låda.
Inte optimal journalistik och statistiskt underlag nog för den rubriken skulle jag vilja påstå.
9 januari, 2014 kl. 11:09 #171713Per NilssonDeltagare1 leverans. 1 beställning. Julhandeln. Antagligen extrapersonal. Antagligen slut på rätt emballage. Bombastisk rubrik. Sakfel och insinuationer.
!%#@! Järnspikar !%”#¤ Bomber och granater !”#/”!&%#¤ för den här typen av skrämselpropaganda.
Den (artikeln) belyser inget mer än artikelförfattarens ignorans och okunskap.
9 januari, 2014 kl. 11:47 #171714bslaskDeltagareDet kan ju också vara så att författaren som kom på ordvitsen tyckte den var så oerhört bra att han var tvungen att dela med sig till omvärlden och för den sakens skull var tvingad att skriva en tillhörande artikel!
9 januari, 2014 kl. 12:19 #171716nmnDeltagare@Per Nilsson 73751 wrote:
1 leverans. 1 beställning. Julhandeln. Antagligen extrapersonal. Antagligen slut på rätt emballage. Bombastisk rubrik. Sakfel och insinuationer.
!%#@! Järnspikar !%”#¤ Bomber och granater !”#/”!&%#¤ för den här typen av skrämselpropaganda.
Den (artikeln) belyser inget mer än artikelförfattarens ignorans och okunskap.
Den belyser rätt bra nivån på Sydsvenskans ”journalistik”. Sedan Arbetet gick omkull för sista gången har kvaliteten på konkurrenten gått utför rejält. Idag är tidningen fullständigt meningslös.
9 januari, 2014 kl. 12:29 #171717QarillionDeltagareOm man skulle ha en låda för varje produkt så hade konstanderna gått i taket. Självklart kan det vara bra med några olika lådor.
Vi har 4st olika storlekar på lager. Men vi har produkter som skiljer sig extremt mycket i storlek så egentligen hade vi nog behövt 10 olika storlekar för att leva upp till artikelförfattarens krav.
9 januari, 2014 kl. 14:25 #171723danielanderssonDeltagareHans underlag är självklart alldeles för litet MEN det händer titt som tätt när man beställer på nätet. Oftare än det borde hända, skulle man kanske till och med kunna säga.
Förlusterna sker i så många led dock:
* fler lastbilar
* mer plats på ombudet
* fler träd behöver fällas till förpackningen & emballaget
* större utrymme krävs hos slutkund (om man källsorterar).. och min irritation när jag behöver bära ut ett alldeles för stort paket från ombudet.
Sen ska man inte heller glömma de tillfällen då försändelsen hade fått plats i brevlådan om den packats rätt (om de skickar med Posten (och man har lantbrevbärare)).
9 januari, 2014 kl. 15:32 #171743ArneDeltagareHej
Jag håller med Daniel. Det är mycket vanligt att man inte anpassar emballaget till produkten utan tager vad man haver. Jag handlar väldigt ofta på nätet varje år både privat men för det mesta i studiesyfte för att ha bra koll på emballage och köpupplevelse och det finns mycket kvar att göra.
Med vänlig hälsning
Arne10 januari, 2014 kl. 13:55 #171778YoghurtDeltagareHandlar nog mycket om att de stora jättarna har så bra fraktavtal att man inte behöver bry sig om volymen. Beställde själv en kamera från Electroworld som inte hade en förpackning större än vad en iPhone levereras i, men emballaget skulle lika gärna kunnat innehålla ett komplett hemmabiosystem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.