Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lurad?
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av Tindra.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2014 kl. 11:37 #101771TindraDeltagare
Hej e-handlare!
För ett par veckor sedan ingick jag avtal med ett företag, som gick ut på att mitt företag skulle få en annons i deras tidningsbilaga. Allt lät givetvis fantastiskt bra, jag skulle skicka produkter och produkttexter till dem. De skulle sedan höra av sig till mig så snart de fotat produkterna för vidare diskussion om de texter som skulle med i annonsen. Där skulle jag bland annat skriva om vad mitt företag erbjuder, samt om en ”vårstädning” av huden. Allt detta pratade vi om på telefon. Jag tog kontakt med mina generalagenter för att få ihop bra texter. Ett par veckor gick och jag hörde ingenting från tidningen. Jag mailade och frågade hur det gick utan att få svar. Ett par veckor sedan kom tidningen i brevlådan. 1/8 sida blev tillägnat mina produkter, och där stod bara produkttexten samt mitt företagsnamn. Ingenting om vårstädning eller vad mitt företag erbjuder. När jag mailar med säljaren skriver hon att hon tycker att det blev jättefint, att hon är supernöjd, och att det var detta vi kom överens om. Hon kommenterar inte det jag skriver om att vi skulle få utforma texter, mer än att hon skrev ”det var synd att du inte han korrläsa texten, vi fick det så stressigt innan lansering”.
Nu när jag har kontakt med henne och förklarar att jag är mycket missnöjd med hur det blev, skriver hon att vi kan få ha en banner på deras hemsida. Tidningsannonsen skulle finnas på deras hemsida och produkterna ska tävlas ut till läsarna. Jag har sökt på deras hemsida men inte hittat någon annons förrän jag påpekade det för dem häromdagen, då kom det upp en sådan. Tävlingen har jag inte sett, men den ska tydligen komma längre fram.Är det bara att acceptera att texterna inte blev som jag ville, och gå vidare, eller vad tycker ni?
21 maj, 2014 kl. 12:09 #174688allstarsDeltagareDet är verkligen tråkigt när förväntningarna inte uppfylls.
Finns det ett avtal på vad som ska ingå mot det som du betalat/ska betala? Isf kan man luta sig mot det och bestrida fakturan.
Vill du fortfarande ha något form av samarbete kan de kanske lägga in det i nästa bilaga eller som en banner på hemsidan, om det känns som att det ger något mervärde för dig.
21 maj, 2014 kl. 12:35 #174692TindraDeltagareHej,
tack för ditt svar!
Nej tyvärr har vi bara muntliga överenskommelser gällande att jag ska utforma vad som ska skrivas. Det står inte skrivet någonstans. En muntlig överenskommelse borde ju gälla, men jag vet inte hur man överklagar och styrker en sådan. Det blir ju ord mot ord. Hade överenskommelsen inte innefattat att jag fick vara med och redigera texter hade jag tackat nej. Nästa gång ska jag begära överenskommelser i mail/ textform, man lär sig något nytt varje dag! (Det visste jag iofs, men jag är blåögd ibland tyvärr, ska försöka undvika det framöver).22 maj, 2014 kl. 11:38 #174723swedDeltagareDessvärre står utfallet av annonsering i specialtidningar, bilagor och/eller banners på hemsidor mycket sällan i rimlig proportion till vad man betalar. Ännu värre är det med alla företag/privatpersoner som påstår sig kunna öka din omsättning med olika typer av digital marknadsföring. Nys, myt och förbannade dikt! Härvidlag finns det bara en resurs man kan förlita sig på – eget engagemang. Google då? Visst, om man säljer på en marknad utan konkurrens, absolut. I en konkurrensutsatt bransch vinner dock den som har fetast plånbok och uppenbart gynnas Google allra mest. Emellertid kan Googles Webmaster Tools och Google Analytics bli effektiva verktyg för att uppnå en lyckosam e-handel. För oss små och medelstora aktörer som redan lever på och med krympande marginaler står egen arbetsinsats i direkt relation till ekonomiskt utfall. Vi för dammode i en fysisk butik och går strax online med en webbshop har testat olika förekommande erbjudanden vad gäller sökning och träffar på nätet. Resultatet är enbart minskad vinst då kostnaderna årligen tycks fördubblas. År 1 (2009) betalde vi 16 Tkr och i år skulle det kosta 72 Tkr. Bättre då att dessa pengar går till eget kapital. Som jag ser ger de sociala medierna bäst utdelning per satsad krona. Det kräver i o f s en del arbete både i att skaffa kunskap och sedan att vara aktiv på nätet. Vår verksamhet på Facebook har genererat x 7 på satsat kapital. Låt vara att det handlar om mycket små investeringar men ger ändå en fingervisning om var vi skall lägga vårt krut på när webbshoppen går igång. Vad gäller ditt annonsföretag skulle jag ta en diskussion om att sänka priset och sedan inte anlita dem vidare eftersom de tydligen saknar både förmåga och rätt attityd. Även om allt detta är mina högst personliga uppfattningar hoppas jag att du kan komma att ha nytta av dem.
22 maj, 2014 kl. 11:59 #174724Runns.seDeltagareTidningar är svårt och ger sällan så mycket som man vill, vi har då och då annons i aftonbladet/expressen och det ger ju försäljning men man får inte tillbaka pengarna som annonsen kostar men förhoppningsvis bygger varumärke och många kunder återkommer ju.
23 maj, 2014 kl. 15:46 #174771TindraDeltagareTack för era svar! Det är bara att bita ihop och betala Förhoppningsvis lite klokare gällande skriftliga överenskommelser!
27 maj, 2014 kl. 10:32 #174797danielanderssonDeltagareVarför bita ihop och betala?
Kräv åtminstone en exponering till, med en annons som DU godkänt.
27 maj, 2014 kl. 11:05 #174798KockenDeltagareVi annonserar en del i tryckt media. Skulle aldrig betala för en annons som vi inte skriftligt bekräftat att den är ok. Tror inte heller att de tidningar vi varit i kontakt med skulle lägga ut en annons utan godkännande.
Vilken tidningsbilaga gäller det? Eller vilket företag som sålt annonsen till er?
27 maj, 2014 kl. 14:08 #174799KrusDeltagare@Tindra 77347 wrote:
Hej e-handlare!
För ett par veckor sedan ingick jag avtal med ett företag, som gick ut på att mitt företag skulle få en annons i deras tidningsbilaga. Allt lät givetvis fantastiskt bra, jag skulle skicka produkter och produkttexter till dem. De skulle sedan höra av sig till mig så snart de fotat produkterna för vidare diskussion om de texter som skulle med i annonsen. Där skulle jag bland annat skriva om vad mitt företag erbjuder, samt om en ”vårstädning” av huden. Allt detta pratade vi om på telefon. Jag tog kontakt med mina generalagenter för att få ihop bra texter. Ett par veckor gick och jag hörde ingenting från tidningen. Jag mailade och frågade hur det gick utan att få svar. Ett par veckor sedan kom tidningen i brevlådan. 1/8 sida blev tillägnat mina produkter, och där stod bara produkttexten samt mitt företagsnamn. Ingenting om vårstädning eller vad mitt företag erbjuder. När jag mailar med säljaren skriver hon att hon tycker att det blev jättefint, att hon är supernöjd, och att det var detta vi kom överens om. Hon kommenterar inte det jag skriver om att vi skulle få utforma texter, mer än att hon skrev ”det var synd att du inte han korrläsa texten, vi fick det så stressigt innan lansering”.
Nu när jag har kontakt med henne och förklarar att jag är mycket missnöjd med hur det blev, skriver hon att vi kan få ha en banner på deras hemsida. Tidningsannonsen skulle finnas på deras hemsida och produkterna ska tävlas ut till läsarna. Jag har sökt på deras hemsida men inte hittat någon annons förrän jag påpekade det för dem häromdagen, då kom det upp en sådan. Tävlingen har jag inte sett, men den ska tydligen komma längre fram.Är det bara att acceptera att texterna inte blev som jag ville, och gå vidare, eller vad tycker ni?
Sjukt tråkigt när något sådant händer, det du borde och kan göra är att falla tillbaka på orderbekräftelse. Se Orderbekräftelse
Har du tagit del utav någon sådan? Framgår det tydligt vad som ingår?
Annars hade ja rekommenderat dig att ringa direkt till säljarens chef, brukar alltid ge bra respons
3 juni, 2014 kl. 15:30 #174876TindraDeltagareKocken – Jag gjorde nog bort mig, har lärt mig något till nästa gång. Det var bilagan Sporthälsa. Vi skulle vara en av 4 företag i detta uppslag, men vi blev 9 st. Det blir intressant att se om de tar kontakt igen när de som lovat ska ha en läsartävling med våra produkter som priser. De har även utlovat en banner över sommaren, som vi får se om vi får. Jag håller tummarna, men känner inget större förtroende!
Krus – Nja, orderbekräftelsen var inte särskilt detaljerad tyvärr. Jag ska överväga att ringa säljarens chef! Annars klurar jag på om man ska höra med något av de andra företagen som var med i uppslaget, de kanske inte heller upplever att det blev som det var överenskommet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.