Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Lösning för hemförsäljningsföretag?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96833
    rogero
    Deltagare

    Hej,

    Nya produkter kommer in nästa varje dag nu och i mars så vill vi vara igång, alltså högtid att lösa data biten som kommer att vara en av de viktigaste processerna i vår verksamhet. Detta visar sig vara ganska frustrerande så varför inte försöka få lite input från er som har hållit på ett tag.

    Vi kommer att starta ett företag inom hemförsäljning. Personer som vill kommer att anmäla sig som konsulenter hos oss och sälja våra produkter i hemmiljö. Konsulenterna kommer att bli som våra återförsäljare.

    Vad jag har kommit fram till är att vi kommer att ha en lösning som vi kommer att använda (företaget) och en som konsulenterna (återförsäljarna) kommer att använda sig av, bägge webbaserade och ”kopplade” så att dom delar information. Företagets system kommer att vara navet där all information hämtas från och sparas i. Konsulenternas system skall vara ett ”snyggt fönster” in till en begränsad del av systemet information.
    Företagets system som skall bestå av bokföring, CRM, koppling till fraktbolag, statestik m.m. Här tittar jag på fortnox (som vi använder sedan tidigare) och Specter affärssystem. Bägge dessa verkar ha den grund funktionalitet vi behöver.

    Nu det jag inte har koll på. Det system som våra återförsäljare ska använda sig av. Min första lösning var att konsulenterna skulle få inlogg till vårt system med begränsade rättigheter, det faller dock på att de system jag har tittat på inte går att ändra så att de följer vår grafiska profil. Huvudfunktioner för konsulenter är: få information från oss, administrera sina användaruppgifter, lägga till sina kunder, ha en kalender för att hålla rätt på sina bokningar, göra beställningar (baserat på party och slutkund), betalningsfunktion. Detta låter för mig som en webshop med lite extra CRM funktioner. Denna lösning måste följa våra grafiska profil.

    Tänker jag rätt här? Någon som har erfarenhet av något liknande. Behöver input hur jag skall ta mig vidare.

    Förslag på webshop lösning som man kan lägga till special funktioner på eller ännu hellre har det vi behöver?

    Webshops butiker man köper kommer man åt HTML koden på dom så att man kan programmera själv eller går man bara genom administrativa interface?

    Förslag på annat ekonomi/CRM system som kan vara en bättre lösning.

    Jag är lite frustrerad i detta. För mig så är ett ekonomi/CRM system (webbaserat) ”bara” en väldigt avancerad hemsida som läser information från en databas. Finns det inget ekonomi/CRM system som man kan ändra den grafiska looken på?

    Tack för att ni orkat läsa och för er feedback,
    Roger

    #131072
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Hej Roger

    Kul att se dig här, om du nu är Moster Hulda med äppelskalarna som jag samarbetar med i Gardenhome?

    Det låter helt klart som att en webshop kan klara det, och jag tror att det mesta du vill ha finns hos de felsta vad gäller inlogg, begränsade rättigheter osv. Jag vet att vi gjort en liknande lösning för lantmännen och andra webshopsföretag har säkert gjort liknande saker.

    Men det jag tror kan vara svårt att hitta är en kalenderfunktion. Det finns säkert företag som kan bygga det, men det är inget jag sett som standard någonstans i dag. Jag vet att både ebutik, jetshop, nordisk ehandel och vi själva på Kodmyran bygger skräddarsydda lösningar, så att få det gjort är nog inget större problem, det är nog som vanligt bara en fråga om kostnad.

    Ang tillgången till koden så är det olika i olika hyr och köplösningar. Vissa butiker har man själv tillgång till HTML och css koden (bland annat vår) och kan då ändra själv precis som man vill, men hos många har man inte den möjligheten. Där får du helt enkelt fråga dig fram när du pratar med leverantörerna

    #131892
    rogero
    Deltagare

    Hej,

    Tack för ditt svar, ja det stämmer det är ”farbror Hulda”. Jag håller nu på att speca hur allt skall fungera på sidan, försöker att dela upp det i en grundfunktionalitet och vad vi vill utöka med i framtiden. Jag skall göra detta helt klart och sedan börja kontakta några leverantörer. Kommer nog dröja till efter jul innan jag är klar med den processen.

    Roger,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.