Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetsprogram – Erfarenheter ?
- Detta ämne har 12 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Crilles.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2011 kl. 12:57 #95589dflswedenABDeltagare
Hej
Tänkte höra om någon har erfarenheter kring lojalitetsprogram. Har funderingar på att erbjuda 10% (el. liknande) i poäng, kommer (om möjligt) konstruera programmet så det är klart vad man får (typ köp 100kr ger 10p -> 10kr).
Finns det någon forskning inom området om det lönar sig? jag vill i det längsta undvika rabatter och liknande, avskyr företag som alltid har rabatt, typ kungsängen, hemtex mfl.
/ T
17 februari, 2011 kl. 13:18 #119163ParvelitoDeltagareHar du många återkommande kunder är det kanske ett bra sätt att hålla i dem lite hårdare och fördela rabatten till dem som handlar bäst, men är det mest engångkunder eller sällanköpskunder så bryr de sig inte så mycket om sådant där. Man kan ju samla poäng i flera år innan det räcker till något, och som regel finns det andra värden som är viktigare istället för att de skall handla av dig. (Enastående service, bra prisnivå utan att behöva vara billigast, snabba och enkla leveranser, smidigt att beställa och betala etc).
17 februari, 2011 kl. 14:25 #119168lenpDeltagareFör mig en intressant tråd, eftersom jag har ett sådant system igång men har börjat tvivla på vad det är värt. Ett ytterst fåtal som har konverterat poäng till faktisk rabatt…
Går i tankarna att skrota det (givetvis efter att först ha konverterat alla befintliga poäng , men vet inte än…
17 februari, 2011 kl. 15:23 #119172DanDeltagareEn förebild där är nog Quill/Staples som driver upp ordervärdena och ökar antalet köp med sina premier.
Vi går ofta på det
17 februari, 2011 kl. 16:10 #119179EmilDeltagare@Dan 15552 wrote:
En förebild där är nog Quill/Staples som driver upp ordervärdena och ökar antalet köp med sina premier.
Vi går ofta på det
Men dom kör ju mycket med handla en blyertspenna och få en espressomaskin. Det känns som att jag inte är rätt kund för dem när det gäller sådana erbjudanden. D.v.s jag utnyttjar sådant till fullo.
Min erfarenhet av lojalitetspoäng är att många inte bryr sig. Jag har också många som inte bryr sig om rabatter och fina erbjudanden heller. Det är dom kunder som bryr sig om att samla och utnyttja poäng som också utnyttjar rabatter och erbjudanden. Fast det är möjligt att jag är dåligt på att kommunicera och förhoppningsvis kommer det att bli förbättring i en av mina shoppar.
Själv tillhör jag ju den som jämför priser och nappar på i mitt tycke bra erbjudanden. Kan jag lägga till en grej för en 10:a och få en produkt för 200 på köpet så gör jag det, eller handlar för en 10:a till för att få fraktfritt.
Det är en annan sak, tycker det är väldigt få kunder som bryr sig om frakten. Själv skulle jag aldrig köpa en produkt som är billigare än frakten. Men det är många som gör det.
17 februari, 2011 kl. 16:55 #119180JoelDeltagareTrogna kunder som använder lojalitetspoäng är oftast kunder som annars skulle handlat av dig i vilket fall. Det kräver dessutom att du har ett login för att gå till kassan vilket skapar onödiga moment i köpprocessen. Då tycker jag att Quill som Dan lyfter fram, är ett bättre exempel.
Köp in något billigt parti på prylar du inte behöver ge garanti på och sen ger du bort det med köpet. Jag vet att även Lastbryggan använder detta sätt för att locka folk att handla via deras nyhetsbrev med gott resultat.
17 februari, 2011 kl. 17:15 #119182LastbrygganDeltagareJag vet att även Lastbryggan använder detta sätt för att locka folk att handla via deras nyhetsbrev med gott resultat.
Absolut, vi kör alltid veckans kampanjkod och bjuder på någon pryl vid order över ett visst belopp. Kundvärdet på produkten brukar ligga mellan 99-150kr. Oftast är det produkter som jag köper in på mässor enbart för det ändamålet.
Jag gjorde ett test för något år sedan med en ”kampanjkod-sida” där kunden fick välja själv efter hur mycket de beställt. Men det funkade inte alls bra. För oss funkar det bättre att säga att beställ för över 300kr så får du denna, punkt slut.
17 februari, 2011 kl. 19:22 #119189GregerADeltagareJag tror att man skall vara väldigt stor om ett sådant lojalitetsprogram skall funka. Hos flygbolagen funkade det ju bra på den tiden det begav sig, och funkar väl i viss mån fortfarande, men valet av flygbolag styrs nog i mindre utsträckning av poängtänkande idag än förr.
Många kreditkort har ju också sitt eget poängsystem och då har kunden i alla fall många ställen att handla på, och förhoppningsvis också att använda sina poäng hos.
Men som enskild e-handlare tror jag inte att det sporrar så jättemycket till fler köp.
Istället skulle du kanske köra lite mer riktade erbjudanden; alla som köpte ”en såndär cylindrisk sak med rundad topp – diameter 6cm” får efter två månader erbjudande om att köpa en med diameter 8 cm till specialpris … eller (lite seriösare) … har man köpt alla 13 filmer i serien ”Stor o galen” så får man erbjudande om att köpa ”Stor o galen 14” till specialpris. … och/eller att förboka.
Det man i så fall skall akta sig för är att tala om att du får det här erbjudandet därför att ”…”. De flesta av dina kunder tycker nog inte om att få sina köpvanor analyserde. Men om det bara dimper ner ett erbjudande om nästa film i serien så känns det ju helt perfekt …
24 februari, 2011 kl. 17:11 #119576dflswedenABDeltagareHej
tack för alla svar, området är som sagt värt att fundera på. Jag tror det lutar åt en kombination av present / korsmarknadsföring av andra produkter mer än lojalitetspoäng.. Det är nog sättet att få mest ”pang för pengarna”…
/ Tobias
24 februari, 2011 kl. 22:28 #119584PlastskivorDeltagareDe kunder jag har som är återkommande har ju valt att handla av mej för de tycker att jag har bra erbjudande, bra service och bra priser just som de är. Så varför ska man rabattera dom?
En gång gjorde jag faktiskt tvärt om. En kund hade beställt i webshoppen och någon månad senare mailade han och ville ha en repeat på förra ordern. Då hade jag just sänkt den varan något så om han hade lagt beställningen i webshoppen hade han fått billigare. Men jag fakturerade gamla priset för det var ju det han skrev att han ville.
Jag var jäkla snabb att dra iväg den leveransen och det kanske var mer värt för honom.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.