Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?
- Detta ämne har 55 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
25 augusti, 2010 kl. 11:01 #113520Per NilssonDeltagare
@Parvelito 9163 wrote:
Ja, på sätt och vis.
Men Debaser framför en teori om att vi förlorar kunder på att ha rabattkoder eftersom kunden inte fullföljer köpet i jakten på en rabattkod. Frågan är om de kunder vi vinner genom att ha en rabattkod är fler än de vi förlorar?
Och om det dessutom är så att en massa kunder som tänkt sig att handla utan att få rabatt, väldigt enkelt skaffar sig en rabattkod, då vill det till att de nya kunder vi får med hjälp av rabattkoder handlar rätt så mycket av oerhört marginalstinna varor för att vi skall få det hela att sluta med ett plus på nedersta raden.
Att ge bort pengar är aldrig bra men om man har gungor och karusell-tänket i bakhuvudet så tjänar man på att ge rabatter och erbjudanden.
Jag ser rabattpengarna som ren och skär goodwill och reklam. Även om jag får en mindre marginal så vet jag att kunden känner sig nöjd och det är väldigt viktigt för mig.
Självklart ger jag bara rabatt då och då samt på produkter som det finns utrymme att ge rabatt på.
25 augusti, 2010 kl. 11:04 #113521Katrin LundgrenDeltagareEn annan fråga är personliga rabattkoder. Hur många nyttjar den möjligheten? Dvs så att du ser exakt vilken person som använt koden du skickade ut till dina kunder. Jag gör det, men finns det fler och vad tror ni om det?
25 augusti, 2010 kl. 16:04 #113539Christoffer TyreforsDeltagare@Kodmyran 9165 wrote:
En annan fråga är personliga rabattkoder. Hur många nyttjar den möjligheten? Dvs så att du ser exakt vilken person som använt koden du skickade ut till dina kunder. Jag gör det, men finns det fler och vad tror ni om det?
Hmm, hur menar du där? Även om alla har samma kod (icke personlig) ser du väl i ordern att en rabattkod använts? Isåfall fyller väl en personlig kod ingen funktion och jag har svårt att tro att du menar så
För övrigt så gjorde Parvelito årets bedrift i att kortfattat förklara vad i hela fridens namn jag menar och inte menar…
25 augusti, 2010 kl. 16:10 #113540Christoffer TyreforsDeltagare@Knivhuset 9164 wrote:
Att ge bort pengar är aldrig bra men om man har gungor och karusell-tänket i bakhuvudet så tjänar man på att ge rabatter och erbjudanden.
Jag ser rabattpengarna som ren och skär goodwill och reklam. Även om jag får en mindre marginal så vet jag att kunden känner sig nöjd och det är väldigt viktigt för mig.
Självklart ger jag bara rabatt då och då samt på produkter som det finns utrymme att ge rabatt på.
I ett vakuum tjänar du väl inte på att en kund som redan bestämt sig för att handla väljer att leta upp en rabattkod? Ur ett lite större perspektiv KAN du tjäna igen det i form av att denne kund berättar det för vänner osv, men jag menar att det sker alldeles för sällan och generar alldeles för lite för att rabatten skall berättiga sin existens.
I det problem vi diskuterar har du ingen möjlighet att påverka rabatten tidsmässigt då du inte GER kunden rabatt utan kunder ORDNAR rabatt åt sig själv.
Missförstå mig inte, jag gillar rabatter. Men vi diskuterar för tillfället om rutan ”rabattkod” är den bästa lösningen.
25 augusti, 2010 kl. 16:13 #113542Katrin LundgrenDeltagareNär man skickar ut rabattkoder till säg 500 kunder, så kan det vara trevligt med unika koder, en för varje kund. Koden kan då bara användas en gång och kan således inte vandra ut på nätet för alla att använda utan koden blir personlig. På så sätt kan du verkligen premiera vissa kunder om du vill det.
25 augusti, 2010 kl. 16:47 #113544LynxDeltagareOjoj… detta ämne fanns det tydligen massor av energi i. Kul!
Först och främst, anledningen till att det kom upp överhuvudtaget var att ”inkastaren” har en affärsmodell där denna tar betalt för att ta fram och erbjuda rabatter till sina kunder. Alltså har jag valet att:
1. Antingen lämna rabatten och hoppas att inkastaren ger mig några kunder som alltså får handla med rabatt
eller
2. Hoppas att dessa kunder hittar till mig och köper av mig ändå.Än så länge tror jag på 1:an.
När det sedan gäller om man skall visa andra kunder att man kan handla med rabatt så har jag blivit allt mera säker på att man inte skall det utan istället använda en annan ingång (URL). Tack för alla kloka synpunkter.
25 augusti, 2010 kl. 16:49 #113546Christoffer TyreforsDeltagare@Kodmyran 9187 wrote:
När man skickar ut rabattkoder till säg 500 kunder, så kan det vara trevligt med unika koder, en för varje kund. Koden kan då bara användas en gång och kan således inte vandra ut på nätet för alla att använda utan koden blir personlig. På så sätt kan du verkligen premiera vissa kunder om du vill det.
Ahh, nu förstår jag. Det är såklart en väldigt bra grej. Dessutom kan man då få kunden att förstå att den är viktig på ett mycket bättre sätt. Många kunder tenderar ju att inte förstå vilken uppoffring/slit/x man faktiskt gör
25 augusti, 2010 kl. 16:53 #113545RikardDeltagareIntressant diskussion. Det finns ju en del amerikanska företag och ett svenskt som jag kommer på just nu (Quill) som arbetar aktivt med rabattkoder för att driva köp. Där finns rabattkoder att finna i shoppen bredvid rabattkodsfälten. Jag tror inte alla kunder ids leta runt efter rabattkoder på sidan och länka sig vidare men Quill styr ju väldigt väl vilka rabatter de ger ut och kunden känner att han fått utnyttjat rabattkodsfältet. Sen får det inte gå till överdrift som med exempelvis Hemtex där ingen handlar om man inte får rabatt (Quill är nog redan där också).
Du kan exempelvis ge kunden en möjlighet att se en rabattkod som ger en nyckelring vid beställningen om han fyller i kod ”123456789”. Det borde hindra folk från att leta sig ut på nätet efter större rabatter.
25 augusti, 2010 kl. 16:57 #113547Christoffer TyreforsDeltagare@Rikard 9191 wrote:
Du kan exempelvis ge kunden en möjlighet att se en rabattkod som ger en nyckelring vid beställningen om han fyller i kod ”123456789”. Det borde hindra folk från att leta sig ut på nätet efter större rabatter.
Mycket intelligent alternativ!
27 augusti, 2010 kl. 09:42 #113595DammtussenDeltagareVi har bra erfarenhet av tidsbegränsade rabatter, t ex 10 % på alla städartiklar under september månad. Lojalitetspoäng låter komplicerat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.