Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?
- Detta ämne har 55 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
25 augusti, 2010 kl. 00:34 #113506Christoffer TyreforsDeltagare
det finns ju dock en öppning för rabattkodsälskarna; merköpet kan ha otroligt bra marginal vilket då påverkar vinsten som jag inte tar i beaktning.
om någon vill räkna ut den exakta marginalen för detta är ni välkomna, men den måste iallafall vara högre än 100% vilket innebär att man måste FÅTT BETALT för att ta emot varan och har man det behöver man nog inte fundera över rabattkoder utan man bör ha fullt sjå med att dra kortet i baren
25 augusti, 2010 kl. 06:35 #113509ParvelitoDeltagareDet här är nog den mest intressanta tråden i forumet just nu, för den går att diskutera från flera olika håll.
Själv ser jag på den utifrån perspektivet affärsnytta och säljprocess. Är det inte ett rätt så kraftigt underbetyg till handlaren om man ideligen måste muta sina kunder med rabattkoder, eller låta dem vandra in via affilliatelänkar man får betala rätt mycket för? Hur stor del av omsättningen säljs med rabatt?
Om det dessutom innebär en sämre konvertering?
Om vi ser till de som verkligen kan handel i Sverige, livsmedelsjättarna, så jobbar de antingen med generella produkterbjudanden (som betalas av leverantören) eller med väldigt individuella erbjudanden som verkligen är personliga och inte kan överlåtas. Några generella rabattkuponger att kunna kopiera och klippa ut som ger 10% rabatt på allt under en närmast obegränsad tid skulle ingen komma på tanken att dela ut.
Inte för att det inte skulle få en massa kunder, för det skulle säkert bli fullt i butikerna, utan för att det inte blir någonting över till handlaren. Ett flertal andra kedjor som inte säljer dagligvaror resonerar ungefär likadant. Några stora breda generella rabatter finns inte. Och för de som envisas med det har det gått illa. Duka gick i konkurs, Cervera har gjort förluster i många år, Hemtex har på några år förlorat flera hundra miljoner. Det här är ändå branscher där marginalerna är avsevärda.
Jag är rätt så övertygad om att vi inom tre år kommer att se marginaler på 20% som väldigt bra inom E-handel, och tvingas vi gå under 7% på en order kommer vi kanske att kverulera lite över att det blir lite magert. Och när det väl är över oss så kommer i och för sig generella rabattkoder som kan nyttjas av alla att försvinna, men det kan finnas en hel del att tjäna på att slippa upptäcka det den hårda vägen.
Om vi dessutom får betala ett pris som innebär sämre konvertering, kunder som känner sig förbisedda för att de inte har någon rabattkod och en väldig massa jobb för handlaren att administrera det hela så måste man kanske fundera över vad det är man håller på med.
25 augusti, 2010 kl. 08:20 #113511friedrichDeltagareJag har aldrig tänkt tanken att ett rabattkodsfält kan leda till att folk aktivt letar efter koder att använda.
Är detta vanligt förekommande? Det kan ju onekligen vända upp och ner på mycket.
Håller med dig Parvelito i mkt av dina ord, däremot är det inte samma sak att använda rabattkoder och att ”köpa” beställningar via affiliatelänkar. Att listas i prisjakt och betala några % för att de har styrt en kund till den egna sidan är en betalning till en annan part för att denne har genererat en order. Behöver inte vara ett underbetyg till handlaren. Därmed inte sagt att det bara är positivt med affiliates.
25 augusti, 2010 kl. 08:25 #113512ParvelitoDeltagarefriedrich: Jag hade läst en tidigare tråd om affilliates strax innan där man diskuterade huruvida man vågade ta bort ersättningen för kunder som kom via samma affilliatelänk gång efter gång, eller om man kunde få kunden att knappa in adressen till webshopen ändå, och blandade väl ihop begreppen lite. Men egentligen så har ingen råd att betala 10% för varje order en återkommande kund genererar. Det blir ingenting kvar då.
Och visst letar man rabattkoder. Att öppna en ny flik och gör en enkel liten sökning på Google tar max fem sekunder att iscensätta, och kan du spara en 50-lapp eller en hundring på det så är det en rätt OK timpenning.
25 augusti, 2010 kl. 09:37 #113513friedrichDeltagareVäldigt intressant det där med rabattkoder som far runt på nätet som alla kan nyttja.
Kan man säga att rabattkoder därmed ska undvikas och att man bara skjuter sig själv i foten? Det kan ju bli helt galna summor om det sätts i system och om kunder lär sig detta beteende.Prisjakt/pricerunner genererar sannolikt en jäkla massa kunder som ehandlare får betala flera gånger om för. Men det måste man väl kunna reglera, så att bara nya kunder är underlag för provisionsutbetalningar. Adlibris har väl ordnat det så, samtidigt blir ju inte prisjakt etc och andra affiliates glada.
Jag tror, vilket du antyder, att priskonkurrensen kommer bli än mer mördande. Inte lätt att få trogna kunder i synnerhet för ”etablerade” produktkategorier som alla saluför och där i princip inget skiljer sig åt vad gäller de kundvärden olika aktörer erbjuder.
25 augusti, 2010 kl. 09:55 #113514Per NilssonDeltagare@debaser 9148 wrote:
?
1. om någon nu hittar koden är den redan skriven – right? alltså är det i sak inte positivt för dig att någon hittar den – åtminstone inte av den anledningen.
2. de kommer inte via forum. denna väg vandras:
din sida – google – forum med rabattkod – tillbaks till din sida.hur kan detta vara positivt för dig?
jajajaja de kommer ju de facto från ett forum men den sortens forumtrafik är knappast önskvärd. sannolikheten att de i forumposten skulle få nya impulser att handla mer hos dig är för låg i relation till sannolikheten att deras internet dör på deras extraresa ut bland rabattforum vilket leder till 0 dollares in på kontot. nedan följer en högst empirisk beräkning:
genomsnittlig ordersumma: 2500:-
genomsnittligt merköp: 400:-
rabattsats: 10%
antal sidor om ”jaktknivar forum” enl. google: 1.500
genomsnittlig konverteringsgrad i ditt område: 1.5%vanliga vägen generar alltid 2500:- utan varians.
forumvägen har som bästa möjliga utfall ett värde av (2500+400)*0.9= 2610
dock bygger det på att 1: merköpet konverteras på forumet eller på vägen och 2: internet dör inte / farmor ringer inte / whatever som stör$EV blir därför med enbart merköpets chans beräknad:
(2500*0.9)+((400*0.015)/1500) = 2250,004därför måste risken att internet INTE dör vara minst ca: -11%
och den är såklart högre då ingenting är så osannolikt att det inträffar FÄRRE än 0 gånger på oändligt antal utfall då en händelse som bekant inte kan ickehända. även om vi uppskattar chansen smått otroliga 0.00001% så väger det inte upp för misstaget vi tog tidigare i spelet. och ändå var jag snäll och avrundande $EV UPPÅTuträkningen:
2500-2251 = 249:- (« skillnad i $ev där ickeforumvägen har övertag)
((2500*0.9)+((400*0.015)/1500))*x = 2500 (detta är alltså den punkt där de båda $ev möts vilket i detta fall är gametheoryoptimal för er som inte håller med mej)
»
2251x = 2500
»
x = 1,110617503331853(om du missförstod oss så handlar det inte om att någon randomly hittar en kod och impulshandlar hos dej, utan huruvida ett rabattkodsfält gör att kunden AKTIVT letar upp en rabattkod eller inte – och hur detta påverkar konverteringsgrad och om påverkan är negativ: vilka alternativ finns?)
Jag räknar mer i mjuka empiriska värden så som att bättre 2500 – 10% i kassan än ingen kund alls.
Jag vill att folk ska veta att jag är en juste knivhandlare som kan bjussa på en rabatt då och då. Jag vill att folk, snåla som givmilda, ska känna att de har gjort en bra affär.
Jag vill att de ska stå på forum att Knivhuset har sålt en kniv med rabatt. I min bransch är all reklam (nästan) bra reklam.
Så hellre 10 kunder som handlar till 10 procents rabatt än att 10 kunder handlar hos en konkurrent.
25 augusti, 2010 kl. 10:26 #113516ParvelitoDeltagare@friedrich 9157 wrote:
Prisjakt/pricerunner genererar sannolikt en jäkla massa kunder som ehandlare får betala flera gånger om för. Men det måste man väl kunna reglera, så att bara nya kunder är underlag för provisionsutbetalningar. Adlibris har väl ordnat det så, samtidigt blir ju inte prisjakt etc och andra affiliates glada.
Prisjakt tar bara betalt per klick om man använder sig av deras utökade presentationsmöjligheter. Pricerunner vet jag ärligt talat inte hur de jobbar.
Bokbranschen är ju en sådan typisk bransch där marginalerna blivit väldigt tunna med tiden, och att Adlibris inte vill betala hur många gånger som helst för en kund är förståeligt. De använder ju dessutom ofta stora förmedlare av affilliates som vill ha provision i sin tur.
Sedan finns det ju naturligtvis branscher där marginalerna fortfarande är höga, och där en rabattkod eller att dela med sig till en affilliate kanske inte är förödande för totala TB. Men hur länge finns de marginalerna kvar för mindre handlare?
25 augusti, 2010 kl. 10:31 #113517Christoffer TyreforsDeltagare@Knivhuset 9158 wrote:
Jag räknar mer i mjuka empiriska värden så som att bättre 2500 – 10% i kassan än ingen kund alls.
Jag vill att folk ska veta att jag är en juste knivhandlare som kan bjussa på en rabatt då och då. Jag vill att folk, snåla som givmilda, ska känna att de har gjort en bra affär.
Jag vill att de ska stå på forum att Knivhuset har sålt en kniv med rabatt. I min bransch är all reklam (nästan) bra reklam.
Så hellre 10 kunder som handlar till 10 procents rabatt än att 10 kunder handlar hos en konkurrent.
Vilket har noll relevans då det inte var det vi diskuterade.
25 augusti, 2010 kl. 10:41 #113518Per NilssonDeltagare@debaser 9161 wrote:
Vilket har noll relevans då det inte var det vi diskuterade.
Tråden handlar väl ändå om huruvida det är en bra eller en dålig idé med rabatter och l.poäng?
Jag gav bara min syn på saken.
25 augusti, 2010 kl. 10:51 #113519ParvelitoDeltagare@Knivhuset 9162 wrote:
Tråden handlar väl ändå om huruvida det är en bra eller en dålig idé med rabatter och l.poäng?
Jag gav bara min syn på saken.
Ja, på sätt och vis.
Men Debaser framför en teori om att vi förlorar kunder på att ha rabattkoder eftersom kunden inte fullföljer köpet i jakten på en rabattkod. Frågan är om de kunder vi vinner genom att ha en rabattkod är fler än de vi förlorar?
Och om det dessutom är så att en massa kunder som tänkt sig att handla utan att få rabatt, väldigt enkelt skaffar sig en rabattkod, då vill det till att de nya kunder vi får med hjälp av rabattkoder handlar rätt så mycket av oerhört marginalstinna varor för att vi skall få det hela att sluta med ett plus på nedersta raden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.