Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?
- Detta ämne har 55 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2010 kl. 15:32 #113480Christoffer TyreforsDeltagare
@Dan 9119 wrote:
Jag har det i min shopp, det är ganska enkelt att koda om man inte kör en standardlösning. Använder det tex på Leksak.nu när man använder min ”gratis överraskning”-grej på framsidan.
Enda skillnaden är att acceptera en $_GET-variabel utöver $_POST-variabeln man matar in med rabattkodsfältet.
varför $_get? kanske liten chans, men ändå inte försumbar att folk postar länkar med rabattkoden i när de bara vill länka till en produkt eftersom den följer med. om man kör session/cookie som du gör på leksak slipper man ju det…
edit: vm i missförstånd… sorry
24 augusti, 2010 kl. 15:35 #113481DanDeltagarehmm hur menar du nu?
?coupon_code=XXX är ju en $_GET[]-variabel?
Du kan bara skicka in den i kassan, inte på några andra sidor. Sen ligger den kvar med session och cookie på användarens dator.
24 augusti, 2010 kl. 15:52 #113482Katrin LundgrenDeltagare@Dan 9124 wrote:
hmm hur menar du nu?
?coupon_code=XXX är ju en $_GET[]-variabel?
Du kan bara skicka in den i kassan, inte på några andra sidor. Sen ligger den kvar med session och cookie på användarens dator.
Den går att skicka in på vilken sida som helst, i alla fall i vår butik.
24 augusti, 2010 kl. 16:09 #113484Christoffer TyreforsDeltagarejag förstår nu, och skrev missförstånd efter
trodde du menade att den skulle åka med överallt, men förstod sen att du bara hämtar den där 1 gång och sedan lägger den i en session eller w/e
så du har rätt helt enkelt
24 augusti, 2010 kl. 17:38 #113487DanDeltagareAha, näe det är bara Kodmyran som gör ”fel” (smaksak) hehe
24 augusti, 2010 kl. 19:29 #113488Per NilssonDeltagare@Kodmyran 3997 wrote:
Jag brukar skicka med rabatter till mina kunder oväntat. Jag kallar dem för trogen kundrabatt, och det brukar vara antingen 10 % eller en gratis frakt.
Det triggar kunderna att återkomma, och har för mig varit ett bra sätt att få just trogna kunderVi gör precis likadant.
… och det ger utslag för kunderna återkommer och verkar vara nöjda med våra produkter och service.
24 augusti, 2010 kl. 19:33 #113490Per NilssonDeltagare@debaser 9091 wrote:
jag letar också rabattkoder när jag ser en sån ruta… då kan tre saker hända
negativa:
1) jag hittar en kod, men den har gått ut = jag lackar och handlar inte
2) jag hittar ingen kod, då avbryter jag mitt impulsköp för ”leta rätt på en imorgon” men märkligt nog så är impulsen borta dagen därpå…positiva:
1) jag hittar en kod och använder den.finn tre fel. (hint: ingen är bra för ehandlaren).
Det finns i princip bara en enda rationell lösning; använd inte rabattkoder. Använd rabatt-urler (alltså typ http://www.affärenhihi.se/checkout?rabattkod=x944fffre). Visst, de kan postas på forum osv men det startar ingen rabattkodsjakt hos gemene snålsvenne
Jag kan gärna bjuda på 10% om någon hittar en rabattkod.
Det är bara bra att det skrivs om mitt företag på forum och det är riktigt bra att de som läser dessa forum kommer till min butik för att handla.
För mig är det här gratis reklam och bra inlänkning.
24 augusti, 2010 kl. 20:50 #113500LynxDeltagareJa,ja det verkar råda en sam ganska gemensam bild kring att rabattkod är kass. Tack för goda bidrag!
Vill däremot påstå att det finnsa nledning att hålla isär vad som är vad.
”En annan anledning till varför url är bättre är för att man då kan pusha rabattkoden hela vägen till köp med texter” – kan väl kanske uppnås även om man väljer att använda rabattkod, om man t.ex. anger den tidigt i köpprocessen. Men det är kanske överkurs – jag är övertygad om att jag just fattat rätt beslut = att URL:a in mina rabatter. Thanx!24 augusti, 2010 kl. 23:46 #113504Christoffer TyreforsDeltagare@Lynx 9143 wrote:
kan väl kanske uppnås även om man väljer att använda rabattkod, om man t.ex. anger den tidigt i köpprocessen.
hålla isär var det… en url används ju vid själva första ingången till sidan som förslagsvis kan vara startsidan. redan där & då kan du alltså pusha ditt fina erbjudande till skillnad från en rabattkod i kassan (vilket var det som först diskuterades) då du enbart i KASSAN kan pusha för ditt erbjudande.
och ärligt talat tror jag att de flesta har fler besökare på sin startsida än i sin kassa.
25 augusti, 2010 kl. 00:18 #113505Christoffer TyreforsDeltagare@Knivhuset 9133 wrote:
Jag kan gärna bjuda på 10% om någon hittar en rabattkod.
Det är bara bra att det skrivs om mitt företag på forum och det är riktigt bra att de som läser dessa forum kommer till min butik för att handla.
För mig är det här gratis reklam och bra inlänkning.
?
1. om någon nu hittar koden är den redan skriven – right? alltså är det i sak inte positivt för dig att någon hittar den – åtminstone inte av den anledningen.
2. de kommer inte via forum. denna väg vandras:
din sida – google – forum med rabattkod – tillbaks till din sida.hur kan detta vara positivt för dig?
jajajaja de kommer ju de facto från ett forum men den sortens forumtrafik är knappast önskvärd. sannolikheten att de i forumposten skulle få nya impulser att handla mer hos dig är för låg i relation till sannolikheten att deras internet dör på deras extraresa ut bland rabattforum vilket leder till 0 dollares in på kontot. nedan följer en högst empirisk beräkning:
genomsnittlig ordersumma: 2500:-
genomsnittligt merköp: 400:-
rabattsats: 10%
antal sidor om ”jaktknivar forum” enl. google: 1.500
genomsnittlig konverteringsgrad i ditt område: 1.5%vanliga vägen generar alltid 2500:- utan varians.
forumvägen har som bästa möjliga utfall ett värde av (2500+400)*0.9= 2610
dock bygger det på att 1: merköpet konverteras på forumet eller på vägen och 2: internet dör inte / farmor ringer inte / whatever som stör$EV blir därför med enbart merköpets chans beräknad:
(2500*0.9)+((400*0.015)/1500) = 2250,004därför måste risken att internet INTE dör vara minst ca: -11%
och den är såklart högre då ingenting är så osannolikt att det inträffar FÄRRE än 0 gånger på oändligt antal utfall då en händelse som bekant inte kan ickehända. även om vi uppskattar chansen smått otroliga 0.00001% så väger det inte upp för misstaget vi tog tidigare i spelet. och ändå var jag snäll och avrundande $EV UPPÅTuträkningen:
2500-2251 = 249:- (« skillnad i $ev där ickeforumvägen har övertag)
((2500*0.9)+((400*0.015)/1500))*x = 2500 (detta är alltså den punkt där de båda $ev möts vilket i detta fall är gametheoryoptimal för er som inte håller med mej)
»
2251x = 2500
»
x = 1,110617503331853(om du missförstod oss så handlar det inte om att någon randomly hittar en kod och impulshandlar hos dej, utan huruvida ett rabattkodsfält gör att kunden AKTIVT letar upp en rabattkod eller inte – och hur detta påverkar konverteringsgrad och om påverkan är negativ: vilka alternativ finns?)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.