Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113480

    @Dan 9119 wrote:

    Jag har det i min shopp, det är ganska enkelt att koda om man inte kör en standardlösning. Använder det tex på Leksak.nu när man använder min ”gratis överraskning”-grej på framsidan.

    Enda skillnaden är att acceptera en $_GET-variabel utöver $_POST-variabeln man matar in med rabattkodsfältet.

    varför $_get? kanske liten chans, men ändå inte försumbar att folk postar länkar med rabattkoden i när de bara vill länka till en produkt eftersom den följer med. om man kör session/cookie som du gör på leksak slipper man ju det…

    edit: vm i missförstånd… sorry

    #113481
    Dan
    Deltagare

    hmm hur menar du nu?

    ?coupon_code=XXX är ju en $_GET[]-variabel?

    Du kan bara skicka in den i kassan, inte på några andra sidor. Sen ligger den kvar med session och cookie på användarens dator.

    #113482
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Dan 9124 wrote:

    hmm hur menar du nu?

    ?coupon_code=XXX är ju en $_GET[]-variabel?

    Du kan bara skicka in den i kassan, inte på några andra sidor. Sen ligger den kvar med session och cookie på användarens dator.

    Den går att skicka in på vilken sida som helst, i alla fall i vår butik.

    #113484

    jag förstår nu, och skrev missförstånd efter :)

    trodde du menade att den skulle åka med överallt, men förstod sen att du bara hämtar den där 1 gång och sedan lägger den i en session eller w/e

    så du har rätt helt enkelt :)

    #113487
    Dan
    Deltagare

    Aha, näe det är bara Kodmyran som gör ”fel” (smaksak) hehe ;)

    #113488
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Kodmyran 3997 wrote:

    Jag brukar skicka med rabatter till mina kunder oväntat. Jag kallar dem för trogen kundrabatt, och det brukar vara antingen 10 % eller en gratis frakt.
    Det triggar kunderna att återkomma, och har för mig varit ett bra sätt att få just trogna kunder :)

    Vi gör precis likadant. :)

    … och det ger utslag för kunderna återkommer och verkar vara nöjda med våra produkter och service.

    #113490
    Per Nilsson
    Deltagare

    @debaser 9091 wrote:

    jag letar också rabattkoder när jag ser en sån ruta… då kan tre saker hända

    negativa:
    1) jag hittar en kod, men den har gått ut = jag lackar och handlar inte
    2) jag hittar ingen kod, då avbryter jag mitt impulsköp för ”leta rätt på en imorgon” men märkligt nog så är impulsen borta dagen därpå…

    positiva:
    1) jag hittar en kod och använder den.

    finn tre fel. (hint: ingen är bra för ehandlaren).

    Det finns i princip bara en enda rationell lösning; använd inte rabattkoder. Använd rabatt-urler (alltså typ http://www.affärenhihi.se/checkout?rabattkod=x944fffre). Visst, de kan postas på forum osv men det startar ingen rabattkodsjakt hos gemene snålsvenne

    Jag kan gärna bjuda på 10% om någon hittar en rabattkod.

    Det är bara bra att det skrivs om mitt företag på forum och det är riktigt bra att de som läser dessa forum kommer till min butik för att handla.

    För mig är det här gratis reklam och bra inlänkning.

    #113500
    Lynx
    Deltagare

    Ja,ja det verkar råda en sam ganska gemensam bild kring att rabattkod är kass. Tack för goda bidrag!
    Vill däremot påstå att det finnsa nledning att hålla isär vad som är vad.
    ”En annan anledning till varför url är bättre är för att man då kan pusha rabattkoden hela vägen till köp med texter” – kan väl kanske uppnås även om man väljer att använda rabattkod, om man t.ex. anger den tidigt i köpprocessen. Men det är kanske överkurs – jag är övertygad om att jag just fattat rätt beslut = att URL:a in mina rabatter. Thanx!

    #113504

    @Lynx 9143 wrote:

    kan väl kanske uppnås även om man väljer att använda rabattkod, om man t.ex. anger den tidigt i köpprocessen.

    hålla isär var det… en url används ju vid själva första ingången till sidan som förslagsvis kan vara startsidan. redan där & då kan du alltså pusha ditt fina erbjudande till skillnad från en rabattkod i kassan (vilket var det som först diskuterades) då du enbart i KASSAN kan pusha för ditt erbjudande.

    och ärligt talat tror jag att de flesta har fler besökare på sin startsida än i sin kassa.

    #113505

    @Knivhuset 9133 wrote:

    Jag kan gärna bjuda på 10% om någon hittar en rabattkod.

    Det är bara bra att det skrivs om mitt företag på forum och det är riktigt bra att de som läser dessa forum kommer till min butik för att handla.

    För mig är det här gratis reklam och bra inlänkning.

    ?

    1. om någon nu hittar koden är den redan skriven – right? alltså är det i sak inte positivt för dig att någon hittar den – åtminstone inte av den anledningen.

    2. de kommer inte via forum. denna väg vandras:
    din sida – google – forum med rabattkod – tillbaks till din sida.

    hur kan detta vara positivt för dig?

    jajajaja de kommer ju de facto från ett forum men den sortens forumtrafik är knappast önskvärd. sannolikheten att de i forumposten skulle få nya impulser att handla mer hos dig är för låg i relation till sannolikheten att deras internet dör på deras extraresa ut bland rabattforum vilket leder till 0 dollares in på kontot. nedan följer en högst empirisk beräkning:

    genomsnittlig ordersumma: 2500:-
    genomsnittligt merköp: 400:-
    rabattsats: 10%
    antal sidor om ”jaktknivar forum” enl. google: 1.500
    genomsnittlig konverteringsgrad i ditt område: 1.5%

    vanliga vägen generar alltid 2500:- utan varians.

    forumvägen har som bästa möjliga utfall ett värde av (2500+400)*0.9= 2610
    dock bygger det på att 1: merköpet konverteras på forumet eller på vägen och 2: internet dör inte / farmor ringer inte / whatever som stör

    $EV blir därför med enbart merköpets chans beräknad:
    (2500*0.9)+((400*0.015)/1500) = 2250,004

    därför måste risken att internet INTE dör vara minst ca: -11%
    och den är såklart högre då ingenting är så osannolikt att det inträffar FÄRRE än 0 gånger på oändligt antal utfall då en händelse som bekant inte kan ickehända. även om vi uppskattar chansen smått otroliga 0.00001% så väger det inte upp för misstaget vi tog tidigare i spelet. och ändå var jag snäll och avrundande $EV UPPÅT :)

    uträkningen:
    2500-2251 = 249:- (« skillnad i $ev där ickeforumvägen har övertag)
    ((2500*0.9)+((400*0.015)/1500))*x = 2500 (detta är alltså den punkt där de båda $ev möts vilket i detta fall är gametheoryoptimal för er som inte håller med mej)
    »
    2251x = 2500
    »
    x = 1,110617503331853

    (om du missförstod oss så handlar det inte om att någon randomly hittar en kod och impulshandlar hos dej, utan huruvida ett rabattkodsfält gör att kunden AKTIVT letar upp en rabattkod eller inte – och hur detta påverkar konverteringsgrad och om påverkan är negativ: vilka alternativ finns?)

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 56 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.