Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?
- Detta ämne har 55 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2010 kl. 22:26 #113450EkorrenDeltagare
Inser nu att jag förmodligen tänkt fel när jag lagt till en rabattkodsruta vid kassan. Jag är exakt likadan när jag ska shoppa någonstans, så fort jag ser en rabattruta så är jag direkt ut på nätet och googlar fram och tillbaka för att tjäna några kronor. Varför tänkte jag inte på det när jag utvecklade min egen sajt? Nej, saker och ting ska ändras till rabatturler istället.
@debaser 9091 wrote:
Det finns i princip bara en enda rationell lösning; använd inte rabattkoder. Använd rabatt-urler (alltså typ http://www.affärenhihi.se/checkout?rabattkod=x944fffre). Visst, de kan postas på forum osv men det startar ingen rabattkodsjakt hos gemene snålsvenne
Nattens bästa kommentar, fick mig ett gott skratt! Tackar!
24 augusti, 2010 kl. 06:43 #113454Christoffer TyreforsDeltagarehaha, härligt.
jag hoppas du startar en revolution i rabatt-träsket nu då…
24 augusti, 2010 kl. 10:28 #113463LynxDeltagareÄven om underlaget kanske inte är statistiskt ännu så får man ju sig en tankeställare.
Luta nog åt att följa ditt råd debaser…
Men är såklart öppen för flera tankar.24 augusti, 2010 kl. 11:21 #113468Christoffer TyreforsDeltagarestatistiskt? rent sannolikhetsmässigt (eller spelteoretiskt eller ännu hellre GTO) finns det inga tvivel om att rabattkod är sämre än rabatturl. Däremot kan det finnas bättre alternativ.
En annan anledning till varför url är bättre är för att man då kan pusha rabattkoden hela vägen till köp med texter, bilder osv genom att köra typ
if ($_SESSION) { echo ””; }
eller att skriva ut STORT i varukorgen att ”DU HAR 10% rabatt”. FOlk glömmer inte, men påminner man dem kommer dem ihåg det MER så att säga.
mina $0.50
24 augusti, 2010 kl. 12:21 #113472lenpDeltagareHur är det med standardplattformar som stöder rabatturl – om man nu inte vill/kan koda själv? Känns som det är mer vanligt att dom har stöd för koder.
/L
24 augusti, 2010 kl. 14:33 #113475Christoffer TyreforsDeltagarejag har aldrig sett en rabatt-url så jag tror inte att det existerar, åtminstone inte i standardshoppar…
24 augusti, 2010 kl. 14:54 #113476DanDeltagareJag har det i min shopp, det är ganska enkelt att koda om man inte kör en standardlösning. Använder det tex på Leksak.nu när man använder min ”gratis överraskning”-grej på framsidan.
Enda skillnaden är att acceptera en $_GET-variabel utöver $_POST-variabeln man matar in med rabattkodsfältet.
24 augusti, 2010 kl. 15:09 #113477Katrin LundgrenDeltagare@debaser 9118 wrote:
jag har aldrig sett en rabatt-url så jag tror inte att det existerar, åtminstone inte i standardshoppar…
Sanning med modifikation beroende på hur man vill se det. I vår butik kan du använda rabattkupongerna på det sättet. Det man gör då är att sätter på slutet i URLen couponid=rabattkoden, då kommer rabatten att dras automatiskt i kassan men tyvärr ser du inte rabattpriset på sidan förrän du lägger produkten i varukorgen, så det är inte helt optimalt men bland det närmaste jag vet om i alla fall.
24 augusti, 2010 kl. 15:18 #113478Christoffer TyreforsDeltagare@Kodmyran 9120 wrote:
Sanning med modifikation
inte alls jag har inte sett det. men isåfall ligger ni i framkant!
24 augusti, 2010 kl. 15:20 #113479Katrin LundgrenDeltagare@debaser 9121 wrote:
inte alls jag har inte sett det. men isåfall ligger ni i framkant!
Klart vi gör
Men det hade helt klart varit snyggare om man såg det rabatterade priset direkt på sidan man landar på så det får vi jobba på. Har dock lite annat att pyssla med men det ligger på vår utvecklingslista. Sedan är det inget vi direkt pushar för så våra kunder som inte är utvecklare själva har nog inte tänkt på att det går att använda det så måste jag erkänna, vi är nog lite dåliga på att tala om vad bra vi är
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.