Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?
- Detta ämne har 55 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2010 kl. 10:05 #94303TomasDeltagare
I min nya shop som kommer upp inom kort (prestashop) finns möjlighet att erbjuda kunderna sk. lojalitetspoäng. Tex kan varje 10kr man handlar för ge 1p vilket motsvarar 20 öre. Kanske inte mycket. Men mina förstagångskunder handlar ofta för 5-6000 kr och återkommer sedan för mindre inköp. Då har de ju fått en rabattkupong på 100-120 kr att använda vid nästa köp.
Fungerar det tror ni, får man fler återköp eller är det pengar i sjön?
Eller är det bättre att skippa tjafs med poäng hit o dit och ge en rabatt, men efter avslutat köp. Som en rabattkupong x% på köpet som kan nyttjas vid nästa köp. Ska den i så fall marknadsföras i butiken, eller komma som en trevlig bonus efter avslutat köp?
Eller belöna trogna kunder med rabattkuponger? Eller trigga dåliga kunder med rabattkuponger?
Jag gillar idén med en oväntad rabatt. Den ger förvisso ingen dragkraft i ett första skede. Den syns inte i butiken och på ytan skiljer man sig kanske inte åt mot ev. konkurrenter. Men å andra sidan kanske effekten blir desto starkare när den dyker upp oväntat och förhoppningsvis tas emot med glädje och knyter kunden starkare till min butik?
Tja, vad säger ni? Hur gör ni? Och vad gör ni absolut inte?
23 februari, 2010 kl. 10:17 #108891Katrin LundgrenDeltagareJag brukar skicka med rabatter till mina kunder oväntat. Jag kallar dem för trogen kundrabatt, och det brukar vara antingen 10 % eller en gratis frakt.
Det triggar kunderna att återkomma, och har för mig varit ett bra sätt att få just trogna kunder23 februari, 2010 kl. 13:01 #108893danielanderssonDeltagarePoäng som sedan blir kronor vid senare köp tycker jag är diffust/komplicerat.
I de presta-butiker jag sett så ser det mest ut som.. jag vet inte vad. Ett dåligt försök att locka till köp?
27 februari, 2010 kl. 18:09 #108978JimmyDeltagareJag håller med lunarmys. Jag har tittat en del på den funktionen och det blir väldigt rörigt. Svårt för kunderna att förstå.
Kör med vanliga rabatter istället.28 februari, 2010 kl. 01:11 #108985ParvelitoDeltagareDet finns en del att tänka på med sådana här lojalitetsprogram. Jag skulle utan problem kunna ha i alla fall 20 olika medlemskort att samla poäng på i plånboken om jag ville, men eftersom alla pengar skall få rum där också så har jag skippat alla utom två, ICA-kortet och Coop-kortet.
Det går inte f*n att hålla ordning på alla erbjudanden, poäng, rabattcheckar och liknande i butiker som man inte handlar i oftare än några gånger per år.
Jag tror att något liknande gäller även inom E-handeln, i synnerhet om man pysslar med sällanköpsvaror. Jag är till och med lite fundersam på om inte kunder upplever det som något negativt om de slarvar bort rabattkoden eller inte hinner utnyttja den innan den förfaller.
Det som skulle kunna vara en fördel, det är därför jag har Coopkortet kvar i plånboken, är om man kan samla poäng på många ställen, och lösa in dem på många ställen. Coops kort gäller ju på t.ex. Expert, KappAhl & Bokus också. En slags E-handlarnas poängklubb med 250 anslutna butiker i olika genrer vore kanske något som skulle kännas attraktivt.
Slöa kunder som inte handlar tillräckligt ofta tror jag att man skall pusha på med traditionella brevutskick. 2-3 utskick om året med en färgglad A4:a (alternativt en A3:a) med bra erbjudanden på produkter som man kan tänkas behöva. Ger det inte resultat efter 3-4 utskick på en kund, så lägg inte ned mer möda på dem.
28 februari, 2010 kl. 18:52 #109000TomasDeltagarePå tal om Coopkort så vet jag inte hur mycket man får tillbaka. Men jag har själv nyligen skaffat OKQ8-Visakort. Det ger 1% återbäring på allt du kan handla med ett Visakort endast konkurrerande bensinbolag är undantagna. Kortet är dessutom gratis, ingen årsavgift, inte bara år ett utan även i fortsättningen.
28 februari, 2010 kl. 19:26 #109001ChristerDeltagareEfter erfarenhet så gör du bäst i att ge traditionel rabatt, typ rabattkoder. Har funkat bäst för mig i alla fall
Det viktiga (Hemligheten) med rabattkoder är att dina potentiella kunder får nyss om dessa. Använd ditt nyhetsbrev eller andra utskick till dina kunder. Glöm inte att det finns massor av sajter som samlar just rabattkoder. Kan tipsa om en nya sajt där du kostnadsfritt kan lägga upp din kod. (Storelovin – Sveriges nya samling av nätbutiker, Nätbutiker, Märkeskläder, Mode, Resor, Rabattkoder, Repayment, Storelovin Club)
Hoppas det blir bra hur du än gör!
/ Gammel å go
28 februari, 2010 kl. 20:02 #109002RikardDeltagareSen finns det ju rabattkodsjägarna som byter leverantör som en annan byter strumpor. De handlar bara till rabatt och dessa kunder kan man lika gärna vara utan om du frågar mig. Framför allt återfinns dessa rabattkodsjägare på de traditionella rabattkodssidorna på nätet. Jag tror att rabattkoder är bra för att få nya kunder men inte genom att lägga ut koder på rabattkodsforum (i alla fall inte om du inte har råd att alltid sälja rabatterat).
23 augusti, 2010 kl. 21:03 #113448LynxDeltagareTar upp en gammal tråd som jag tror hör hemma här, och eftersom jag inte hittade svaret på min fundering så…
Jag har beslutat mig för att prova att jaga in kunder via ett företag som erbjuder rabatter till sina medlemmar och i samband med detta har jag lagt upp en ”rabattkods”-länk på sajten. När jag själv kommer till en checkout och inser att att det finns en rabattkodsruta så brukar jag googla runt lite för att söka efter hur man kan få tag i en sådan. Är detta ett normalt beteende?
Funderade då också på om man skall ta tag i detta själv och helt enkelt erbjuda kunden en rabattkod mot en motprestation, t.ex.att besvara en enkät eller hitta stavfel på sajten Vad tror ni om detta?Har någon en uppfattning om att existensen av rabattkoder kan ge signaler om att det ordinarie priset är dyrt och om det kan minska conversion för de kunder som inte har någon kod?
23 augusti, 2010 kl. 21:12 #113449Christoffer TyreforsDeltagarejag letar också rabattkoder när jag ser en sån ruta… då kan tre saker hända
negativa:
1) jag hittar en kod, men den har gått ut = jag lackar och handlar inte
2) jag hittar ingen kod, då avbryter jag mitt impulsköp för ”leta rätt på en imorgon” men märkligt nog så är impulsen borta dagen därpå…positiva:
1) jag hittar en kod och använder den.finn tre fel. (hint: ingen är bra för ehandlaren).
Det finns i princip bara en enda rationell lösning; använd inte rabattkoder. Använd rabatt-urler (alltså typ http://www.affärenhihi.se/checkout?rabattkod=x944fffre). Visst, de kan postas på forum osv men det startar ingen rabattkodsjakt hos gemene snålsvenne
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.