Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Logistikgrunder
- Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Fru Bad.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2013 kl. 14:22 #166207DanDeltagare
Hehe jag körde laserskrivare i 9 år om jag räknat rätt. Maxade nog på 20.000 orders om året med laser. Det funkade bra faktiskt, bytte endast för att sänka kostnaden långsiktigt.
Sen hade jag dock separat dokumentfack, annars hade jag nog också blivit galen.
27 juli, 2013 kl. 14:39 #166210jokiDeltagareStort tack för svaren. Men de flesta av er kan rekommendera att bli medlem på Pluskontot och frakta via DHL nu i början? Och köra på etiketter och förpackning från Packoplock?
Är det någon som kan berätta vad det är jag ska kolla efter i jakten på en laserskrivare då?
27 juli, 2013 kl. 14:43 #166212DanDeltagareBeror på om dina varor kräver spårbarhet. Brev är billigare oftast om spårbarhet inte är viktigt.
27 juli, 2013 kl. 14:47 #166213jokiDeltagareJo, men varornas värde kommer minst vara runt 600-800 kr. Det finns väl bedrägeririsk med att skicka vanligt brev?
27 juli, 2013 kl. 18:34 #166221FruktsamDeltagare@joki 67295 wrote:
Är det någon som kan berätta vad det är jag ska kolla efter i jakten på en laserskrivare då?
Det beror ju lite på vad du har för övriga behov med skrivaren. Om du ska skriva ut produktetiketter och marknadsföringsmaterial tex så kräver det ju lite extra.
Men minst två pappersfack, gärna utbyggbar med flera. Kolla upp vad driftkostnaden är för skrivaren. En tumregel är att en billig skrivare kostar mer i drift än en dyrare, men det är inte alltid så.
Sen går det ofta att hitta utgående modeller av mellanprisvarianterna till lika mycket som vad lågprisskrivarna kostar så det lönar sig att titta runt lite. Jag köpte exempelvis min Xerox för 1500kr inkl fulla 4500-sidors toners och det är en riktig arbetshäst.27 juli, 2013 kl. 19:54 #166222DanDeltagareSå enkelt är det inte. Du måste räkna på en teoretisk bedrägeririsk och ditt inköpspris (ej varuvärde till kund).
Om vi exempelvis räknar vi på 1% försvunna brev och kör på 500 eller något sådant som varuvärdesgräns.
1000 orders ger då:
10 omskick vilket kostar 5000kr (plus tid och ny frakt men vi skippar det nu). Total förlust 5000kr.
Om alla orders istället hade gått spårbart och skillnaden blir 20-30kr per kolli så är den kostnaden 20-30.000 kr.
Så ett tips är att räkna på det lite. Brev är en ganska säker tjänst idag och majoriteten av ”försvunna” försändelser är ej bedrägerier utan vikarier på posten, kunder som skriver fel adress eller inte orkar hämta skrymmande breven.
@joki 67298 wrote:
Jo, men varornas värde kommer minst vara runt 600-800 kr. Det finns väl bedrägeririsk med att skicka vanligt brev?
28 juli, 2013 kl. 06:34 #166230jokiDeltagare@Dan 67308 wrote:
Så enkelt är det inte. Du måste räkna på en teoretisk bedrägeririsk och ditt inköpspris (ej varuvärde till kund).
Om vi exempelvis räknar vi på 1% försvunna brev och kör på 500 eller något sådant som varuvärdesgräns.
1000 orders ger då:
10 omskick vilket kostar 5000kr (plus tid och ny frakt men vi skippar det nu). Total förlust 5000kr.
Om alla orders istället hade gått spårbart och skillnaden blir 20-30kr per kolli så är den kostnaden 20-30.000 kr.
Så ett tips är att räkna på det lite. Brev är en ganska säker tjänst idag och majoriteten av ”försvunna” försändelser är ej bedrägerier utan vikarier på posten, kunder som skriver fel adress eller inte orkar hämta skrymmande breven.
Det har jag inte alls tänkt på. Tack för dina utförliga svar, Dan!
28 juli, 2013 kl. 12:36 #166234PelmeredDeltagareSedan är det ju bättre service för kunden att få varan direkt i brevlådan än att behöva ta sig till ett ombud för att kvittera ut ett paket.
29 juli, 2013 kl. 20:16 #166258FredrikGustDeltagareVi skickar huvuddelen av leveranserna med varubrev. Tyngre order med DHL och pluskontot. Dyrare lättare varor med mypack. När det är för få order för att åka in på företagscenter används skicka lätt.
Bedrägeririsken verkar variera med vad man säljer samt vart man skickar. Vi har bara haft något fåtal skadade/försvunna försändelser via varubrev och att skicka om dessa blir betydligt billigare än att skicka spårbart.
För att Klarna (om man har dem för faktureringen) ska ta risken måste försändelsen skickas spårbar, vilket brevtjänster inte är.
Ett tips på skrivare om man inte har flera dack är att ha flera skrivare. Brother har tex en skrivare för ca 3000kr som har toner för 2500 sidor. Då kan man ha etiketter i en och vanligt papper i den andra. Vid skrivarhaveri/tonertorsk är det inte dumt att snabbt kunna komma igång igen med en reserv.
31 juli, 2013 kl. 19:11 #166346EffellDeltagareHej Dan och andra erfarna ehandlare, och tack för alla bra svaren i denna tråden! Rätt tråd i rätt tid (håller precis på med denna biten).
Lägger till en följdfråga om det går bra:
För vår del blir det fraktpåsar som kommer skickas antingen som vanlig A-post (betydligt enklare att lägga på lådan än att lyckas komma till FC på deras öppettider), eller som varubrev. Våra försändelser kommer nog ofta ligga på/över gränsen till skrymmande, så ekonomiskt är det billigare med varubrev i de flesta fall (om jag nu fattat rätt).Skrymme – om man packar en fraktpåse med textilier, så kan det ju när det ligger plant på ett bord utan press lätt överstiga 30 mm, men med lite moderat tryck verkar de flesta produkter kunna komma ner under 30 mm.
Vad är er erfarenhet, ska man tänka det som skrymme eller ej? Hur ofta kollar/fakturerar posten för att man inte satt på extra frimärken för skrymme i tveksamma fall? (Om brevbäraren vill/orkar försöka så borde de flesta gå ner i brevlådor/brevinkast).Sen att det kanske inte ser så proffsigt ut om vi kör med frimärken mm, men det får kanske gå i början (hemsidan kommer nog sakna ett och annat också när vi kör igång). 😮
(Dan – fick du någon negativ kundrespons för att du körde med frimärken i början?)
Mvh
Frans
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.