Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lista inköpspriser
- Detta ämne har 64 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2012 kl. 19:58 #147273BorjeDeltagare
@Dan 46632 wrote:
Det kallas priselasticitet. Det borde alla läsa på om och lära sig räkna på. Priselasticiteten kanske är annan i danmark o sverige. Produktens livscykel kanske är i en annan fas i de olika länderna. Vem vet och helt ärligt varför bry sig?
Ska jag beratta en rolig historia som kanske far folk att bry sig.
Kopte en Volvo XC90 (ny) i USA nar vi bodde dar. Foljande ingick:
– Fullt utrustad vilket innebar automat, lader, sollucka etc
– 5 ars garanti
– 5 ars fri service
– 5 ars fri wear and tear (alltsa fria torkarblad, bromsklossar etc)
– 2 t/r biljetter med SAS till Sverige fran San Francisco
– 1 hotellnatt i Goteborg
– Rundtur pa Volvofabriken i Goteborg
– Gratis trafikforsakring i Europa
– Gratis sjotransport/forsakring/fortullning/hemlevarans av bilen till SFDetta ar en bil som tillverkas i Sverige och for allt detta betalade jag under 300000 SEK. Vad skulle samma paket ha gott loss pa har?
12 juni, 2012 kl. 20:11 #147274GregerADeltagareDiskussionen har glidit mot att diskutera prisskillnader i olika länder, så vi kanske bryter ut den delen.
Man kan väl säga som så att ett företag måste ta så mycket betalt att de har råd att betala de löner personalen kräver. Å andra sidan måste man sälja så billigt att folk med samma löner har råd att köpa produkterna.
På något sätt infinner sig ett jämviktsläge.Ett enkelt och intressant sätt att jämföra priserna är BigMac-index – en jämförelse av vad en BigMac kostar i olika länder. Lyckligtvis för svenska MacDonalds så går det inte att drop-shippa BigMac från Kina … :rolleyes:
12 juni, 2012 kl. 20:45 #147276DanDeltagareOkej men skatten är lägre i usa, för det sociala skyddsnätet är mindre kostsamt osv osv osv samtidigt är varumärket mindre värt i usa och konkurrensen hårdare.
Soundracern kostar 23 kronor i kina utanför fabriken men hur hjälper det oss?
I slutändan är allt marknadekonomi. Har man fel pria säljer man inte, har man rätt säljer man.
@Borje 46635 wrote:
Ska jag beratta en rolig historia som kanske far folk att bry sig.
Kopte en Volvo XC90 (ny) i USA nar vi bodde dar. Foljande ingick:
– Fullt utrustad vilket innebar automat, lader, sollucka etc
– 5 ars garanti
– 5 ars fri service
– 5 ars fri wear and tear (alltsa fria torkarblad, bromsklossar etc)
– 2 t/r biljetter med SAS till Sverige fran San Francisco
– 1 hotellnatt i Goteborg
– Rundtur pa Volvofabriken i Goteborg
– Gratis trafikforsakring i Europa
– Gratis sjotransport/forsakring/fortullning/hemlevarans av bilen till SFDetta ar en bil som tillverkas i Sverige och for allt detta betalade jag under 300000 SEK. Vad skulle samma paket ha gott loss pa har?
12 juni, 2012 kl. 21:46 #147278Anton ADeltagare@Borje 46633 wrote:
Lite OT for detta forumet men raknefel pa sista raden.
95.69/219~0.44
Du har rätt
Vände på siffrorna och räknade ut hur mycket billigare varan i Danmark är än i Sverige12 juni, 2012 kl. 21:47 #147279Anton ADeltagare@Dan 46632 wrote:
Det kallas priselasticitet. Det borde alla läsa på om och lära sig räkna på. Priselasticiteten kanske är annan i danmark o sverige. Produktens livscykel kanske är i en annan fas i de olika länderna. Vem vet och helt ärligt varför bry sig?
Precis, och priselasticiteten i sin tur beror ju på ett antal olika faktorer
12 juni, 2012 kl. 21:50 #147280Anton ADeltagare@Dan 46638 wrote:
Okej men skatten är lägre i usa, för det sociala skyddsnätet är mindre kostsamt osv osv osv samtidigt är varumärket mindre värt i usa och konkurrensen hårdare.
Soundracern kostar 23 kronor i kina utanför fabriken men hur hjälper det oss?
I slutändan är allt marknadekonomi. Har man fel pria säljer man inte, har man rätt säljer man.
Det är ju dock inte en ren marknadsekonomi, utan snarare en blandekonomi med tanke på de olika staternas inblandning.
12 juni, 2012 kl. 22:17 #147281ParvelitoDeltagare@Dan 46632 wrote:
Det kallas priselasticitet. Det borde alla läsa på om och lära sig räkna på. Priselasticiteten kanske är annan i danmark o sverige. Produktens livscykel kanske är i en annan fas i de olika länderna. Vem vet och helt ärligt varför bry sig?
Jag tror att den främsta anledningen är att vi inte jämför priserna, för då styrs beställningarna rätt så snabbt mot den som är billigast. Norrmännen handlade mat och annat i Sverige för 13 miljarder förra året, i år tror man att det blir 15 miljarder. När svenskarna började åka till Tyskland och handla bilar så anpassade sig de svenska bilhandlarna, om än motvilligt.
Jag är övertygad om att gränsöverskridande handel kommer växa mycket de närmaste åren, och vi kommer få lov att lära oss tackla också internationell konkurrens i Sverige.
12 juni, 2012 kl. 22:34 #147283Anton ADeltagare@Parvelito 46643 wrote:
J
Jag är övertygad om att gränsöverskridande handel kommer växa mycket de närmaste åren, och vi kommer få lov att lära oss tackla också internationell konkurrens i Sverige.Tror precis som du! Fler handelsrelaterade samarbeten mellan världens länder samt en ökande världsmarknad kommer förmodligen leda till att många tullar runt om i världen försvinner. Världens länder kommer istället behöva anpassa sig till världsmarknaden och satsa på de områden man har komparativa fördelar i.
14 juni, 2012 kl. 18:00 #147335henrikDeltagare@Parvelito 46643 wrote:
Jag tror att den främsta anledningen är att vi inte jämför priserna, för då styrs beställningarna rätt så snabbt mot den som är billigast. Norrmännen handlade mat och annat i Sverige för 13 miljarder förra året, i år tror man att det blir 15 miljarder. När svenskarna började åka till Tyskland och handla bilar så anpassade sig de svenska bilhandlarna, om än motvilligt.
Jag är övertygad om att gränsöverskridande handel kommer växa mycket de närmaste åren, och vi kommer få lov att lära oss tackla också internationell konkurrens i Sverige.
Fast Bolaget sänkte inga priser när folk började handla tonvis med dricka i samma land
14 juni, 2012 kl. 18:16 #147339C.ForsDeltagare@Parvelito 46643 wrote:
Jag tror att den främsta anledningen är att vi inte jämför priserna, för då styrs beställningarna rätt så snabbt mot den som är billigast. Norrmännen handlade mat och annat i Sverige för 13 miljarder förra året, i år tror man att det blir 15 miljarder. När svenskarna började åka till Tyskland och handla bilar så anpassade sig de svenska bilhandlarna, om än motvilligt.
Jag är övertygad om att gränsöverskridande handel kommer växa mycket de närmaste åren, och vi kommer få lov att lära oss tackla också internationell konkurrens i Sverige.
I princip alla musiker och ljudtekniker i Sverige som är prismedvetna och inte har bråttom handlar på en nätbutik i tyskland. Det är billigare, leverans till dörren, butikssupport på säkert 17 språk. Sen är de sjukt bra på reklamation.
Tyvärr har detta gjort att mindre lokala musikbutiker försvunnit.
Något som är värt att poängtera är att folk hittar dit på grund av ryktet, denna butik dyker inte upp på prisjämförelsesiter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.