Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lista inköpspriser
- Detta ämne har 64 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2012 kl. 09:55 #98250BorjeDeltagare
Är det någon som funderat på att lista inköpspriser på era produkter för konsumenten?
Exempel: Vi köper för 100 kr och säljer för 200 kronor.
Eller är det att skjuta sig själv i foten?
8 juni, 2012 kl. 09:57 #147060ParvelitoDeltagare@Borje 46395 wrote:
Är det någon som funderat på att lista inköpspriser på era produkter för konsumenten?
Exempel: Vi köper för 100 kr och säljer för 200 kronor.
Eller är det att skjuta sig själv i foten?
Ja, det är att skjuta sig i foten med en stor missil med klusterladdade atombomber. Svenska konsumenter tycker att alla som tjänar pengar är onda, att de skall jobba helt ideellt och helst subventionera saker med pengar ur det hav av pengar som alla egna företagare har.
8 juni, 2012 kl. 10:01 #147061BorjeDeltagareJa men jag tänkte att man kan visa att man inte tjänar så mycket, man kan lista alla kostnader och visa varför priset är som det är.
Tanken slog mig när jag har sett priserna på vissa av mina produkter på andra sidor och hur mycket de tar betalt och folk ändå köper!
8 juni, 2012 kl. 10:07 #147062Per NilssonDeltagareGalet. Då målar in dig i ett hörn och skjuter dig själv med en bazooka i foten.
8 juni, 2012 kl. 10:11 #147064ParvelitoDeltagare@Borje 46397 wrote:
Ja men jag tänkte att man kan visa att man inte tjänar så mycket, man kan lista alla kostnader och visa varför priset är som det är.
Tanken slog mig när jag har sett priserna på vissa av mina produkter på andra sidor och hur mycket de tar betalt och folk ändå köper!
Priset är inte alltid avgörande för om man köper eller inte. De som hittat till din sida köper säkert där om de hittar vad de skall ha till rätt pris utan påpekanden om vad du tjänar på den. Priset talar för sig själv. Fråga dig istället vad det kostar att marknadsföra sig mot dem som handlar på andra sidor, det är ju dem du vill skall hitta till dig.
8 juni, 2012 kl. 10:14 #147065Per NilssonDeltagareHar man unika varor eller är ensam att sälja dem i Sverige så är priset väldigt subjektivt och tämligen irrelevant för köparen om denne vill ha varan.
8 juni, 2012 kl. 10:26 #147067BorjeDeltagareVad tror ni om ”innehållsförteckning” på varorna. Som med mat. Var kommer den ifrån? Vem har tillverkat produkten? Hur har den transporterats? Miljövänligt? Hur många mellanhänder?
8 juni, 2012 kl. 10:34 #147068ParvelitoDeltagareJag tror inte dina kunder är så intresserade av det, eftersom du troligen inte kan ge dem särskilt trovärdiga och/eller intressanta fakta. Om du vill ge ett mervärde för kunden så satsa på produktfilmer där man ser dina prylar i bruk. Då är det lättare för kunden att se om de håller vad de lovar, om produktbeskrivningen matchar mot deras förväntningar. Det tror jag är en ”hit” för din typ av produkter.
8 juni, 2012 kl. 10:42 #147069Per NilssonDeltagare@Borje 46403 wrote:
Vad tror ni om ”innehållsförteckning” på varorna. Som med mat. Var kommer den ifrån? Vem har tillverkat produkten? Hur har den transporterats? Miljövänligt? Hur många mellanhänder?
Nej, vem skulle vara intresserad av detta? Varför lägga något värde i huruvida en vara har haft 2 mellanhänder eller 4 mellanhänder?
Skulle det vara mer negativt om varan har flugit med UPS i stället för Air China?
Om det är en no-name-vara (OEM) så är ingen intresserad av om det är Huy Man Ching eller Tecnocrout Thai Wong som har tillverkat den.
Mitt hjärtliga råd till dig är att fokusera på andra saker
8 juni, 2012 kl. 10:51 #147070BorjeDeltagareJa, detta var mer tänkt som en generell diskussion. Jag har fortfarande inte greppat varför allt är så extremt dyrt i Sverige. Många av mina inköpspriser ligger över konsumentpriserna i många västländer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.