Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Likviditet
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 5 månader sedan av Qarillion.
-
FörfattareInlägg
-
14 juli, 2015 kl. 13:15 #102852antonDeltagare
Hur har ni löst problemet med dålig likviditet? Vilka kreativa lösningar har ni hittat kortsiktigt och hur har ni jobbat med det mer långsiktigt?
Några saker vi testat:
– lånat in pengar till företaget privat
– reat ut varor
– sälja ut på merförsäljningskanaler på fyndiq
– be om uppskov hos leverantörerNågra andra idéer vi kikat lite på:
– crowdlending
– almilån
– checkkreditLångsiktigt är det såklart att få businessen att bli mer lönsam + större så man får större möjligheter att hantera dalar och toppar
14 juli, 2015 kl. 14:12 #178969DanDeltagare-Checkkredit är en bra sak ha i alla verksamheter som en försäkring. Det är när man inte behöver den man ska teckna den, sen blir det väldigt mycket drygare att få banken med på noterna
-Betala med kreditkort utan ränta. Ger 30 dagar extra kredit eller kredit hos leverantörer där man inte har någon. Mest effektivt utomlands. Men adwords också bra att använda det på osv.
-Sänk utbetalningstiderna på alla betalsätt.
-Få kredit eller längre krediter hos alla leverantörer.
-Tighta upp lagret (färre enheter, bort med allt som ej säljer)
14 juli, 2015 kl. 14:24 #178970NicklasDeltagareNågot som även bättrar på Likviditeten något är att skaffa en faktura och kort leverantör som betalar ut dagen efter köp istället för att välja dem som håller på pengarna i flera veckor.
.
15 juli, 2015 kl. 12:06 #178976EkraftDeltagareLikviditetsproblem är ett normalt tillstånd för växande företag. Vill man slippa det får man sälja sig till riskkapitalister, men de brukar också ha rätt stora krav på verksamheten som gör att man som kreativ visionär bakbinds.
Regel nummer ett för att undvika likviditetsproblem är att varorna skall rulla på hyllorna. Ju högre lageromsättningstakt, desto bättre. Det är fullt möjligt att i er bransch omsätta lagret 12-18 ggr/år.
Regel nummer två är att få in pengarna så snabbt som möjligt och betala så sent som möjligt. Fråga leverantörerna om de kan tänka sig att att ha ett lager hos er som ni betalar för när det är sålt, eller så returnerar ni det efter 90, 120, 180 dagar eller vad som nu passar.
Regel nummer tre är att man försöker tänka kassaflöde också, inte bara resultat. Det kan vara svårt eftersom det finns diverse doktriner om att det är bra att återinvestera allt i verksamheten, men det är inte helt fel att ha en kassa också.
Regel nummer fyra är att kika på allt vad gäller utgifter. Oftast är det svårt att öka nettomarginalen genom högre priser mot kund, utan en bättre marginal fås genom att pressa utgifterna.
Under alla förhållanden brukar de flesta behöva någon typ av kapital för att klara säsongssvängningar. Det vanligaste för att klara säsongstopparna är nog en vanlig checkkredit. I dagsläget när t.ex. bostadsmarknaden är glödhet och räntan på bolån väldigt låg kan det ju vara läge att som ägare t.ex. belåna sin bostad och skjuta till de pengar som behövs. Det är ur skattesynpunkt dessutom inte helt otrevligt att göra så då du kan ta ut pengar ur ditt företag med kapitalbeskattning istället för som lön.
16 juli, 2015 kl. 08:58 #178989VATadviserDeltagareDu kanske också skulle kika på vilka produkter det är som snurrar sämst och antingen ta bort dem eller fråga leverantören om de kan dropshippa just dessa produkter. Samma med de dyraste produkterna. Kanske kan även dessa dropshippas. Då får du oftast in pengarna för säljet innan du betalar för produkten.
16 juli, 2015 kl. 09:27 #178991antonDeltagareBra tråd! Grymma idéer!
16 juli, 2015 kl. 15:48 #178994QarillionDeltagareTycker att ett problem som kan finnas med just likviditet är att om man växer för fort så kan man gärna bli lite fartblind. Beställer till höger och vänster och sedan om ökningen avtar så står man ju med svartepetter och får svårt att betala.
Vi ligger i dagsläget på en ökning på cirka 82% och jag måste säga att jag själv känner att man väldigt lätt blir fartblind vid inköpen! (Livsfarligt!)
Vi använder dock idag Svea så vi får betalt fort och kan således hantera det bra och jag brukar rekommendera att använda ett factoringbolag. Om inte så känner jag själv att man gärna blir lite säljkåt om man själv skall sköta faktureringen. Man känner att varningsklockan ringer på denna ordern, men den går säkert bra ändå.
Och i 95% av dessa fallen så skall man ju självklart lita på sin instinkt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.