Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Levererar inte till webbshopar….
- Detta ämne har 21 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Seitanfoods.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2011 kl. 06:33 #120942Jimmy OstromDeltagare
Ja i vår bransch är det så, man kan kasta upp en hörna med 2 högtalare och sedan få sälja deras sortiment.
Men då måste det finnss information om detta så kunderna kan komma och lyssna osv……. Det fanns en anledning till att vi stängde vår fysiska butik och det var just för att vi inte han med att ge våra internetkunder och butikens kunder en 100% service, det var därför vi bara valde internet.
Men detta kommer att ändras i framtiden, men det lär ta några år tyvärr.
@Caroline 17458 wrote:
Men Jimmy, menar du att det kan vara möjligt att få sälja bara man har ett showroom? Kanske kunde vara värt att framföra det då om man nu hittar några andra eventuella leverantörer i framtiden.
25 mars, 2011 kl. 06:38 #120943Jimmy OstromDeltagareJa detta stämmer inte inom vår bransch tyvärr, jag har en kille anställd som är sjukligt duktig på rörliga bilder och film då han varit lärare i detta i många år.
Men så fort man tar upp att man vill kasta upp lite bra filmer på YouTube osv med deras produkter bara vi får låna produkter så är detta alltid samma visa:
1. Det är jobbigt (oj måste man jobba för att tjäna pengar :rolleyes:)
2. Man kan ju inte sälja mer bara för en YouTube film (viste du att det är året 2011 :rolleyes:)
3. Vi aldrig behövt detta tidigare så varför skulle vi behöva detta nu (men sa ni inte just att ni tappat försäljning från 80 miljoner till 50 miljoner på 2 år :rolleyes:)
Som sagt vår bransch är det mest sovande människor i, men det är bara att köa sitt egna race så blir det riktigt bra tror jag.
@Andreas 17459 wrote:
De vill även få in ens produkt på marknaden och prioriterar företag som även gör reklam för deras varumärke.
Detta är något som blir mer och mer viktigt för tillverkarna, branding.
25 mars, 2011 kl. 06:40 #120944Jimmy OstromDeltagareJag lider med dig Caroline, blää för dessa företag.
Jag önskar att vi kunde kastat ut alla dessa leverantörer från vår firma men vi säljer för mycket av deras grejer…..Men tiderna försändras så vi får se.
@Caroline 17460 wrote:
Min avsikt har aldrig varit att dumpa priserna och sälja produkterna jättebilligt på nätet. Jag säljer danska produkter i min webbshop som inte finns på andra ställen i Sverige vilket gör att jag marknadsför dom ganska hårt, ingen av de aktuella ”sovande leverantörerna” har heller frågat något om marknadsföringsupplägg, exponering i shopen eller prissättning. Det är bara blankt nej. Dessutom kan man tycka att internet har en större räckvidd när det gäller att sprida ett varumärke/produkt, än vad en butik i en liten-mellanstor stad har.
25 mars, 2011 kl. 06:43 #120945Jimmy OstromDeltagareJa och skulle detta hindra dom menar du?
Kolla gärna vilka bevis du ska ha för att bevisa detta hos Konkurensverket.
Kontakta gärna konkurensverket: Start – Konkurrensverket
Dom är bra att ha att göra med, men har man händerna bakbunda så är det svårt att klia sig på näsan.
Nu låter jag jättenegativ och jag vill inte vara detta men som sagt priser och att man inte får sälja vad man vill får mig att framstå som en dålig människa:mad:.
@Croona 17461 wrote:
Det är förbjudet att bestämma vad du som återförsäljare ska ta för pris. Man kan bara rekommendera dig vad du ska ta för produkterna.
25 mars, 2011 kl. 06:46 #120946Jimmy OstromDeltagarePissföretag, blää vad jag ogillar dessa.
Jag förstår exakt vad du menar, vi har exakt samma problem här förutom med rabatterna där kan jag inte gnälla för vi kontakar alla en gång om året och ”pressar”.
Jag gillar inte att jag ska behöver ringa och få bättre pris, dom ser ju lika lätt som jag hur mycket vi säljer.
Men thats life som det verkar och därav så ”ligger vi på dom duktigt” en gång om året.
@Joel 17462 wrote:
Ett annat problem som vi upplever är att vissa företag i Sverige har ensamrätt att distribuera en tillverkares produkter. Vilket gör att de helt och hållet kan sätta båda pris och leveransvillkor efter eget tyckte. Vidare får vi ingen volymrabatt trotts att våra volymer ökar.
Inte sällan så säljer de även själva B2C och lägger därför inget större fokus på sina återförsäljare utan gör det snarare extra svårt för oss att beställa produkterna genom dem…
25 mars, 2011 kl. 06:50 #120947Jimmy OstromDeltagareMycket sanna ord.
Tyvärr är man ”beroende” av en del märken för dessa ger merförsäljning i andra varor så dom är lite som en magnet.
Men jag är med dig, önskar som sagt att jag kunde kasta ut alla dessa skitförtag från vår firma men vi är fortfarande för små för det.
@Parvelito 17523 wrote:
Och om en återförsäljare inte vill satsa mer på dig, varför skall man då som grossist satsa på dem? Det är när man förstår varandras verksamhet som man kan börja tjäna pengar tillsammans!
25 mars, 2011 kl. 07:15 #120949EmilDeltagareSå är det tyvärr i många brancher. När jag startade första shoppen 2002 hade jag enorma problem att hitta leverantörer i Sverige som ville sälja till mig. Det var mycket nej, vi säljer inte till ehandlare. När dom senare började sälja till nya konkurrenter som poppade upp så var kvotan för ebutiker full så när jag åter kontaktade dem så det var fortfarande nej.
Sen fick jag bland annat höra att jag var för långt från deras säljare i sthml. Inga problem, jag kan komma ned och träffa dem, vi kan ta det via telefon, mejl, etc. Och senare fick jag höra att vi säljer inte till ehandlare, trots att dom sålde till en konkurrent. Detta ftg finns för övrigt inte mer.
Nu har det börjat bli en kombination av att man måste ha vanlig butik för att få sälja på nätet, eller så är det bara blankt nej. Detta kommer dock ofta från varumärket självt och det är inte leverantören som sätter dessa direktiv.
Dock så sker det ju extremt mycket parallellimport så många varumärken säljs ju långt under rekommenderade utpriser i Sverige. Så det är säkert tuffare tider för många leverantörer.
Tyvärr måste man böna och be och vara extremt tacksam om man får sälja ett märke i Sverige. Själv undrar jag hur dom kan få det att gå runt att ha så få återförsäljare på små nischmärken. Det är främst generalagenter som har varit i branschen under en lång tid som är lite mer stelbenta och emot Internet. Nya leverantörer satsar ofta hårt på ehandlare och inser vilken potential vi har.
Jämför man med många andra Europeiska länder så är det en större öppenhet mot Internetförsäljning. Där säljs det mesta på Internet.
Sen har jag mycket annat att klaga på svenska leverantörer. Och det är att dom är väldigt selektiva med vad dom tar in. Dom erbjuder långt ifrån ett komplett sortiment och det är ofta storsäljare som dom slutar att ta hem. Sen har dom nästan aldrig något i lager, så man får sällan det man behöver och det som ens kunder vill ha. Sen blir man sällan informerad om förändringar, m.m. När till och med ens kunder är medvetna om detta, utan att vi har talat om det för dem så finns det behov till bättring.
25 mars, 2011 kl. 08:04 #120950Per NilssonDeltagareBakåtsträvande tänkande. En leverantör borde vara överlycklig över att företag de facto vill sälja deras produkter, oavsett om det sker över disk eller via internet.
I min bransch, knivbranschen, är det också rätt så många som inte säljer till e-butiker.
25 mars, 2011 kl. 08:27 #120952Joel BDeltagareHej Caroline,
Vi jobbar i en mer eller mindre snarlik e-butik som dig, åtminstone i samma bransch.
Innan vi lanserade konceptet var vi väl medvetna om just detta; svårigheterna med att få sälja varumärken i en e-butik – helt utan fysisk butik.
En klassiker som man brukar få höra är oftast: ”Tyvärr, vi ser gärna att er butik innehar andra varumärken i ert sortiment”.
Jahopp tänker man, om alla skall hålla på med det tricket, hur lyckas man då få knyta fast sig det första, riktigt starka varumärket(?)
Visst är det en gåta och jag skulle vilja hävda att möjligheterna är betydligt större om du har en fysisk butik. Självklart är de rädda för priskrig, varumärkesleverantörerna är väl insatta i hur mycket mindre det kostar att bedriva en e-handel jämfört med en fysisk butik. Därför tror jag, att de tänker att möjligheterna med att marknadsföra sig med pris/dump-krig är stora.
Men man får heller aldrig glömma att de är väldigt måna och rädda om vart deras varumärke hamnar, vilka andra varumärken som varumärket presenteras tillsammans med. De ser också att du gärna gör marknadsföring med deras varumärke i kampanjer etc.
Naturligtvis förstår åtminstone jag dem, de strävar efter att hålla ett exklusivt varumärke och vad skulle hända om alla fick möjligheten att sälja samtliga varumärken överallt? Ja då mina vänner, då skulle det bli precis som det är i elektronikbranschen
Vi har i dagsläget inga svårigheter med att plocka in varumärken, därför vill jag ge dig ett tips. Den bästa vägen att gå, är via vänner, eller vänners vänner som har kontakter till dörrarna. Känner du exempelvis någon bekant som driver butik i centrala området där du bor i? Be om att få haka på ett showroom i något case’s varumärke, så får du möjligheter att berätta mer om dig samt presentera vad du sysslar med.
Vill tillägga att i vårt koncept satsar vi inte på varumärken över huvudtaget. Men möjligheterna för oss finns där – om vi vill.
Önskar dig all lycka och hoppas det går ann!
Bästa hälsningar
27 mars, 2011 kl. 13:35 #121003CarolineDeltagareKul att jag kunde väcka en fråga som tydligen många med mig råkar ut för- och tack Parvelito för din fina beskrivning!
Joel B: Tack för ditt svar, de produkter jag mest syftar till i den här tråden är inte väskor och smycken utan en helt annan kategori av artiklar som jag skulle vilja ta in i min butik. När det gäller accessoarer har jag inte haft några problem med det här, i och för sig satsar jag mycket på utländska varumärken som inte finns här i Sverige för övrigt- vilket gör att jag också är villig att marknadsföra dem mer än vad jag behöver med mina redan välkända märken. Jag tycker helt enkelt det är roligare att ha produkter som inte ”alla andra” har. Jag är i full gång med att bygga ett nytt showroom (jag har ett nu också men det är inget jag annonserar med på hemsidan), och jag har planer på att starta en fysisk butik men tidsplanen är inte bestämd då jag även har ett annat jobb…
En sak är i alla fall säker, aldrig att jag kommer att beställa en enda pinal från dessa ”sovande leverantörer”. Givetvis måste grossister och andra få sälja till vilka de vill men när man (som i Emils exempel) märker att de lika förbaskat levererar till risiga webbshopar med bilder av dålig kvalitet och texter som inte uppdaterats sedan 2008 börjar man ju fundera.
Tur att jag inte är av typen som ältar i evigheter, det är i princip glömt och jag har redan siktet inställt på nya mål
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.