Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Levererar inte till webbshopar….
- Detta ämne har 21 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Seitanfoods.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2011 kl. 16:53 #95778CarolineDeltagare
😡
Åh, vad trött jag blir! Det tycks som att jag alltid stöter på ett visst problem när jag kommer på att jag vill utöka min butik med någon produkt. Man kontaktar en leverantör som verkar toppen och allt är frid och fröjd när man ska lägga en order.. ända tills detta svaret kommer: ”Vi levererar inte till webbshopar”, ”vi vill ha kontroll över våra varumärken”… gaah! Fattar dom hur mycket dom förlorar på att göra så här? Är det prisdumpning de är rädda för så kan dom väl sätta ett fast pris då?
Tycker man känner sig fnyst åt för att man inte har någon ”riktig” butik..Har ni också problem med detta? Hur kommer man runt det? (om man nu inte vill starta en fysisk butik…) Jag tycker inte om att känna mig begränsad i mitt val av produkter och varumärken… :confused:
/En trött e-handlare
23 mars, 2011 kl. 17:26 #120877ParvelitoDeltagareDet är väldigt vanligt inom modebranschen, eftersom de utgår ifrån att om en kund kan välja mellan flera olika inköpsställen av samma vara, så skapar det prispress. Jag säger inte att de har fel, men de riskerar att inte vara med när E-handeln expanderar, och till sist bli ett ganska så marginaliserat märke med representation endast i våra större städer.
Om jag hade suttit som säljansvarig på ett modeföretag hade jag definitivt sett till att ha en e-collection bara för E-handel, en retail-collection exklusivt för fysiska affärer och ett sortiment som kunde föras av bägge. Det är otroligt dumt att bränna sina skepp genom att tvärvägra affärskontakter endast för att man säljer via en viss kanal.
23 mars, 2011 kl. 19:13 #120881Jimmy OstromDeltagareJag vet vad du går igenom Caroline.
Mycket vanligt i vår bransch (hemstereo och elektronik).
Sovande leverantörer brukar jag kalla dom, om ett par år kommer dom vakna upp med spargrisen krossad och undra vad som hände med all deras försäljning :o.
Vi har fortfarande leverantörer som vi handlar för många hundratusen kronor av som inte säljer hela deras sortiment till oss.
Tittar man exempelvis på Pioneer så har dom delat upp sitt hemstereosortiment i 2 delar där om man bara har showroom får sälja båda delarna…….Sen undrar dom varför det går dåligt för dom :rolleyes:
Fjanterier tycker jag.
Sen ska vi inte ens börja prata om ordinariepriser och fri prissättning……..finns få saker jag blir irriterad av men din punkt om att man inte får sälja vad man vill samt när leverantörena ska försöka sätta mina priser är 2st saker får mig att framstå som en dålig människa:mad:
23 mars, 2011 kl. 20:42 #120883CarolineDeltagareJa, jag tror mig ju veta vilka som kommer ångra sig i slutändan… Vet inte hur det är med er andra men jag blir så irriterad att jag aldrig skulle få för mig att köpa in något ifrån dessa ”sovande leverantörer” hur stor ”riktig” fysisk butik jag än skaffar i framtiden!
Men Jimmy, menar du att det kan vara möjligt att få sälja bara man har ett showroom? Kanske kunde vara värt att framföra det då om man nu hittar några andra eventuella leverantörer i framtiden.
23 mars, 2011 kl. 20:42 #120884AndreasDeltagareMånga företag vill ha att göra med företag som inte bara försöker nå ut med en massa produkter så billigt som möjligt.
De vill även få in ens produkt på marknaden och prioriterar företag som även gör reklam för deras varumärke.
Detta är något som blir mer och mer viktigt för tillverkarna, branding.
23 mars, 2011 kl. 21:01 #120885CarolineDeltagare@Andreas 17459 wrote:
Många företag vill ha att göra med företag som inte bara försöker nå ut med en massa produkter så billigt som möjligt.
De vill även få in ens produkt på marknaden och prioriterar företag som även gör reklam för deras varumärke.
Detta är något som blir mer och mer viktigt för tillverkarna, branding.
Min avsikt har aldrig varit att dumpa priserna och sälja produkterna jättebilligt på nätet. Jag säljer danska produkter i min webbshop som inte finns på andra ställen i Sverige vilket gör att jag marknadsför dom ganska hårt, ingen av de aktuella ”sovande leverantörerna” har heller frågat något om marknadsföringsupplägg, exponering i shopen eller prissättning. Det är bara blankt nej. Dessutom kan man tycka att internet har en större räckvidd när det gäller att sprida ett varumärke/produkt, än vad en butik i en liten-mellanstor stad har.
23 mars, 2011 kl. 21:13 #120886CroonaDeltagareDet är förbjudet att bestämma vad du som återförsäljare ska ta för pris. Man kan bara rekommendera dig vad du ska ta för produkterna.
23 mars, 2011 kl. 21:16 #120887JoelDeltagareEtt annat problem som vi upplever är att vissa företag i Sverige har ensamrätt att distribuera en tillverkares produkter. Vilket gör att de helt och hållet kan sätta båda pris och leveransvillkor efter eget tyckte. Vidare får vi ingen volymrabatt trotts att våra volymer ökar.
Inte sällan så säljer de även själva B2C och lägger därför inget större fokus på sina återförsäljare utan gör det snarare extra svårt för oss att beställa produkterna genom dem…
24 mars, 2011 kl. 18:24 #120927info@sportstolen.seDeltagare@Joel 17462 wrote:
Ett annat problem som vi upplever är att vissa företag i Sverige har ensamrätt att distribuera en tillverkares produkter. Vilket gör att de helt och hållet kan sätta båda pris och leveransvillkor efter eget tyckte. Vidare får vi ingen volymrabatt trotts att våra volymer ökar.
Inte sällan så säljer de även själva B2C och lägger därför inget större fokus på sina återförsäljare utan gör det snarare extra svårt för oss att beställa produkterna genom dem…
Det där känner jag igen. KG Knutsson har agentur för massor produkter inom vår bransch, och vi va tvungna att handla för jätte summor för att de ens skulle vilja ta i ärendet.
Tyvärr så får ju alla välja själva vilka man vill sälja till och förmodligen har de sina skäl varför.
24 mars, 2011 kl. 22:39 #120940ParvelitoDeltagareEftersom jag har suttit i närmare 10 år som försäljningschef på en grossist, och dessutom har lite tid över, så kan jag försöka förklara tänket bakom strategin som man idag använder sig av.
Varje grossist (som jobbar enbart som grossist och inte säljer B2C eller B2B till slutanvändare) är beroende av att det finns trogna återförsäljare som sätter deras produkter på en hylla där alla kunder ser dem, eller i ett skyltfönster där de syns inför massor av människor med pengar och intresse för produkten. I Sverige finns det 35-40 tänkbara sådana platser i verkligheten (utanför Internet), nästan oavsett vilken produkt eller nisch man än väljer. Lite grovt räknat ligger 10 av de ställena i Stockholm, 5 i Göteborg, 3 i Malmö och sedan har de större städerna ett sådant ställe vardera. Ungefär.
För att man skall hitta återförsäljare på just de här ställena som vill promota din produkt så finns det bara ett sätt. De måste få tjäna rejält med pengar på produkterna de säljer. En butikslokal på Biblioteksgatan, Drottninggatan eller Kungsgatan i Stockholm kostar rejäla pengar. Sedan skall man ha en schysst butiksinredning också och anställda som håller bättre klass än de timanställda på Kappahl (= man får betala mera). De måste dra in pengar på det de säljer.
Ponera nu att en säljare i en fräsch butik lagt en timme vardera vid sex olika tillfällen på att demonstrera exklusiva hembiohögtalare för en kräsen och ofta återkommande potentiell kund. När denne potentiella kund sedan tar upp sin iPhone för att kolla Prisjakt och högt berättar att de här högtalarna var bra, men de är 8 papp billigare hos Parvelito, så jag köper dem där, så har butiken inte mycket att välja på. Den butiken kommer inte att demonstrera det märket för någon mer kund! Alla spår efter det märket är borta från butiken innan man ens hinner blinka. De har inte råd med något annat, och den försäljningschef som skall försöka blidka dem att stanna kvar lär få öppna plånboken och bjuda på helsidesannonser i DN, feta bilagor i hembiotidningarna och en riktigt blöt studieresa till Aruba.
Det finns en hel del ytterligare ”important spots” att ta vara på om man vill bli rikstäckande med mellanköpsvaror. (Sådant man inte köper varje dag, men troligen oftare än en vart tionde år som det t.ex. är med kylskåp).
Låt oss leka med tanken att vi skall lansera den nya glassen ”Tom & Berry” i Sverige på bred front. Vilka butiker vill man skall sälja den? Jo, man vill att de ledande matvarubutikerna på varje rimligt stor ort skall ha den väl synlig i en stor frys precis före kassan där det är enkelt att stoppa ned en burk medan man står i kö. Vi pratar ICA Maxi, ICA Kvantum, Coop Forum och måhända någon Hemköp, Citygross och SuperWillys också. Platsen man vill ha är eftertraktad och den som äger affären ställer bara sådant som de tjänar absolut mest på just där. Alltså får man se till att marginalerna ligger rätt. Det är nämligen värt väldigt mycket att få ha en egen disk, att vara utvald och avskild från Euroshoppers syntetiska vaniljglasspinnar doppade i så kallad choklad. Det är så man bygger varumärke och känslan av att man är lite speciell när man köper just den glassen.
I det läget är ingen intresserad av att ”Tom & Berry” dyker upp bredvid de halal-slaktade kycklingarna i butiken i miljonprogramområdets servicebutik. Man vill inte se det hos Lidl, Netto, Ö&B eller Rusta till ”kanonpris” heller. Möjligen kan man tänka sig att den lokala BMW-återförsäljaren får servera det till barnen medan pappa är ute och provkör en ny 735:a, men i övrigt skall det vara lite svåruppnåligt.
Nu finns det för all del tillfällen där man som ansvarig för försäljningen i ett land vill göra annorlunda. Man vill finnas överallt där ens målgrupp finns, och det viktiga är inte de fina platserna, utan att man finns på alla ställen. Tänk Lego, tänk CocaCola, tänk Marlboro, Ariel, Head & Shoulders och Scan. Hur gör de för att ändå exponeras på rätt sätt? Jo, de använder sig av relativt höga inköpspriser till alla på pappret, för det här är ju etablerade märkesprodukter och inget noname-tjafs. De skall kosta mera. Men sedan har man bonusavtal, kickbacks och marknadsföringsbidrag riktat till viktiga återförsäljare som sänker deras inköpskostnad rejält. Men alla får sälja…
Kontentan är att det krävs två för att dansa tango, och blir man nobbad när man bjuder upp till dans brukar det finnas fler panelhönor att välja mellan. Och när man väl får lov att dansa, vill det till att man gör det bra så att andra blir intresserade av att faktiskt också dansa med den där underbara kavaljeren.
Om vi översätter det här till vår bransch så finns det för grossisterna en del sanningar man kan ta fasta på och fundera över. Man tjänar inte mer pengar på att man omsätter 100Mkr fördelat på 2000 återförsäljare istället för 100Mkr fördelat på 500 återförsäljare. Faktum är att lite beroende på bransch så är de flesta återförsäljare som handlar för mindre än 50-200kkr/år en ren och skär förlustaffär. Och om en återförsäljare inte vill satsa mer på dig, varför skall man då som grossist satsa på dem? Det är när man förstår varandras verksamhet som man kan börja tjäna pengar tillsammans!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.