Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Leverantörsbeställningar?
- Detta ämne har 51 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2012 kl. 09:19 #148339danielanderssonDeltagare
@gottis 47816 wrote:
EDI-koppling från lev skjuter auto över pris/lagersaldo om man har ett någorlunda modernt system då får du realtid likaså edi-lösning i andra ändan skjuter ordern rakt in i systemet.
visst, du missar nyheter men thats about it.
Och hur många leverantörer stödjer EDI? Tror vi har 3-4 st av över 30 st.
5 juli, 2012 kl. 09:20 #148340ParvelitoDeltagare@Dan 47809 wrote:
Jo klart, men vissa accepterar inte mailorders och EDI-lösningar tror jag inte mina leverantörer vet vad det är ens. Så för mig är det ett nödvändigt ont, men fördelen är att när man lägger orders via deras sida så blir det mkt mindre fel.
Vissa leverantörer vi har kan sätta 30-40% fel av artiklarna när de lägger in dem i sitt affärssystem. Det tycker jag är imponerande!!!
Det är lite imponerande med så hög felfrekvens, det borde ju ligga i deras intresse om det är så oklart att ringa tillbaka och börja skingra röken.
Om man suttit hos en grossist av något slag och fått diverse mer eller mindre kryptiska mail och fax med beställningar så förstår man mer varför det blir så där. Det finns en rätt omfattande okunnighet som parat med synnerligen oflexibla affärssystem hos återförsäljarna genererar inköpsordrar från helvetet. Ofta har man satt helt egna beteckningar både vad gäller namn och artikelnummer på varorna, och så har man petat dit ett pris som ingen vet var det kommer ifrån eller ens vilken valuta det är.
Är man second source på något så är det nästan alltid mycket otydliga inköpsordrar, och är kunden ett internationellt företag har de säkert som Amen i kyrkan översatt allt till någon slags medioker summarisk skolengelska där alla specar ramlat bort. Om de nu inte har ett franskt huvudkontor, eller har outsourcat inköpsfunktion till något låglöneland där man inte ens använder vårt latinska alfabet…
En grafisk webshop att använda är oerhört mycket bättre än alla andra inköpssystem. Det blir helt enkelt mer rätt, i synnerhet vid internationella kontakter. Den extra tid det tar vinner man tillbaka på färre fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.