Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Leverantörsbeställningar?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #148167
    Parvelito
    Deltagare

    Jag är imponerad av vad du byggt!!!

    En följdfråga blir dock hur det fungerar i verkligheten? Blir det en massa glapp i alla fall, eller blir det en massa överlager eftersom systemet löpt amok?

    #148169
    Dan
    Deltagare

    Grunden i systemet har vi testat o kört länge nu och den funkar bra.

    Det jag inte har proof of concept på är det här med att hantera mer än en order i transit. Det kan nog bli totalt fiasko eller fullständigt fantastiskt. Jag vet inte än. Här är det två olika saker man måste skilja på.

    Dels är det en funktion som varnar när din nuvarande order i transit inte kommer räcka till efterfrågan och alltså vara slut på lager innan point of no return (coola uttryck) för leverantörens ledtid har passerats. Denna funkar också bra :)

    Den andra biten som som sagt är mer av ett wildcard är när man kör multipla transitordrar. Poängen är att jag under högsäsong har leverantörer med lång ledtid och enorma volymer, vilket gör att jag måste ligga och lägga fyllorders nästan på dagsbasis. Då tror jag detta kan funka skitbra.

    I praktiken kommer det inte användas under lågsäsong i någon stor utsträckning. Där har vi nästan aldrig parallella orders. Däremot kör vi ibland flygpall för test av produkt och resten sjö. Där ser jag stort värde då vi kan fylla luckor med flygfrakt om sjöpallen blir försenad eller om efterfrågan blir högre än trott.

    Men julhandeln är elddopet för just denna funktionen. Det är svårt att simulera den innan man har en verklig situation.

    @Parvelito 47635 wrote:

    Jag är imponerad av vad du byggt!!!

    En följdfråga blir dock hur det fungerar i verkligheten? Blir det en massa glapp i alla fall, eller blir det en massa överlager eftersom systemet löpt amok?

    #148172
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jepp nu snackar vi om hur det verkligen ska vara!

    @Parvelito 47635 wrote:

    Jag är imponerad av vad du byggt!!!

    #148174
    Qarillion
    Deltagare

    1. Vi har beställningspunkter på det som är normala lagervaror och det som inte är lagervaror beställs per automatik för oss. Det ställs som minus en i lagret och då beställs automatiskt en hem för att nolla den vi ligger back. Vi jobbar ju med lite dyrare saker så vi kan inte ha i närheten av allt hemma…. än :)

    2. Vi beställer ifrån majoriteten av våra leverantörer 1-2ggr per vecka. Men jag har beställningarna i systemet som pdf:er (specter) så jag kan se vad som är beställt, när det är beställt och om det är någon ev. restorder.

    3. till 99% automatiskt (lite direktleveranser i mellan åt)

    4. Våra leverantörer jobbar mestadels med veckoleveranser tyvärr. Dom har inte riktigt förstått att kunden som beställer på en onsdag inte gärna vill vänta tills på måndag innan jag får beställa. Men verkligheten kanske kommer ikapp även dessa i framtiden…. :/

    5. Mail & Webbshop. 4 av 15 leverantörer har webbshop idag. Resten blir det mail till.

    #148175
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag är djupt imponerad av ditt system Dan. Du säger att alla kan koda det, men det gäller ju att klura ut hur man vill ha det också, vilket kan vara nog så svårt.

    #148177
    Dan
    Deltagare

    Tack!

    Ja, det har väl evolverat fram lite, man träffar sällan rätt direkt, speciellt inte när flera i personalen ska fatta och använda systemet.

    Såhär jobbade jag tidigare:

    1. kolla över lager och se vad som är ont av (då kollade jag antingen slut eller 1-2 kvar bara, vilket ej är relevant egentligen).

    2. Maila leverantörerna med en order jag skrev i mail. Varje gång fick jag skriva om produktnamn till deras eller söka upp artnr på deras sida. Annars blev det fel i varje leverans.

    3. Vänta på att någon svarar och samtidigt glömma bort att jag hade lagt en order hos dem. Hade man otur svara de aldrig och 2 månader senare hade man fortfarande inga prylar.

    4. Vid inleverans pricka av mot deras följesedel alternativt mitt mail och sedan sitta och ändra lagersaldon manuellt på alla produkter. Noll koll på hemtagningskostnader (vi tar mkt med flyg från USA och att ha koll på frakten är typ livsviktigt).

    5. När betalning skulle ske av fakturan fick man försöka minnas om det som stod på den var samma som jag fått. Numera matchar jag bara mot ordern i vårt system.

    Så när man har skissat ner befintlig arbetsrutin är det rätt lätt att komma på hur man kan göra den mindre kass tycker jag.

    @fotofyndet 47645 wrote:

    Jag är djupt imponerad av ditt system Dan. Du säger att alla kan koda det, men det gäller ju att klura ut hur man vill ha det också, vilket kan vara nog så svårt.

    #148178
    Joel
    Deltagare

    @Dan 47639 wrote:

    Grunden i systemet har vi testat o kört länge nu och den funkar bra.

    Det jag inte har proof of concept på är det här med att hantera mer än en order i transit. Det kan nog bli totalt fiasko eller fullständigt fantastiskt. Jag vet inte än. Här är det två olika saker man måste skilja på.

    Dels är det en funktion som varnar när din nuvarande order i transit inte kommer räcka till efterfrågan och alltså vara slut på lager innan point of no return (coola uttryck) för leverantörens ledtid har passerats. Denna funkar också bra :)

    Den andra biten som som sagt är mer av ett wildcard är när man kör multipla transitordrar. Poängen är att jag under högsäsong har leverantörer med lång ledtid och enorma volymer, vilket gör att jag måste ligga och lägga fyllorders nästan på dagsbasis. Då tror jag detta kan funka skitbra.

    I praktiken kommer det inte användas under lågsäsong i någon stor utsträckning. Där har vi nästan aldrig parallella orders. Däremot kör vi ibland flygpall för test av produkt och resten sjö. Där ser jag stort värde då vi kan fylla luckor med flygfrakt om sjöpallen blir försenad eller om efterfrågan blir högre än trott.

    Men julhandeln är elddopet för just denna funktionen. Det är svårt att simulera den innan man har en verklig situation.

    1. Vad baserar du sålda/dag på? Är det sedan produkten lades in i sortimentet eller senaste 3 månaders perioden? Eller samma period förra året, uppräknat med procenten ni ökat i försäljning sedan dess?

    Anledningen till att jag frågar är att dina ”beställningspunkter” (antalet sålda per dag som varnar när du ligger under vad du har kvar tills nästa leverans kommer – beställningspunkter) lär ju bli rätt så felaktiga när det närmar sig jul och du helt plötsligt säljer 30st/vecka av en pryl du normalt säljer 30 av per månad resten av året?

    2. Återmatar leverantörerna alltid vad de har i lager av det du beställt? eller blir det som en överraskning när leveransen kommer?

    3. Och tillbaka till grundfrågan: Hur håller du koll på när det är dags att lägga en ny beställning hos en leverantör? Säger systemet automatiskt till dig att ”Dan, nu har du endast 90% i lagerhållning hos denna leverantör och du bör skicka iväg en beställning”? För jag antar att du inte beställer dagligen från samtliga leverantörer?

    4. Du skriver att systemet automatiskt räknar ut priser på produkter baserat på hämtagningskostnad och inpris, och att ni ändrar detta när produkterna lägas in vid ankomst. Hämtar du priserna från leverantören eller måste du manuellt gå in och kolla vad varje vara kostar när de skall ”inlevereras”? Här bör du ju även ha med någon form av valutaberäkning då priset kan skilja mycket på hur den svenska kronan står sig mot inköpsvalutan?

    #148179
    Dan
    Deltagare

    Eftersom jag ofta känner mig som en mycket mycket missförstådd programmerare och äntligen får lite credd och blir stolt så bjuder jag på en sak till :)

    Detta är mitt lönsamhetsverktyg som beräknar lönsamhet på följande dimensioner:

    -Tid såklart men kopplat till:

    -Leverantör
    -http-referrer
    -produktkategori
    -order
    -kund
    -enskild produkt

    För att kunna mäta exakt lönsamhet osv. på mikronivå och på olika segment. Exvis vill jag kanske mäta hur lönsamheten på min ena leverantör utvecklat sig sedan jag fixade bättre fraktavtal över atlanten.

    Eller så vill jag se hur en produktkategori presterar osv osv.

    Vi integrerar mot speditören för att mäta fraktkostnad, mäter hemtagningskostnader, varukostnader, valutakurser, löner, exakta kostnader och anledningar på returer, krediter och omskick, emballagekostnader, papper, toner, lokal osv.

    Mest spännande är kanske beräkningen av tejpförbrukning???!!!

    Mina beteckningar på TB1 och TB2 är inte helt rätt och krediteringar bör ligga ovan TB1 men det är en detalj så fokusera inte på den :)

    Detta är grymt stöd för mig åtminstone, speciellt när det gäller marknadsföring.

    Jag har suddat vissa grejer som är mellan mig och mina leverantörer och mig och personalen :)

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=693&stc=1&d=1341343124[/IMG]

    #148180
    GregerA
    Deltagare

    @Joel 47583 wrote:

    Med tiden har det blivit en hel del leverantörer att hålla reda på och vi har nu kommit till en punkt där det börjar bli svårt att hålla reda på vilken man beställt av och när det är dags att beställa igen.

    1. När vet ni att det är dags att lägga en ny leverantörs-beställning? Har ni beställningspunkter (precis som med lagersaldon på produktnivå)?
    2. Kan ni se hur länge sedan ni beställde från en leverantör senast?
    3. Lägger era system automatiska ordrar eller lägger ni alla leverantörs-ordrar manuellt?
    4. Beställer ni t.ex i början av veckan för att matcha med upplock på t.ex slutet av veckan? (när det är färre ordrar att packa)
    5. Hur lägger ni leverantörsbeställningar? Via mail eller via deras webbshop?

    1. Vi har lagt in beställningspunkter. Vi kan ta ut listor på vad som behöver köps in, per leverantör, produktgrupp eller annat. Vi kan också se i en översikt vilka produkter som bör köpas in.
    2. Ja, inköpshistoriken sparas i affärssystemet.
    3. Vi kan skapa order automatiskt utifrån behov, men vi tittar över dem manuellt. Vissa saker kanske kan vänta till nästa inköp, andra skall vi kanske köpa lite extra av den här gången. Vi har ofta också flera möjliga inköpsställen, så det kan vara klokt att kolla vem som passar bäst för dagen.
    4. Vi beställer ofta för att utnyttja helgen för transporten. Det kommer alltså ofta gods på måndagen. Inte alltid vi hinner packa upp det då.
    5. Det varierar, mailar en inköpsorder (PDF) som skapats av affärssystemet, eller lägger via leverantörs webshop, är väl de vanligaste sätten.

    När vi lagt en order och fyllt i förväntat leveransdatum så skickas det över till webshopen, och visas om produkten är slut.

    #148182
    Dan
    Deltagare

    Sålda per dag räknar ut sältakt senaste 7 dagarna, 14 dagarna och 30 dagarna och sätter den högsta av dessa.

    Under jul kommer den funka förutsatt att varan inte ligger slut länge, då blir det mycket sämre tillförlitlighet. Men jag ska ju inte ha något som säljer slut med detta systemet.

    En tanke här är att gå ner på ännu mer djup för att få ”rätt” säljtakt. Typ 48 eller 24 timmar eventuellt, men jag har inte kommit dit än. Tror det kan bli för ”shaky” och opålitligt att köra under lågsäsong eftersom en tillfällig slumpmässig uppgång förstör allt.

    Fråga 2

    Det finns kassa leverantörer och det finns mindre kassa… jag försöker alltid ha en korrekt order i systemet när leveransen kommer. Skulle säga att jag lyckas i 95% av fallen. De flesta lär sig att de ska berätta för mig vad de tänker skicka och inte.

    Fråga 3

    Bra fråga. Glömde säga det. Jag jobbar med mina fina staplar som är färgkodade. Man måste lära sig hata färgen röd för den är alltid dålig ;)

    Men det är inte automatiskt utan jag kollar på denna regelbundet och på leverantörernas produktlistningar. Automatiska varningar är en bra idé dock, ska fixa det!

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=692&stc=1&d=1341342396[/IMG]

    Fråga 4

    jag sätter aldrig priser automatiskt mot konsument baserat på min kostnad. Detta är något som ligger på min todolista dock. Dels i ÅF-verksamheten för att kunna öppna upp hela sortimentet och dels för att kunna vara lat och slippa sätta priser på vissa leverantörer som är lågmarginal exvis och där vi vet att vi ska ha X% marginal.

    Rutinen är oftast som så att när vi beställer får vi tillbaka en proforma eller kvitto och då ser vi till att våra priser stämmer. Tyvärr manuellt arbete, vet ej hur man löser detta bättre :(

    @Joel 47648 wrote:

    1. Vad baserar du sålda/dag på? Är det sedan produkten lades in i sortimentet eller senaste 3 månaders perioden? Eller samma period förra året, uppräknat med procenten ni ökat i försäljning sedan dess?

    Anledningen till att jag frågar är att dina ”beställningspunkter” (antalet sålda per dag som varnar när du ligger under vad du har kvar tills nästa leverans kommer – beställningspunkter) lär ju bli rätt så felaktiga när det närmar sig jul och du helt plötsligt säljer 30st/vecka av en pryl du normalt säger 30 av per månad resten av året?

    2. Återmatar leverantörerna alltid vad de har i lager av det du beställt? eller blir det som en överraskning när leveransen kommer?

    3. Och tillbaka till grundfrågan: Hur håller du koll på när det är dags att lägga en ny beställning hos en leverantör? Säger systemet automatiskt till dig att ”Dan, nu har du endast 90% i lagerhållning hos denna leverantör och du bör skicka iväg en beställning”? För jag antar att du inte beställer dagligen från samtliga leverantörer?

    4. Du skriver att systemet automatiskt räknar ut priser på produkter baserat på hämtagningskostnad och inpris, och att ni ändrar detta när produkterna lägas in vid ankomst. Hämtar du priserna från leverantören eller måste du manuellt gå in och kolla vad varje vara kostar när de skall ”inlevereras”? Här bör du ju även ha med någon form av valutaberäkning då priset kan skilja mycket på hur den svenska kronan står sig mot inköpsvalutan?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 52 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.