Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Leverantör reglerar den fria konkurrensen
- Detta ämne har 34 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2012 kl. 15:47 #135683Per NilssonDeltagare
@Jimmy Öström 33942 wrote:
Det är bra att spela in samtal då om man vill ta fight med leverantörssvinen som inte vill leverera till en.
Men till slut tröttnar man och man pallar inte fightas hela tiden, utan man vill bara ha massor med kärlek och tjäna pengar och då går man utanför Sveriges gränser där gräset fortfarande är grönt:)
Jag har slagits mig blodig med massor med leverantörer i många år men enligt mig leder det bara till sämre fokus på sin verksamhet, jag säger inte att man ska lägga sig ner och slicka deras skor. Men alla har inte orken eller pengarna att fightas alla fighter och jag är en av dom:o.
Har du slagits mot leverantörerna p.g.a. de vägrar sälja till dig eftersom du har prissatt varorna för lågt eller är det någon annan anledning?
5 februari, 2012 kl. 16:29 #135687ParvelitoDeltagare@Jimmy Öström 33942 wrote:
Jag har slagits mig blodig med massor med leverantörer i många år men enligt mig leder det bara till sämre fokus på sin verksamhet, jag säger inte att man ska lägga sig ner och slicka deras skor. Men alla har inte orken eller pengarna att fightas alla fighter och jag är en av dom:o.
Jag tror jag har skrivit något liknande förr, men man måste vara två för att dansa tango. Är inte återförsäljare och grossist kompatibla med varandra för en trevlig dans som bägge är nöjda med, så skall man låta bli att försöka.
Jag förstår utan minsta tvivel att många grossister av prestigemärken inte ser någon nytta i att låta någon ny aktör komma in på banan och priskriga sig till marknadsandelar. De har under en lång period byggt upp bra relationer med viktiga återförsäljare som klarar av att sälja deras saker i stora volymer utan att prisa in sig. De har kunder som inte är priskänsliga, och inte sällan trendsättande kunder med en position där de syns, hörs och är respekterade.
Risken är mycket stor att om dessa återförsäljare allt för många gånger råkar ut för kunder som står och pekar på ett lågt pris i en webshop, så slutar man sälja märket ifråga. Varför hålla på och trassla med något märke där man inte tillåts tjäna de pengar som behövs för att ha butiker på Biblioteksgatan i Stockholm, på Avenyn i Göteborg eller vid Triangeln i Malmö?
Då står grossisten där och funderar på om man skall hoppas på att det lilla fåmansföretaget, inte sällan en enskild firma utan särskilt stora ekonomiska muskler, kan ge motsvarande volymer till samma pris, som de återförsäljare som nu inte vill vara med längre. Beslutet brukar inte bli särskilt svårt.
Sedan är det också väldigt vanligt att just prispressande aktörer är de som bråkar om sina inköpspriser mest, vill ha bäst betalningsvillkor av alla, skriker högst om att det ju för helvete måste marknadsföras också och blir helt vansinniga om det vid ett modellskifte inte kan levereras under några veckor.
Det man också skall komma ihåg om man börjar priskriga är att det alltid finns någon som kommer att vara lite billigare. Har man byggt upp en kundkrets endast på att vara billigast, så försvinner de lika fort igen så fort någon som är billigare dyker upp. Det är också värt att tänka på när man väljer strategi.
5 februari, 2012 kl. 20:37 #135693Jimmy OstromDeltagareNär jag startade 2005 ville nästan ingen sälja till mig, men när jag vifta med min 300 tusen som man lånat från banken öppnade några dörren, men fortfarande vill ca 10 inte sälja till oss och här rör det sig om ett par riktigt stora märken som inte svarar på telefon eller mejl när man försökte får tag på dom.
Sen har vi dumpat priser oxå, problemet här i vår bransch är att man aldrig få ”gå under större konkurrenter i pris” men detta har kommit det senaste året. Innan fick man inte röra en krona på priset, men alla större konkurrenter fick dumpa:eek:
Det är en råttbransch, men jag går min egna väg och hittar andra vägar att tjäna pengar på.
Så numera tar vi inte in fler svenska leverantörer utan går bara utomlands, bättre säljanda, jag mår bättre när folk verkligen arbetar för att man ska sälja så man själv och ens leverantörer tjänar bra pengar.
I min bransch i Sverige sover 99,99% av alla leverantörer vi arbetar med, NOLL framtids tro, NOLL koll, NOLL kampanjer:o. Tråkigt men sant.
@Per Nilsson 33944 wrote:
Har du slagits mot leverantörerna p.g.a. de vägrar sälja till dig eftersom du har prissatt varorna för lågt eller är det någon annan anledning?
5 februari, 2012 kl. 20:41 #135694Jimmy OstromDeltagareSå tror jag oxå att det är om det bara handlar om pris.
Klart att pris är viktigt, men finns det inget mer innehåll än detta så kommer det märkas tydligt i service, kvalité och på sitt konto:o
@Parvelito 33948 wrote:
Det man också skall komma ihåg om man börjar priskriga är att det alltid finns någon som kommer att vara lite billigare. Har man byggt upp en kundkrets endast på att vara billigast, så försvinner de lika fort igen så fort någon som är billigare dyker upp. Det är också värt att tänka på när man väljer strategi.
5 februari, 2012 kl. 22:21 #135695Ms. ThereseDeltagare@Parvelito 33948 wrote:
Det man också skall komma ihåg om man börjar priskriga är att det alltid finns någon som kommer att vara lite billigare. Har man byggt upp en kundkrets endast på att vara billigast, så försvinner de lika fort igen så fort någon som är billigare dyker upp. Det är också värt att tänka på när man väljer strategi.
Håller delvis med. Men det kan också vara ett första sätt för ny aktör att locka till sig kunder för att få chansen att visa hur bra de är på alla anda bitar runt omkring.
6 februari, 2012 kl. 07:42 #135700Katrin LundgrenDeltagare@Ms. Therese 33957 wrote:
Håller delvis med. Men det kan också vara ett första sätt för ny aktör att locka till sig kunder för att få chansen att visa hur bra de är på alla anda bitar runt omkring.
Struntprat. Hur många av dessa kunder tror du att du får behålla sedan när du höjer dina priser??? Jag har jobbat i en priskänslig bransch i många år, och jag kan garantera dig att säljer någon varan 5 kr billigare än dig så lämnar den priskänsliga kunden dig direkt för att handla där i stället. Är det den typen av kunder man vill ha så fine, då kan man jobba med lägsta pris.
6 februari, 2012 kl. 11:02 #135723Ms. ThereseDeltagare@Kodmyran 33963 wrote:
Struntprat. Hur många av dessa kunder tror du att du får behålla sedan när du höjer dina priser??? Jag har jobbat i en priskänslig bransch i många år, och jag kan garantera dig att säljer någon varan 5 kr billigare än dig så lämnar den priskänsliga kunden dig direkt för att handla där i stället. Är det den typen av kunder man vill ha så fine, då kan man jobba med lägsta pris.
Nu pratade jag inte bara om den priskänsliga kunden utan ett första sätt att kunna locka till sig kunder över huvud taget. Den ena typen av kunden är som du säger, den priskänsliga som förmodligen kommer lämna oss när vi höjer (men som förhoppningsvis innan dess hinner generera oss någon ny kund som kanske är villig att betala fullpris). Den andra typen av kunden kan vara den som är beredd att betala fullpris men som hittar till oss via vår rea p.g.a. reklam, etc. Och det var denna kund jag refererade till tidigare. Bara för att en kund shoppar på rea behöver den ju inte falla under den prägeln för alltid och då har man ju en chans att visa vad man går för.
6 februari, 2012 kl. 11:04 #135724Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 33954 wrote:
När jag startade 2005 ville nästan ingen sälja till mig, men när jag vifta med min 300 tusen som man lånat från banken öppnade några dörren, men fortfarande vill ca 10 inte sälja till oss och här rör det sig om ett par riktigt stora märken som inte svarar på telefon eller mejl när man försökte får tag på dom.
Sen har vi dumpat priser oxå, problemet här i vår bransch är att man aldrig få ”gå under större konkurrenter i pris” men detta har kommit det senaste året. Innan fick man inte röra en krona på priset, men alla större konkurrenter fick dumpa:eek:
Det är en råttbransch, men jag går min egna väg och hittar andra vägar att tjäna pengar på.
Så numera tar vi inte in fler svenska leverantörer utan går bara utomlands, bättre säljanda, jag mår bättre när folk verkligen arbetar för att man ska sälja så man själv och ens leverantörer tjänar bra pengar.
I min bransch i Sverige sover 99,99% av alla leverantörer vi arbetar med, NOLL framtids tro, NOLL koll, NOLL kampanjer:o. Tråkigt men sant.
Tråkigt när det är så. Jag har också en del tröga leverantörer i min bransch som inte vill sälja till mig p.g.a. jag har en e-butik och inte en ”riktigt” butik.
Tack och lov så finns det en uppsjö av bakvägar och genvägar man kan ta för att slippa dessa leverantörer.
Dock tycker jag att det är dumt att dumpa priser.
/Per
6 februari, 2012 kl. 12:01 #135730Jimmy OstromDeltagareJa det finns alltid bakvägar.
Jag har många som inte vill sälja till oss för vi heller inte har någon fysiskt butik. Hade faktiskt ett samtal med ett känt märke för 1 månad sedan som sa detta och jag bara skrattade och han undrade varför, ”jag förklarade att redan här hade det varit kört oavsett om vi hade haft en fysisk butik eller inte, för jag kan inte arbeta med leverantörer som är trångsynta och bakåtsträvare. Så samtalet blev väldigt kort:)”
I en perfekt värld skulle ingen dumpat priserna.
Men nu lever vi tyvärr (eller tur är väl det kanske) i en perfekt värld och kör en konkurrent en vara på kampanj (dumpat priset) så är det väl en självklarhet att man ska kunna hänga på utan att man får 700 mejl och telefonsamtal på en av leverantörer.
@Per Nilsson 33985 wrote:
Tråkigt när det är så. Jag har också en del tröga leverantörer i min bransch som inte vill sälja till mig p.g.a. jag har en e-butik och inte en ”riktigt” butik.
Tack och lov så finns det en uppsjö av bakvägar och genvägar man kan ta för att slippa dessa leverantörer.
Dock tycker jag att det är dumt att dumpa priser.
/Per
6 februari, 2012 kl. 12:15 #135733Per NilssonDeltagareJa anno 2012 är det lite stenålder att kräva en fysisk butik
Jag har dock fått dispens ifrån en del tillverkare. Dock så finns det rätt så många bakåtsträvare kvar där ute.
@Jimmy Öström 33991 wrote:
Ja det finns alltid bakvägar.
Jag har många som inte vill sälja till oss för vi heller inte har någon fysiskt butik. Hade faktiskt ett samtal med ett känt märke för 1 månad sedan som sa detta och jag bara skrattade och han undrade varför, ”jag förklarade att redan här hade det varit kört oavsett om vi hade haft en fysisk butik eller inte, för jag kan inte arbeta med leverantörer som är trångsynta och bakåtsträvare. Så samtalet blev väldigt kort:)”
I en perfekt värld skulle ingen dumpat priserna.
Men nu lever vi tyvärr (eller tur är väl det kanske) i en perfekt värld och kör en konkurrent en vara på kampanj (dumpat priset) så är det väl en självklarhet att man ska kunna hänga på utan att man får 700 mejl och telefonsamtal på en av leverantörer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.