Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Leverantör raderade mitt analytics konto
- Detta ämne har 22 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av Bjorne.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2012 kl. 20:36 #99232BjorneDeltagare
Helt jävla otroligt, min förre detta SEO leverantör har raderat mitt analyticskonto. Av naturliga skäl hade dom tillgång till analyticskontot glömde dock att ta bort denna användare efter att jag sagt upp tjänsten hos dom. Några månader senare går dom in och raderar mitt konto. All historik verkar ha gått upp i rök.
Fråga 1, någon som vet om det går att återskapa historiken på något sätt? har försökt att söka utan att hitta info.
Fråga 2, Hur skulle ni hanterat detta i förhållande till leverantören?
27 november, 2012 kl. 20:43 #156253MagnusDeltagareHar dom raderat det du har använt tidigare innan du anlitade dom så är det helt fel.
Har dom raderat sitt eget arbete så har dom möjligen rätt till det eftersom du har sagt upp kontraktet.27 november, 2012 kl. 20:47 #156255BjorneDeltagareHela kontot är borttaget, så det är historik även innan jag anlitade dom. Sen äger väl dom knappast mitt analyticskonto bara för att dom hjälpt mig med strukturen på sidan samt inlänkar? Hittar inget i avtalet om att dom äger rätt att avsluta analyticskontot.
27 november, 2012 kl. 20:51 #15625627 november, 2012 kl. 21:11 #156257BjorneDeltagare@Borje 56629 wrote:
Alltså egentligen är det inte kontot som har raderats utan, kontot i kontot så att säga. Fick detta mail ifrån google:
Hej!Vi vill göra dig uppmärksam på att profilnamnet ”mindomän”
har raderats från Google Analytics-kontot ”mitt konto”
av *******.Med vänliga hälsningar,
Google Analytics-teamet28 november, 2012 kl. 13:13 #156317BjorneDeltagareHar fått tag på SEO leverantören nu, dom hade av misstag raderat kontot…
Beskedet jag fick var dom ber ursäkt men att Googles officiella policy är att ej återställa data ifrån raderade analytics konton, så dom kunde inte göra så mycket mer än att be om ursäkt.All jävla data är alltså borta och kompensation dom spontant erbjuder är en ursäkt :rolleyes:
Jag sa att jag skulle återkomma, men hur hade ni hanterat detta?
28 november, 2012 kl. 13:26 #156320pyhobbyDeltagareTycker du kan prata med din leverantör igen och förklara att du kräver kompensation för det inträffade. Nobbar man dig så börja med att skriva namnet på leverantören här.
Är leverantören certifierade av Google?
Även om det är Googles officiella policy så kanske det inte är helt kört att få till en återställning. Men detta får din gamla leverantör såklart se till att ordna!
28 november, 2012 kl. 13:27 #156323PrixDeltagareOm det inte fanns något avtal mellan er under tiden de gick in på ditt konto utan tillåtelse hade jag sett som intrång. Men jag kanske är för dramatisk.
28 november, 2012 kl. 13:38 #156326BjorneDeltagare@pyhobby 56698 wrote:
Tycker du kan prata med din leverantör igen och förklara att du kräver kompensation för det inträffade. Nobbar man dig så börja med att skriva namnet på leverantören här.
Är leverantören certifierade av Google?
Även om det är Googles officiella policy så kanske det inte är helt kört att få till en återställning. Men detta får din gamla leverantör såklart se till att ordna!
Leverantören är certifierade av Google. Blir bara så förvånad att dom inte spontant ens erbjuder någon form av kompensation. Som att jag skulle acceptera det. Jag väntar på att Google skall ringa upp mig nu så får jag höra vad dom har att säga.
@Prix 56698 wrote:
Om det inte fanns något avtal mellan er under tiden de gick in på ditt konto utan tillåtelse hade jag sett som intrång. Men jag kanske är för dramatisk.
Det är så jag känner det, frågan är om det även är så rent juridiskt?
28 november, 2012 kl. 14:33 #156334BjorneDeltagareok en update.
Har pratat med google och har jag tur går det att återställa.
Har även pratat med SEO bolaget ifråga, pratade med chefen denna gång.
Förklarade läget och bad dom återkomma med ett förslag på kompensation om det 1: går att återställa förlorad data, 2: inte går.
Men dom ville istället att jag skulle återkomma med ett förslag, samt ge dom mer info om hur det påverkar min verksamhet osv. Helt plötsligt började jag bli utfrågad om varför jag sa upp avtalet och dom började snacka om att ”kan vi inte komma överens om en rimlig nivå” så får vi ta det den vanliga vägen aka juridiskt (david vs goliat kortet min tolkning). Kändes som att chefen spelade poker med mig.Så all input om vad en rimlig kompensation kan vara? uppskattas
Vill även passa på att hylla Googles support, har tidigare trott att dom är svåra att få tag på genom telefonen. Men i princip 0 sek väntetid samt superbra support.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.