Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Leveranstid/geografisk placering av sin verksamhet
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av LarLof.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2012 kl. 14:16 #98485MagnusJohanssonDeltagare
Jag funderar lite kring det här med sista beställningstid på dagen. Dvs ”Beställningar inkomna före xx skickas samma dag”. Jag kan bara tänka mig att man missar en del beställningar om en konkurrent tar emot beställningar 3 timmar längre per dag (beroende på vad man säljer).
Antagligen kommer det bli en ännu viktigare faktor i framtiden när webbutiker blir mer och mer perfekta/likvärdiga (som en bransch ofta blir desto längre den finns).
Idag är detta ingen större grej för mig då jag inte har så många beställningar per dag att några % tappade beställningar är hela världen. Vi finns i Ödeshög och det är 11 mil till Norrköping där DHL har ”vår” hubb. DHL hämtar paket hos oss 13:30 och ska vara på plats strax före 18 i Norrköping. Vi har 7 mil till Jönköping och Linköping ska tilläggas.
Men det börjar bli dags att åter igen flytta till större lokaler och då funderar man ju lite kring strategin för detta.
Ska man investera i något ställe där man kan bygga ut/hyra ännu mer yta vartefter man växer…
Eller ska man bara skaffa en lokal som är kanske 5 gånger så stor som den vi har idag och inte bry sig om huruvida man kan bygga ut eller inte, för skulle man få fullt är leveranstiden en så viktig faktor att man bör flytta hela verksamheten (eller i alla fall lagret) till något ställe i Sverige där man har närmare till DHLs, Schenkers och Postens hubbar.3PL kanske vi kan lämna utanför diskussionen.
Frågeställning:
Lek med tanken att man i framtiden skickar 500-1000 paket om dagen. Hur fel är det då att finnas kvar i Ödeshög? Om man skickar så många paket så är ju det nästan en hel lastbil så då går det ju få logistikföretaget att åka direkt härifrån till kanske Jönköping men det är ju ändå en timmes åkande.Finns det ”huvudhubbar” i Sverige där det är absolut bäst att finnas för att få så sen hämtning eller spelar det ingen roll så länge det är en hubb i närheten?
Jag har hört att Posten är bättre på att hämta senare, om ja, vad är anledningen?
25 juli, 2012 kl. 15:09 #149216ParvelitoDeltagareBra frågeställning.
Är du tillräckligt stor så kan man få transportföretagen att anpassa sig efter dig, där så är möjligt. Fyller du en bil kan den säkert gå ganska så direkt till en bra hub, och därmed kan din hämtningstid bli senare. Det finns ingen anledning att åka runt en lång djungelrutt med dina paket om bilen redan är full.
Ett utdrag av mina geografikunskaper ger att bilen som trafikerar Ödeshög troligen utgår därifrån för att sedan åka mot Norrköping via t.ex. Mjölby, Mantorp, Vadstena, Motala, Borensberg & Linköping eller om den åker över Boxholm, Åtvidaberg, Valdemarsvik & Söderköping. Hursom, DHL och Schenker är väldigt duktiga på att åka med fulla bilar, och utan att tala illa om Posten så är de lite mer stela i sin turläggning och åker inte sällan med mycket tomt utrymme i bilarna.
Jag är fullständigt övertygad om att de som har bäst förutsättningar att lyckas med Ehandel på sikt är de som har sina lager liggandes nära distributionshubbarna i Sverige. Ju närmare man ligger, desto tidigare får man ankommande sitt gods, och desto senare kan få avgående gods hämtat. Därtill kommer man att få bättre paketpriser än den som ligger långt bort. Sedan tror jag inte att skillnaden är jättestor mellan att finnas i Stockholm och i Gävle. Även i Stockholm är man beroende av att paketen inte kommer alla på en gång och då i sista minuten, för då hinner man inte. Snarare är det ju så att lokalerna är billigare om man inte finns på de absolut största orterna. Jämför t.ex. Göteborg med postordermeckat Borås. Det man skall undvika är väl hubbarna i Sveriges ”ändar” eftersom gränsen för vad man når dagen efter då avgränsar en onödigt stor del av Sverige.
Vad gäller lokaler så har vi haft det i några trådar. Leta efter stora hyresvärdar med ett stort bestånd på orten där det förmodligen är lättare att byta upp sig i takt med att man växer utan att bli stående med dubbla hyror. Att köpa en fastighet eller bygga själv för ett företag som växer är inte att tänka på, det kan bli jobbigt att bli av med till rätt pris den dag man vill byta upp sig. Dessutom behöver man som regel kapitalet för att växa med, inte stoppa in i fastigheter (som aldrig går att belåna till 100%).
25 juli, 2012 kl. 17:12 #149217JeffDeltagareVi ligger rätt centralt i Gävle och vår närhet till åkerien är ofta väldigt viktigt då vi kan lösa många panikordrar åt våra kunder.
DHLs terminal ligger just över gatan så vi får alltid våra inleveranser vid 09 då vi öppnar, sedan hämtar Posten vid 15.00 (Senarelagt till 16:10 under vår högsäsong). Är det något mer vi behöver få iväg har vi sista inlämningstid vid 16.30 för paket och 19.00 för varubrev på vårt företagscenter som ligger mindre än 2 km bort.
edit: Ja, nu besvarade jag ju inte precis någon fråga, men jag tänkte bara dela med mig lite av hur vi arbetar och ser på saken
26 juli, 2012 kl. 06:20 #149236MagnusJohanssonDeltagare@Parvelito 48798 wrote:
En massa bra råd
Tack Parvelito, jag tar till mig allt du skrev. Man har ju villa, sambo och barn här i Ödeshög så det är ju lite att ta hänsyn till. Nu blir det lite mailande till DHL, 3PL-företag mm så man har all fakta framför sig innan man lägger upp en strategi.
@Jeff 48799 wrote:
Ja, nu besvarade jag ju inte precis någon fråga, men jag tänkte bara dela med mig lite av hur vi arbetar och ser på saken
Jag var inte ute efter direkta svar utan mer hur ni tänker och arbetar idag så ditt inlägg var högst intressant. Tack!
26 juli, 2012 kl. 06:46 #149237JeffDeltagareGlömde skriva att vi kör ”Ordrar lagda före klockan 14 skickas samma dag” på hemsidan men packar fram tills att Posten har rullat på burarna på bilen.
Hör någon av sig efter klockan 15 och behöver paketet redan dagen efter så packar vi det och lämnar påvägen hem.
Folk blir rätt imponerade när de ringer klockan 18 och har sitt paket klockan 11 dagen efter i Boden, en fördel med Varubreven som går i Posten Meddelandes flöde är att man slipper att de tar en dag extra till norra Sverige som t.ex. MyPack.Gällande inlämningstider så misstänker jag att de borde finnas sena inlämningsmöjligheter för brev i Uppsala och Paket (Posten) i Örebro eftersom det är där sorteringsterminalerna finns.
26 juli, 2012 kl. 07:23 #149239fotofyndetDeltagare@Jeff 48821 wrote:
Gällande inlämningstider så misstänker jag att de borde finnas sena inlämningsmöjligheter för brev i Uppsala och Paket (Posten) i Örebro eftersom det är där sorteringsterminalerna finns.
Så är det i tex Sundsvall på brevterminalen. Där tror jag det är 22.00 som är sista inlämningstid. Men då gäller ju det brev som går ner i deras lådor.
26 juli, 2012 kl. 07:30 #149240Jimmy OstromDeltagare22.00 är ju underbart bra!
@fotofyndet 48823 wrote:
Så är det i tex Sundsvall på brevterminalen. Där tror jag det är 22.00 som är sista inlämningstid. Men då gäller ju det brev som går ner i deras lådor.
26 juli, 2012 kl. 07:31 #149241JohanKDeltagareKul med någon i närheten, vi finns själva i Motala.
Vi har sista bokning kl 14, hämtning mellan 14-15 och som du säger så kan det nog inte bli mycket senare eftersom de ska lasta om i Motala sen åka till Norrköping..
Undra hur mycket marginal de har på tiden DHL om de skulle kunna anlända till Norrköping 2 timmar senare men ändå klara av att leverera dagen efter..
Kul tänk iaf med flytt för att bli mer konkurrenskraftig, dock så bör du ju ha riktigt låga hyror i en stad som Ödeshög eller?
/Johan
26 juli, 2012 kl. 07:44 #149242GoranDeltagareNästa Östgöte kommer här, vi finns i ett nyöppnat lager i Skänninge. Har fysisk butik än så länge i Kisa.
Vi skickar paket med DHL och sista bokningstiden är 12.00. Brev med Posten har gränsen 18.0026 juli, 2012 kl. 08:26 #149245ParvelitoDeltagareSundsvall (liksom de flesta andra terminaler) har numera 20:00 på sina brevlådor enligt Postens hemsida, de gjorde om det där för något år sedan för att man skulle hinna transportera mer post med tåg.
Vad gäller senare ankomster till olika sorteringshubbar så är det som regel inga problem om någon kommer lite senare, men om allt skall komma två timmar senare så går det ju inte. Långtradare rullar med runt 70-80km/h i snitt vilket gör att man under en natt inte hinner köra paketen mer än 50-80mil. Inte sällan är det dessutom dellastningar och lossningar längs vägen så tiden är kritisk vid över-natten-transporter.
Jag kollade mina egna paket. En radda som skulle till Skåne behandlade DHL första gången i Gävle klockan 17:18. Sedan dök de upp i Malmö 06:27 morgonen efter. 77 mil på 13 timmar är inte så illa pinkat med tanke på att det då skall lastas och lossas på den tiden också. Det finns inte så mycket tid att vinka på eftersom chaufförer skall ha sin vilopaus och man kan tänka sig att det kan vara lite besvärligt väglag, olyckor, köer vid vägarbeten, poliskontroller etc på vägen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.