Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Let’s Deal & Groupon
- Detta ämne har 50 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av yurre.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2011 kl. 08:46 #124064dstrombeDeltagare
Jag har en del erfarenheter från ett flertal av dessa siter både som kund, business partner och som vän till ehandlare som har använt dem.
Rent generellt så fungerar siterna rätt så lika varandra i att de tar mellan 30-50% av värdet i kompensation och erbjudandet har oftast ett par olika restriktioner som t.ex. köp inom en viss tid, ett visst antal köp innan erbjudandet blir giltigt eller att det finns ett begränsning på hur många erbjudanden som får säljas.
För konsumenter så är det en fantastiskt tjänst enligt mitt tycke och jag har köpt en hel drös med olika saker som:
Spa paket för 2 i present till chefen
1-dag kurs i hur man ska regissera och producera filmer
Restaurang & dryck erbjudanden (flertal från olika barer & restauranger)
Teaterbiljetter
Presentkort hos ehandlare som Asos & Brandos
FotbollsbiljetterEn del av dessa har gått till företag som aldrig kommer se mig igen, men en del som t.ex. Asos har fått mycket återkommande ordrar från mig.
En av mina f.d. kollegor startade ett eget företag i höstas där tanken var att göra något väldigt enkelt med dropshipping för att bredda sina kunskaper inom ehandeln. I Mars i år så sa han upp sig och arbetar nu heltid med enbart daily deals siter. De får dock sina produkter från Kina för en kostnad av ca 3-7 SEK och listpris ligger mellan 25-50 SEK så de har marginal så det räcker. En enda dag på livingsocial.co.uk gav dem ca 1500 ordrar.
För ehandlare däremot så har jag blandade åsikter. Till att börja med så skulle jag alltid räkna en av erbjudanden som en marknadsföringskampanj.
Asos deal på Groupon gav dem 50 000 sålda presentkort värda 20 pund för 10 pund. Detta är en rätt så vettig deal i mitt tycke som man lätt borde kunna räkna hem.
Företaget bakom min filmkurs och spa-paketet däremot lär nog inte se så mycket fler affärer från mig och där kan det bli svårt att räkna ihop affären efteråt.
Sen så varierar villkoren mellan olika daily deal siter. Vissa betalar enbart ut efter att presentkortet blivit inlöst, andra per automatik efter 30-60 dagar.
Tänk även på att sätta restriktioner på eventuella deals så ni inte får för många nya kunder. Se t.ex. denna länk för en artikel på hur fel det kan gå för ett företag som ger ett för bra erbjudande:
Daily Deals And The Potential For FraudEtt annat är en kollega som köpte en canvas deal här i London men då de inte kunde leverera på 2 månader pga. för många ordrar fick slutligen ge honom hela tavlan kostnadsfritt istället för halva priset.
Sist men inte minst, om 1-2 år så kommer många av dessa konsoliderats. Antingen så kommer de samarbeta mer med varandra eller så köper några upp konkurrenterna och en del kommer att gå under.
7 augusti, 2012 kl. 16:28 #150006YocamDeltagareJag har testat både Groupon och Letsdeal och vill verkligen informera att du läser avtalet. Säljarna lägger fram upplägget mkt taktiskt.
Letsdeal de säger att de tar 40% i provision och 60% behåller du.
I avtalet märker du sedan att det är 40% +moms så i slutändan tar de 50% i provision. De blandar exkl och inkl moms och har du inte koll på detta så faller man lätt i fällan.Ex du har en vara som du säljer i din butik för 1000kr och priset är såklart inkl moms. Lets deal säger att vi tar 40% i provision. Du tänker aha då får ni 400 och jag 600, fair enough.
Det som sedan händer att deras provision är 40% plus moms de säljer alltså in sin provision exkl moms på ditt pris som är inkl moms. I slutändan på utbetalningen märker du att du fått mindre pengar och de behöll 50% !
Groupon tar 50% i provision och när de skickat sin kalkyl så skriver de 50% +moms det hela slutar med att de tar 62.5% i provision.
Ett exempel var detta. Hade en deal på 600kr
De behöll 375kr du får 225kr.
När jag sedan konfronterar säljare att jag inte alls behåller 50% så i deras kalkyl så tar de den inkommande momsen av dealen som är 75kr och lägger det mot din vinst. Wooola det ser nu ut som du tjänat 300kr.Men många vet inte att de också ska betala moms på försäljningen så det blir en utgående moms också. I detta fall kvitterar inkommande och utgående moms ut varandra och kvar har du ändå 225kr
Jag vill informera alla att vars redo på detta om ni ska använda dem. Hur ver jag det här jo för att att jag har kört Deals via båda dessa siter och uppmärksammat deras upplägg. Jag har sedan förhandlat om provisionen så jag skulle få ut det jag villa ha från dealen. Allt som räknas i slutändan är vad du sedan har i handen.
Fall inte för deras knepiga kalkyler och upplägg de ger dig även en kalkyl på vad du beräknas tjäna på återkommande kunder som är en siffra från det blå. Jag skulle tjäna 62000 kr extra på återkommande kunder efter min deal. Vad baserar det detta data på?
Några procentsatser de har skrivit ner utan underlag.
Så ni som är små företagare räkna ordentligt innan ni skriver på.7 augusti, 2012 kl. 20:35 #150010nobynatorDeltagareSåhär ser jag det, som vanlig ehandlare går det inte att köra några bra deals via dessa två företag. Har redan gjort min research och det är i princip omöjligt att få någon vinst, snarare förlust sen kanske man kan se det som marknadsföringspengar eller inte. Dessa företag som kör deals eller oftast i min bransch är klonföretag som slår upp en sida med lite produkter där de lägger upp dessa produkter få produkter som de tänkt köra på dessa deals företag till ca 300% högre pris än ex konkurrenter. Detta är nog endast för att klara av att göra deals.
7 augusti, 2012 kl. 21:44 #150012Anton ADeltagareSom slutsats kan vi dra att man ska akta sig för dessa företag :p
14 augusti, 2012 kl. 08:47 #150306Nandor78DeltagareEn del verkar ju kringgå provis-problemet med att sätta ett skyhögt ord-pris som varken är skäligt eller sant för att sedan sänka priset till under 50% så att det ska se billigt ut.
Detta är en anledning till att jag aldrig skulle använda varken Lets Deal, Fyndiq eller någon annan ”deal” sida.16 augusti, 2012 kl. 08:51 #150423Per NilssonDeltagareI dagens DN:
16 augusti, 2012 kl. 08:58 #150424danielanderssonDeltagare@Per Nilsson 50121 wrote:
I dagens DN:
Väldigt märkligt att hon ändå accepterar 300 kunder, när hon bara godkänd 150.
Något saknas i artikeln, annars borde hon kunna stämma dem (alt säga nej till 150 av dessa 300 kunder).
Men ja, Groupon (och liknande) är otrevliga.
16 augusti, 2012 kl. 09:09 #150426ParvelitoDeltagareDet är väl kanske inte så lätt att mota iväg kunder av det slag som använder Groupon. Snåla, vidriga människor som bara skriker och kräver sin rätt eftersom de minnsann har betalat till ett stort känt varumärke som i deras ögon väger tyngre än den lilla okända salongen. Hot om massor av negativ publicitet på alla möjliga ställen samtidigt som man har massor att göra kan knäcka den bäste.
Min åsikt är att de där tjänsterna håller man sig så långt ifrån man kan, det är förbaskat svårt att tjäna något på det om man inte skall blåsa kunderna med väldigt påhittade ordinarie priser.
16 augusti, 2012 kl. 18:05 #150478henrikDeltagareJag har mailat groupon och lets deal 2 ggr vardera och snällt och vänligt undrat varför vissa ”deals” är samma som företagets ordinarie priser var innan de började med en deal men inte fått svar på något av dem. Mycket märkligt…
22 augusti, 2012 kl. 14:15 #150811JohanRDeltagareSåg idag att groupon kör med en deal på ”färgglada iphoneskal” för ca 90kr.. Fattar inte att folk köper detta, eller ja de är ju ett bra pris men
Beräknad leveranstid ca 4-5 veckor.de köper ju bara direkt från kina efter att pengarna kommit in ju? Är folk dumma? Jag säljer samma produkter på min sida för 79kr dock utan frakt men ta mig fan att jag hade betalat för frakten för att få dom på 2 dagar än 1 måna ;s
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.