Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Let’s Deal & Groupon
- Detta ämne har 50 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av yurre.
-
FörfattareInlägg
-
26 maj, 2011 kl. 14:47 #123188ParvelitoDeltagare
Prix: Det var knappast någon bra deal för den som fick 50% heller, 50% av så gott som ingenting, blir nog ungefär ingenting i slutänden. Men det skapar onekligen lite intresse för tjänsten.
26 maj, 2011 kl. 15:11 #123192friedrichDeltagareOK Parvelito
26 maj, 2011 kl. 19:33 #123197Acke79DeltagareMan gör ju inte detta för att tjäna pengar direkt på denna deal, finns väl ingen som gör vinst efter 50% + 30-50% avdrag. Det är ju nästan som att ge bort produkterna gratis.
Det är ju alltså en typ av annonsering. Man begränsar ju också till en kort tidsperiod och till ett visst max antal köp. Säg att man säljer något för 400kr som man ger 200kr rabatt på och från början har 20% vinstmarginal på. Begränsar man då till 100 köp och allt blir sålt har man alltså fått (med 40% provision till sajten) 12.000 kr för något man hade gått jämnt ut med för 32.000 kr.
Kostnaden för detta exempel är alltså 20.000 kr, och det är ju inte speciellt farligt.
Det finns ju fördelar mot en ”vanlig” annons. Folk tittar ju lite extra när det handlar om rabatterbjudande, även de som inte handlar just vad som erbjuds och man får ju iallafall kunder (om än till underpris) alternativt så får man annonsen gratis (om det inte skulle bli någon köpare alls, eller finns det också någon grundavgift?).
Frågan är ju dock vilken typ av kunder dessa annonser når. Groupon och Let’s Deal har ju väldigt mycket prenumeranter men de flesta av dessa är säkert av kategorin ”rabattjägare” och kan vara svårt att konvertera till fullpriskunder. Eniro känns spontant lite mer intressanta då de ju har en mycket bredare användarbas (600.000 besökare per dag) och alltså annonsen når sådana som inte är rena rabattjägare. Och andra sidan så kanske inte de är intresserade alls av erbjudande.
Modellen är iallafall intressant och för åtminstonde Groupon och Let’s Deal har det ju varit väldigt framgångsrikt så att det är här för att stanna verkar ju säkert och det tar ju marknadsandelar av andra annonsformer, så det gäller ju att hänga med i utvecklingen.
29 maj, 2011 kl. 21:32 #123294Makela871DeltagareHur gör dessa bolag med frakten som dom tar ut ref leatsdeal tar 59 kr i frakt men om varan kostar 19 kr var hamnar överskottet? Någon som vet…
7 juni, 2011 kl. 10:56 #123443Thomas THLDeltagareFår varje morgon 4 st olika erbjudanden från GroupOn, letsdeal.se m fl och jag kan redan nu se att det är många återkommande erbjudanden så jag tror inte det är någon kö på annonsörer.
Tror det är för många aktörer nu.
Mycket kass men rätt var det är så kommer nåt man behöver….
16 juni, 2011 kl. 07:12 #123755CorneliaDeltagareJag har varit kontakt med Groupon och hade planer på att testa det, mycket egentligen för att synas, en marknadsföringskampanj helt enkelt. Men vi stötte och blötte det länge och sista gången jag va i kontakt med dem så förstod jag det som att de inte skulle ha fysiska varor längre, typ e-handelsföretag, utan bara typ caféer , restauranger, spa etc.
22 juni, 2011 kl. 12:57 #124032Caroline WilsonDeltagare@Cornelia 20703 wrote:
Jag har varit kontakt med Groupon och hade planer på att testa det, mycket egentligen för att synas, en marknadsföringskampanj helt enkelt. Men vi stötte och blötte det länge och sista gången jag va i kontakt med dem så förstod jag det som att de inte skulle ha fysiska varor längre, typ e-handelsföretag, utan bara typ caféer , restauranger, spa etc.
Sa dom varför dom inte ville ha fysiska varor längre?
22 juni, 2011 kl. 13:25 #124034friedrichDeltagarePå Cdon kunde man köpa ett presentkort på 150 kr för 75 kr nyligen.
Sist jag kollade hade de sålt över 4000 stycken.Cdon lär ju pruta bra, antag att de betalade 20 kr/sålt erbjudande till letsdeal=
4000*20= 80000 kr till letadeal
Rabatt till konsument: 75*4000=300000 kr i lämnad rabattDvs knappt 400000 kr kostar denna ”kampanj”
Just CDON fick mycket uppmärksamhet i annonsutrymme då de är ett känt varumärke och de ingck säkert i dealen, det gynnar ju även letsdeal. (Hur avtalet mellan cdon och letsdeal/schibstedt har jag igen aning om)
CDon har ingen aning om hur många kunder av dessa som kommer vara nya. Ingen hit för cdon om det är folk som redan handlar som passar på…
Billigt eller dyrt det är frågan.
(Nu blev jag osäker var det 4000 sålda presentkort eller 2000 som jag noterade?)
22 juni, 2011 kl. 19:53 #124042PrixDeltagareTror knappast att ens Cdon skulle kunna pruta det till 20 kr såld. Jag har även för mig att det endast registreras som en köpare trots samma person köpt 5 presentkort. Det innebär att om det nu var 4000 sålda så skulle det egentligen kunna va så många som 20 000 st.
Cdon har dock pengar till detta, ingen vinst utan en bra kampanj tror jag dem ser det som. De har mycket tv-reklam och det kostar skjortan att ha reklam som sänds över hela riket.
Sen måste man komma ihåg att många glömmer använda sitt presentkort och sånna som jag som storhandlar kanske passar på att välja att göra det på cdon istället för tex Discshop då jag fått tag på presentkort och handlar då för minst 600 kr som är deras ”fri frakt” gräns.
22 juni, 2011 kl. 20:06 #124043 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.