Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Let’s Deal & Groupon
- Detta ämne har 50 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av yurre.
-
FörfattareInlägg
-
26 maj, 2011 kl. 05:34 #123137SoffsDeltagare
Sydsvenskan ska börja med en lokal variant här nere, Dealie. Säljaren hälsade på oss i butiken igår. De ska också ha 40%. Jag är generellt negativ till denna typ av marknadsföring men i Sydsvenskans fall hämtas varan dock ut av kunden i den fysiska butiken så det upplägget blir lite annorlunda och kanske kan ge lite merförsäljning. För rena e-handlare är den modellen dock inte intressant. Vill ju inte ha folk rantandes runt på lagret…
Annars tror jag att det är svårt. Det blir lite som att ha julkalender. Vi testade i julas och vi sålde bara varan från kalendern den aktuella dagen och har i princip inga återkommande ”kalenderkunder”.
Men… har man ett jättelager av något man bara vill bli av med eller om man har köpt in ett parti superbilligt så kanske…
26 maj, 2011 kl. 10:12 #123160evawennmanDeltagareEniro har ju startat med detta nu också. De tar 30% i provision.
26 maj, 2011 kl. 12:33 #123167Acke79DeltagareTack för svaret, 30% på Eniro Deals alltså. Då tar de inte riktigt samma ”ockeravgifter” som Groupon (blir ju inte mycket kvar efter 50% på ”minst” 50%).
Lite märklig är ju denna typ av annonsering och det verkar inte som att alla märkt någon ökning av ”vanliga kunder” efter en sådan här kampanj. Populärt är det ju dock för de som utnyttjar det, vilket ju den enorma tillväxt som Groupon och Let’s Deal uppvisar (Eniro Deals vet jag inte hur det går för, de har ju precis börjat med detta) bevisar. Viss effekt borde det väl ändå ha annars skulle det väl ha självdött vid det här laget?
26 maj, 2011 kl. 12:40 #123168danielanderssonDeltagare@Acke79 20045 wrote:
Viss effekt borde det väl ändå ha annars skulle det väl ha självdött vid det här laget?
Eller så går alla företag på hypen..
26 maj, 2011 kl. 12:49 #123170friedrichDeltagareja det hela är lite märkligt.
Såg att man idag kan köpa ett presentkort för 99 kr hos en leksakshandlare som är värd 250 kr.Bolaget kanske räknar med att kånka snart eller så hoppas man att 10 % glömmer bort att lösa in presentkortet…
Å andra sidan kan man se det som (dyr?) marknadsföring…:confused:
Man måste väl kunna förhandla ner provisionen.
Använt det som kund en gång, men varför skulle jag vilja gå tillbaka i synnerhet som erbjudanden dimpar ner från höger och vänster…?
26 maj, 2011 kl. 12:57 #123172friedrichDeltagareAtt erbjuda presentkort verkar vansinne. I såfall smartare att lyfta fram enskilda produkter, där kan man ju även få med leverantören på ett hörn.
Överskottsprodukter i all ära, men provisioner på 30-50 %…då har bolagen en dyr/ineffektiv säljkår26 maj, 2011 kl. 14:05 #123180ParvelitoDeltagareProblemet är väl att det nästan står företag i kö för att få marknadsföra sig på detta nya hippa sätt. Med tiden kommer det naturligtvis ”hippigheten” att avta och då kommer kanske E-handlare också finna några lösningar som inte innebär total blackout i resultaträkningen.
Så som det fungerar idag kanske köpcentrum är den annonsör som kan nyttja det bäst. Att gemensamt plocka fram dealar som drar mycket kunder till ett köpcentrum skulle kanske gå att räkna hem. Något jag efterlyser starkt är erbjudanden för människor som reser, där finns ofta köpkraft, man har inga preferenser om vad som är bra och dåligt, utan är väldigt öppen för förslag om var man tankar, äter glass, äter lunch, tar en bensträckare vid någon sevärdhet etc. Funkar så klart inte med vilka avgifter och rabatter som helst, men visst finns det utrymme att dela med sig lite från besöksnäringens sida om det drar folk.
26 maj, 2011 kl. 14:29 #123184PrixDeltagareAtt annonsera en specifik produkt leder ju inte till merköp, rent generellt. Att dela ut presentkort är vansinnigt. Däremot tror jag att sydsvenskans variant kan vara bra för butiker.
De som tjänar annars är ju restauranger och uteställen. Uttryckte mig fel, de förlorar, men kan tjäna på att locka dit nya kunder som inte har testat stället förr. Jag har själv köp några deals på mat och det har fungerat jätte bra. Men än så länge har jag inte besökt samma restaurang igen eftersom att fyra veckor senare hade de nya deals ute och jag väntar just nu in nästa.
Nyöppnade café och liknande kan ju locka till sig kunder. Men de förlorar nog stora summor i början. Såg en deal med cirka. 1000-1500 köp (väldigt osäker) där man fick fika för 5 :- istället för 35 :-. Hälften till Groupon/Let’s deal = 2,5 per kund. Knappast lönande! Och samtidigt kan varje kunde ha köpt 5 kuponer el. fler och denna deal varade i ett år så man hade gott om tid på sig att lösa in den.
Jag blev helt paff när jag räknade lite på det.26 maj, 2011 kl. 14:34 #123185friedrichDeltagareParvelito står de verkligen i kö för att få marknadsföra sig…
statistik?Tyckande eller fakta…
I all välmening.
26 maj, 2011 kl. 14:45 #123187ParvelitoDeltagareFriedrich: Tyckande…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.