Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Låt inte kunden välja.
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Gustav.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2010 kl. 21:13 #94607LastbrygganDeltagare
Ibland tycker jag att jag gör riktigt bra saker i shoppen som sedan visar sig vara rena fiaskot.
Jag skickar ut nyhetsbrev via mejl en gång i veckan och varje vecka har jag en kampanjkod typ: ”Beställ för över 300kr så får du denna filmen utan extra kostnad”. Nu är det ju så att alla mina kunder kanske inte vill ha just den filmen eller någon film över huvud taget.
Så jag lät mig inspireras av Quill och deras uttryck ”Premiefest” och tänkte att jag gör en sida med ett antal olika kampanjkoder så kunde själv kan få välja, lysande idé tänkte jag och slängde iväg nyhetsbrevet.
Ett normalt nyhetsbrev ”kostar” mig i genomsnitt ca 25-35 kampanjkoder beroende på vad det är för något. Med en tydlig länk till premiefesten och mycket pushning för densamma så blev jag av med sammanlagt 5 kampanjkoder…
Veckan efter så pushade jag för premiefesten igen men lade också till EN tradionell kod i nyhetsbrevet. Kampanjkoden som jag hade i nyhetsbrevet fanns också med i premiefesten men med annan kod för att se vilken kunden valde. Resultat på det nyhetsbrevet var ca 20 kampanjkoder fråm mejlet och 2 från premiefesten.
Har jag gjort nåt fel eller vill kunderna helt enkelt inte välja?
(Vet inte om jag får länka till premiefesten eller om det ses som reklam här på forumet)// Mats
6 juni, 2010 kl. 21:25 #111319JoelDeltagareVälkommen till forumet Mats!
Vad är din erfarenhet av rabattkoder i dina nyhetsbrev? Har du provat andra än att ge bort produkter i kombination med orderstorlek? t.ex att ge 10% rabatt på hela ordervärdet eller gratis frakt? Vad fungerar bäst? Hur pushar du erbjudandet?
/Joel
6 juni, 2010 kl. 21:46 #111321LastbrygganDeltagareVälkommen till forumet Mats!
Tackar!
Vad är din erfarenhet av rabattkoder i dina nyhetsbrev? Har du provat andra än att ge bort produkter i kombination med orderstorlek? t.ex att ge 10% rabatt på hela ordervärdet eller gratis frakt? Vad fungerar bäst?
/Joel
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha rabattkoder, tycker att det är ett osunt sätt att tänka.
Jag menar om jag skulle bjuda på frakten vid order över 1000kr som exempel så kostar det mig ca 70kr i rena pengar, om jag i stället ger bort en gummisnorre som för kunden är värd 149kr och kostar mig några tior i inköp så tycker kunden att denne gjort en bra affär och jag har sparat ca 50kr.
Detsamma gäller ju även rabattsatser som kostar mig betydligt mer än vad kanske en DVD för några tior gör.
Hur pushar du erbjudandet?
Uteslutande i vårt nyhetsbrev som går ut till ca 22′ prenumeranter.
Tycker att det skall vara lite ”extra value” för lojala kunder som vil läsa mitt spam på söndagarna.Men man kanske skulle göra ett test med ”Gratis frakt” till 50% av prenumeranterna och en kampanjkod till resten för att se om det är motiverat att tänka om…
6 juni, 2010 kl. 21:52 #111322ParvelitoDeltagareVälkommen hit Mats.
Jag tror till att börja med att Quills metoder fungerar bättre på deras typ av produkter som köps av företagare. Det är aldrig fel att få en present som kan användas privat, på ”arbetsgivarens” bekostnad. I ditt fall är det inte på någon annans bekostnad än sin egen.
Men det du missar är enkelheten att handla. En rabattkod i mailet är enkelt, en länk till en sida med rabattkoder blir ett steg till, plus att man måste välja. Det är jobbigt att klicka, och ännu jobbigare att välja. Det finns väl också en uppenbar risk att det som erbjuds i premie inte är några premiumprodukter precis, och att betraktaren inte ser något mervärde i det. Med en produkt är det lättare att hålla skenet uppe.
Vad du skulle kunna testa är ju 3-5 premiumprodukter som du skickar med i nyhetsbrevet på olika produkter man kan välja mellan, och ser vad som händer då.
6 juni, 2010 kl. 22:22 #111324LastbrygganDeltagareVälkommen hit Mats.
Thanks!
Jag tror till att börja med att Quills metoder fungerar bättre på deras typ av produkter som köps av företagare. Det är aldrig fel att få en present som kan användas privat, på ”arbetsgivarens” bekostnad. I ditt fall är det inte på någon annans bekostnad än sin egen.
Det är sant, men med det facit jag har att mina kunder ”älskar” mina koder så tänkte jag ”the more the merrier”…
Men det du missar är enkelheten att handla. En rabattkod i mailet är enkelt, en länk till en sida med rabattkoder blir ett steg till, plus att man måste välja. Det är jobbigt att klicka, och ännu jobbigare att välja. Det finns väl också en uppenbar risk att det som erbjuds i premie inte är några premiumprodukter precis, och att betraktaren inte ser något mervärde i det. Med en produkt är det lättare att hålla skenet uppe.
Grejen är den att länken till premiekoderna går till en undersida i shoppen där det borde vara lika enkelt att klippa en kod som i nyhetsbrevet. Det blir alltså inga extra klick och kunden är direkt på premiesidan i shoppen och kan börja handla direkt. Kunden kan även gå tillbaka till premiesidan när han vill.
Jag kan inte se någon annan anledning heller, än det som du nämner att det är jobbigt att välja, även om jag personligen inte kan förstå det.
Vad du skulle kunna testa är ju 3-5 premiumprodukter som du skickar med i nyhetsbrevet på olika produkter man kan välja mellan, och ser vad som händer då.
Jag har testat det också till viss del, inte speciellt bra resultat. Absolut bäst resultat får jag om kundern bara får EN kod.
6 juni, 2010 kl. 23:42 #111327JoelDeltagare@Lastbryggan 6724 wrote:
Tackar!
Uteslutande i vårt nyhetsbrev som går ut till ca 22′ prenumeranter.
Tycker att det skall vara lite ”extra value” för lojala kunder som vil läsa mitt spam på söndagarna.Följdfråga: Hur pushar du det i själva nyhetsbrevet? Lägger du det som en liten notis längst ner i mailet eller innehåller mailet bara själva erbjudandet? Du får gärna länka till ett nyhetsbrev så jag får se hur det ser ut (i PM om det inte får postas här)
Jag har börjat lite smått med nyhetsbrev men det är svårt att få en bra frekvens på dem och än så länge har vi inga tiotusentalsprenumeranter så jag tycker att effekten blir i närmast försumbar för att jag ska orka lägga ner någon jätteenergi på det (ännu) …
En annan fråga som dök upp; vilket datum är bäst att skicka ut nyhetsbrev för en webbshop? Måndag efter löning?
/Joel
7 juni, 2010 kl. 06:48 #111333Katrin LundgrenDeltagareJag har kört med nyhetsbrev en längre tid, och det som ger absolut bäst effekt för min del är fri frakt rabattkod. Då skjuter avslutsfrekvensn i höjden direkt. Men man måste göra det till ett kort erbjudande annars glömmer kunderna det. exempelvis fri frakt bara denna helg….
% rabatt har inte gett lika stor effekt för oss, men ändå en liten effekt.
Få en present kampanjer har nästan inte gett någon effekt alls
Datum att skicka är nog väldigt individuellt, många skickar efter löning så risken där är att man drunknar i mängden, men det kan såklart ge bra effekt.
7 juni, 2010 kl. 07:06 #111335GregerADeltagareSöndag är nog en bra dag för Lastbryggan
Var fjärde sökning är efter porr | Nyheter | Aftonbladet
😎Vi kör inga kampanjer överhuvudtaget. Vår affärsidé är att vara gråare än en kommun på 70-talet … … nej, men den nuvarande shoplösningen har inget stöd för det. Visst stöd kommer att finnas i den nya, men det finns annat som står högre på dagordningen.
7 juni, 2010 kl. 07:26 #111338LastbrygganDeltagare@GregerA 6738 wrote:
Söndag är nog en bra dag för Lastbryggan
Var fjärde sökning är efter porr | Nyheter | Aftonbladet
😎Vi kör inga kampanjer överhuvudtaget. Vår affärsidé är att vara gråare än en kommun på 70-talet … … nej, men den nuvarande shoplösningen har inget stöd för det. Visst stöd kommer att finnas i den nya, men det finns annat som står högre på dagordningen.
Söndagar är vår klart bästa dag, tätt följt av måndagar.
(Söndag/måndag står för nästan 50% av veckans försäljning)Jag har också gjort noggranna studier på vilken dag nyhetsbrevet får bäst effekt och det är just söndagar som är bäst.
7 juni, 2010 kl. 07:32 #111339LastbrygganDeltagare@Joel 6730 wrote:
Följdfråga: Hur pushar du det i själva nyhetsbrevet? Lägger du det som en liten notis längst ner i mailet eller innehåller mailet bara själva erbjudandet? Du får gärna länka till ett nyhetsbrev så jag får se hur det ser ut (i PM om det inte får postas här)
Jag har börjat lite smått med nyhetsbrev men det är svårt att få en bra frekvens på dem och än så länge har vi inga tiotusentalsprenumeranter så jag tycker att effekten blir i närmast försumbar för att jag ska orka lägga ner någon jätteenergi på det (ännu) …
En annan fråga som dök upp; vilket datum är bäst att skicka ut nyhetsbrev för en webbshop? Måndag efter löning?
/Joel
Våra 10 senaste nyhetsbrev kan nås via länken. Om Lastbryggan – Sexshop med sexleksaker och porrfilm.
(Moderator kan plocka bort den om det strider mot reglerna.)
Då vi skickar en gång i veckan så har jag ganska bra koll på vad som ger bäst och söndagen efter löning är bäst. (Om det inte är lön torsd-fred samma vecka). -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.