Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Länksidor bra eller dåliga
- Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2012 kl. 08:13 #143344Per NilssonDeltagare
@mickevvs 42328 wrote:
Använder du Chrome så drar du ner ett tillägg som heter PageRank. eller så kan du skriva in sidans URL på Check Page Rank!. Men tänk även på att pageranken bestämmer inte hur bra sidan kan höja dig i sökresultatet utan bara hur populär sidan är enligt Google och besökarna . Så ibland kan det hända att en sida med PR 1 kan ge dig mer boost i sökresultatet än en sida med PR 5. Det är konkurrensen, relevansen och populariteten som spelar roll där.
Hur viktigt är PR i dag egentligen?
23 april, 2012 kl. 08:16 #143346henrikDeltagareSnabbaste är att använda någon sida typ http: // gserp.se/PageRank/ . Finns en hel drös med liknande sidor om du söker på check pagerank men alla fungerar inte. Kör du med Chrome så tror jag det är inbyggt i den.
Edit: Hmm många som hann före…
23 april, 2012 kl. 08:18 #143349henrikDeltagare@Per Nilsson 42330 wrote:
Hur viktigt är PR i dag egentligen?
Inte viktigt alls egentligen men det brukar användas som måttstock för hur mycket länkkraft man får från sidan. Hög PR = bra och seriös sida vilket ger bättre länkkraft.
23 april, 2012 kl. 08:20 #143351mickevvsDeltagare@Per Nilsson 42330 wrote:
Hur viktigt är PR i dag egentligen?
PR (Google PageRank) kan vara bra för o få en helhet på hur Google ser på sidan, hur många besökarna sidan har o.s.v. Rent generelt är ju inte PR den viktigaste faktorn idag för ett lyckat SEO arbete för sin hemsida. Men det ger ju alltid en hint på vad man kan hålla sig på.
Jag har som vana att ALLTID titta på PR när det gäller att köpa annonsplatser på hemsidor och om jag funderar på att köpa länkar så tittar jag även där på vilken PR sidorna har.
Tänk såhär. Betalar du för en länk oavsett om det är annons eller icke, ta en titt på PR. Annars behöver man inte bry sig så värst mycket
24 april, 2012 kl. 14:12 #143480Magnus BrathDeltagareKänner att vi behöver reda ut PageRank. PR är endast ett mått på antal inlänkande sidor or PR på dem (länkens placering på sidan och lite andra småfaktorer påverkar med). Det har inget att göra med vilket förtroende (finns en särskilt Trustrank för det), antal besökare eller vilken position man faktiskt har.
Det betyder inte att PR är värdelöst men hög PR behöver inte alls betyda att Google har högt förtroende för en site.
PR är ett mått som är intressant, det är fortfarande basen i Googles algoritm och Google pratar ofta om det själva men om jag skulle välja mellan en relevant länk eller en med hög PR väljer jag den relevanta.
24 april, 2012 kl. 14:21 #143482JoelDeltagare@Magnus Bråth 42481 wrote:
Det har inget att göra med vilket förtroende (finns en särskilt Trustrank för det), antal besökare eller vilken position man faktiskt har.
Finns det något enkelt mätverktyg för Trustrank?
24 april, 2012 kl. 14:30 #143484mickevvsDeltagare@Magnus Bråth 42481 wrote:
Känner att vi behöver reda ut PageRank. PR är endast ett mått på antal inlänkande sidor or PR på dem (länkens placering på sidan och lite andra småfaktorer påverkar med). Det har inget att göra med vilket förtroende (finns en särskilt Trustrank för det), antal besökare eller vilken position man faktiskt har.
Det betyder inte att PR är värdelöst men hög PR behöver inte alls betyda att Google har högt förtroende för en site.
PR är ett mått som är intressant, det är fortfarande basen i Googles algoritm och Google pratar ofta om det själva men om jag skulle välja mellan en relevant länk eller en med hög PR väljer jag den relevanta.
Då måste jag bara fråga dig. Om en sida har i genomsnitt 5 besökare i veckan och ha ca 50k bra och relevanta inlänkar. Skulle denna då få en hög PR, då i jämförelse med en sida med mindre bra länkar men mycket fler besökare?
För vad jag förstått så räknas ju ändå besökare som en av faktorerna till just PR. Sen oavsett vad så om en sida har mycket PR d.v.s. många bra inlänkar lär ju leda till att man får högre besökarantal, då är det ganska enkelt att tänka: ju högre PR desto fler besökare.
Men sen o andra sidan när det handlar om förtroendet är ju det svårare att utmäta på PR.
Rätta mig om jag har fel
26 april, 2012 kl. 07:26 #143607Magnus BrathDeltagareBesökare har inget med PR att göra (indirekt kan det ha det om de alla är bloggare som väljer att länka efter att ha läst din fantastiska artikel). Sen kan man tänka att det är rimligt att en sida med massor av bra länkar också får mer trafik men det är inte alltid det händer.
Finns tyvärr inget verktyg för trustrank som funkar på samma sätt som toolbar pagerank.
Edit: Tänkte att jag skulle lägga till en länk till den rapport som är grunden till PageRank, det är Googlegrundarna Brin och Page som skrivit under sin tid på Standford: http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.