Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lagligt eller bara oetiskt?
- Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Lubic.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2012 kl. 10:43 #137593Per NilssonDeltagare
@Abbesnabb 36067 wrote:
På väg mot Göteborg, utanför Alingsås har det länge funnits en skylt med texten ”Max 5 minuter” (alltså fem minuter till hamburgerrestaurangen Max). Nu öppnar McDonald’s och har satt upp en skylt till höger om den gamla Max-skylten. De skriver ”till McDonald’s” så det går nu att läsa från vänster till höger ”Max 5 minuter till McDonald’s”.
Hehe, klantigt
27 februari, 2012 kl. 16:41 #137628Per NilssonDeltagareNu har jag faktiskt blivit tvungen att göra detta. Vi hade en knivserie som vi inte sålde tillgänglig på sidan. Dock så kunde man inte beställa den.
Idag blev jag kontaktad av den tyska distributören som bad mig ta bort knivarna. Självklart inaktiverade jag hela kategorin så att dessa ej är synliga eller sökbara på sidan.
Vad jag däremot inte vill göra är att ta bort dem helt och hållet eftersom de rankar bra på Google och jag vill inte att kunden ska mötas av en tråkigt ”Produkten är inte längre tillgänglig”
Kan jag göra som följande:
- Skriva att vi inte säljer den efterfrågade knivserien längre
- Hänvisa till andra liknande knivar
- Ta bort tillverkarens bild och artikelnummer och ersätta denna med något annat.
Googla t.ex. ”shun premier santoku” och klicka på min länk.
Vill gärna ha all möjlig feedback på detta.
27 februari, 2012 kl. 16:51 #137631Jimmy OstromDeltagareUrsäkta, men är dom sura på dig eller varför får du inte sälja eras knivar längre?
Annars skulle jag gjort som du skriver:
- Skriva att vi inte säljer den efterfrågade knivserien längre
- Hänvisa till andra liknande knivar
- Ta bort tillverkarens bild och artikelnummer och ersätta denna med något annat.
@Per Nilsson 36109 wrote:
Nu har jag faktiskt blivit tvungen att göra detta. Vi hade en knivserie som vi inte sålde tillgänglig på sidan. Dock så kunde man inte beställa den.
Idag blev jag kontaktad av den tyska distributören som bad mig ta bort knivarna. Självklart inaktiverade jag hela kategorin så att dessa ej är synliga eller sökbara på sidan.
Vad jag däremot inte vill göra är att ta bort dem helt och hållet eftersom de rankar bra på Google och jag vill inte att kunden ska mötas av en tråkigt ”Produkten är inte längre tillgänglig”
Kan jag göra som följande:
Googla t.ex. ”shun premier santoku” och klicka på min länk.
Vill gärna ha all möjlig feedback på detta.
27 februari, 2012 kl. 16:56 #137632Per NilssonDeltagareMin plan var att sälja dessa knivar och köpa dem ifrån USA där jag köper alla andra knivar från denna tillverkare. De har dock delat upp det så att köksknivarna ska säljas från Tyskland.
Dum som jag var så lade jag upp dem i tron att jag kunde köpa dem från USA.
När jag kontakta Tyskland så bad de mig att kontakta en svensk dist. Tyvärr så är den svenska disten inte vidare alert. Jag har ringt, mailat, ringt och mailat utan att få svar.
Då lade jag projektet på hyllan men knivarna låg kvar i sortimentet och där har de legat och gottat till sig SEO-mässigt…
Så jag vill inte göra tillverkaren sur men jag vill samtidigt inte göra mina kunder sura.
@Jimmy Öström 36112 wrote:
Ursäkta, men är dom sura på dig eller varför får du inte sälja eras knivar längre?
Annars skulle jag gjort som du skriver:
- Skriva att vi inte säljer den efterfrågade knivserien längre
- Hänvisa till andra liknande knivar
- Ta bort tillverkarens bild och artikelnummer och ersätta denna med något annat.
28 februari, 2012 kl. 06:48 #137694Jimmy OstromDeltagareOkej jag är med.
Det är alltså inte bara i vår bransch som leverantörer sover:p:)
@Per Nilsson 36113 wrote:
Min plan var att sälja dessa knivar och köpa dem ifrån USA där jag köper alla andra knivar från denna tillverkare. De har dock delat upp det så att köksknivarna ska säljas från Tyskland.
Dum som jag var så lade jag upp dem i tron att jag kunde köpa dem från USA.
När jag kontakta Tyskland så bad de mig att kontakta en svensk dist. Tyvärr så är den svenska disten inte vidare alert. Jag har ringt, mailat, ringt och mailat utan att få svar.
Då lade jag projektet på hyllan men knivarna låg kvar i sortimentet och där har de legat och gottat till sig SEO-mässigt…
Så jag vill inte göra tillverkaren sur men jag vill samtidigt inte göra mina kunder sura.
28 februari, 2012 kl. 08:43 #137697KockenDeltagare@Per Nilsson 36113 wrote:
När jag kontakta Tyskland så bad de mig att kontakta en svensk dist. Tyvärr så är den svenska disten inte vidare alert. Jag har ringt, mailat, ringt och mailat utan att få svar.
Tyvärr så är det ofta så, någon ”handlare” har lyckats få agenturen och är egentligen inte intresserade av att sälja till andra butiker. Om de gör det så säljer de till så höga priser att det inte blir någon marginal kvar. Om man ska hålla samma utpriser till kund som ”Agenten” gör.
Kontakta ”tillverkare” och säg som det är och fråga om det ska vara så att ”agenten” inte ska sälja till någon annan.28 februari, 2012 kl. 08:46 #137698Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 36179 wrote:
Okej jag är med.
Det är alltså inte bara i vår bransch som leverantörer sover:p:)
Generellt fungerar det rätt så bra. Många vill dock att vi ska en fysisk butik, eller brick and mortar som de kallar det för. Tack och lov har vi fått dispens från flera knivtillverkare på detta.
Det är faktiskt de svenska grossarna som är de mest träiga och besvärliga.
Ni andra då, vad tycker ni? Kolla länken. Give me feeeedback!
28 februari, 2012 kl. 08:48 #137699Per NilssonDeltagare@Kocken 36182 wrote:
Tyvärr så är det ofta så, någon ”handlare” har lyckats få agenturen och är egentligen inte intresserade av att sälja till andra butiker. Om de gör det så säljer de till så höga priser att det inte blir någon marginal kvar. Om man ska hålla samma utpriser till kund som ”Agenten” gör.
Kontakta ”tillverkare” och säg som det är och fråga om det ska vara så att ”agenten” inte ska sälja till någon annan.Så sant som det är sagt.
Jag har redan informerat tillverkaren om problematiken och föreslagit att vi ska ha ett möte om detta i samband med en stor knivmässa som äger rum i Tyskland nu i mars.
28 februari, 2012 kl. 12:13 #137729LubicDeltagareTycker det är bra med tips till andra produkter när någon produkt har utgått av någon anledning. Dock känns det fel att bara lägga upp kända produkter för att sedan länka till andra, om man aldrig har tänkt sälja produkten från början.
Jag skulle vilja ”städa” upp produktsidan lite, genom att ta bort tipsfunktionen, etc., i och med att produkten inte kommer komma in igen (troligen inte iaf?). Men annars så tycker jag som sagt att det är ett bra sätt för att ge en service till kunderna och tipsa om likvärdiga produkter som kan tänkas passa minst lika bra.
28 februari, 2012 kl. 12:36 #137732Per NilssonDeltagare@Lubic 36219 wrote:
Tycker det är bra med tips till andra produkter när någon produkt har utgått av någon anledning. Dock känns det fel att bara lägga upp kända produkter för att sedan länka till andra, om man aldrig har tänkt sälja produkten från början.
Jag skulle vilja ”städa” upp produktsidan lite, genom att ta bort tipsfunktionen, etc., i och med att produkten inte kommer komma in igen (troligen inte iaf?). Men annars så tycker jag som sagt att det är ett bra sätt för att ge en service till kunderna och tipsa om likvärdiga produkter som kan tänkas passa minst lika bra.
Jag hade som målsättning att sälja dessa produkter. Eftersom det inte hände något så lade jag projektet på hyllan och lät produkterna finnas kvar, dock kunde man inte beställa dem utan de bara låg där.
Jag har faktiskt fortfarande förhoppningen att kunna sälja dessa produkter.
Med tips-funktionen, menar du Google+ och gillaknappen?
Tyvärr är jag lite bakbunden av plattformens begränsningar så jag kan inte ta bort dessa eller åter-i-lager-skicka-epost-funktionen för just dessa produkter.
Tack för input och feedback, det uppskattas!
//Per
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.