Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lagligt eller bara oetiskt?
- Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Lubic.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2012 kl. 14:42 #97438Per NilssonDeltagare
Hej!
Jag undrar om följande scenario är lagligt eller olagligt rent juridiskt sett.
A googlar på ”kalles knivar” och hamnar hos oss. Under kategorin eller produkten ”kalles knivar” skriver vi följande:
På grund av att Kalles knivar har undermålig kvalitet och inte är prisvärda så vill vi istället tipsa om XYZ-kniven från XYZ-företaget.
(texten kan självklart variera men budskapet är att vi inte rekommenderar Kalles knivar utan hänvisar istället till XYZ-kniven).
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar
//Per
22 februari, 2012 kl. 14:48 #137187fotofyndetDeltagareJag ska gå och hämta sonen på skolan nu, men jag tror att det finns något i lagstiftningen som reglerar marknadsföring som säger att du inte får prata ner konkurrenter. Det där borde falla under det. Men jag hittar inte igen det nu, så ni får rätta mig om jag har fel.
22 februari, 2012 kl. 14:51 #137190Per NilssonDeltagareDet är inte en konkurrent utan ”Kalles Knivar” är en tillverkare av knivar.
Obs! Det är inte mig det gäller, jag är en etisk och moralisk knivhandlare
22 februari, 2012 kl. 15:00 #137192ParvelitoDeltagareVisst kan man göra så, kanske inte berätta att de är dåliga utan bara ”Kalles knivar har vi inte, men vi rekommenderar istället de här knivarna till kampanjpris”.
Det kommer konvertera så uselt att man gör det inte i förhoppning om att sälja något, utan man gör det för att jävlas. Ungefär som att köpa Adwords på konkurrenternas namn.
22 februari, 2012 kl. 15:06 #137193Per NilssonDeltagare@Parvelito 35632 wrote:
Visst kan man göra så, kanske inte berätta att de är dåliga utan bara ”Kalles knivar har vi inte, men vi rekommenderar istället de här knivarna till kampanjpris”.
Det kommer konvertera så uselt att man gör det inte i förhoppning om att sälja något, utan man gör det för att jävlas. Ungefär som att köpa Adwords på konkurrenternas namn.
Så det är bara dumt och elakt men ändå helt lagligt?
22 februari, 2012 kl. 15:16 #137196ParvelitoDeltagareStryker man det där med att baktala dem, samt inte använder deras logga, så är det definitivt lagligt. Man ser exempel på det nästan dagligen på Google.
22 februari, 2012 kl. 15:57 #137198fotofyndetDeltagare@Per Nilsson 35630 wrote:
Det är inte en konkurrent utan ”Kalles Knivar” är en tillverkare av knivar.
Obs! Det är inte mig det gäller, jag är en etisk och moralisk knivhandlare
Det jag menade var att Kalles knivar är en konkurrent till knivmärkena du säljer. Jag har för mig att det var tjafs om det där med Ipren och Alvedon.
22 februari, 2012 kl. 17:04 #137203Per NilssonDeltagareTack för infon.
//Per
22 februari, 2012 kl. 18:07 #137207PrixDeltagareVill man ge en lite spark till en konkurrent finns det många sätt att göra det utan att ens behöva nämna namnet.
Nu kommer jag bara för det inte ihåg något super bra exempel, men vet att jag reagerade stort på en, enligt mig, klockren reklam som sändes på TV för ett tag sedan.
Påhittat exempel är:
Företag A kör en reklam stenhårt, ”Alla är värda att ligga på soffan och se film”…Företag B, kör någon vecka senare när A tryckt in ”Alla är värd…” i folks huvud en reklam som säger ”Medan våra konkurrenter ligger på soffan och ser film så passar vi på att sänka priserna..” Eller ”Med Företag B är det inte dyrt att ligga på soffan och se film”.
27 februari, 2012 kl. 10:37 #137591AbbesnabbDeltagarePå väg mot Göteborg, utanför Alingsås har det länge funnits en skylt med texten ”Max 5 minuter” (alltså fem minuter till hamburgerrestaurangen Max). Nu öppnar McDonald’s och har satt upp en skylt till höger om den gamla Max-skylten. De skriver ”till McDonald’s” så det går nu att läsa från vänster till höger ”Max 5 minuter till McDonald’s”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.