Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Lägga in pengar i ab och sedan ta ut för att
Etiketter: aktiebolag, löner
- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av Ekraft.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2015 kl. 22:37 #177945DanDeltagare
Bättre och bättre… Ni får göra ett aktieägartillskott då, det räcker inte med att sätta in det på kontot. Men det beror ju på vad ni har för intäkter.
Har ni 50.000 i aktiekapital och inga intäkter och inga tillgångar i övrigt i bolaget, och ni har hyra för 48.000 endast som kostnad, ja då ska ni upprätta kontrollbalansräkning efter 6 månader och sedan återställa det egna kapitalet inom 8 månader annars är ni personligt betalningsansvariga för bolaget. Er kreditrating går också i botten och ni kommer ej få krediter utan säkerhet.
Som sagt, jag hade tagit hjälp av redovisningskonsult, tiden ni lägger på sådana här frågor ska ni lägga på att sälja.
27 mars, 2015 kl. 10:28 #177951EkraftDeltagare@Bestblom 82116 wrote:
Nej, man vill liksom inte skatta dubbelt så det är bättre att låta pengarna ligga kvar på kontot (privata kontot) och ta ut det när det behövs.
Tanken från början var att vi skulle ta ledigt från jobbet i 6 mån för att satsa på bolaget. Men vi börjar inse att 6 månader inte är tillräckligt och kommer förmodligen att ta 1 år istället. Vi kommer att starta ett ab för det känns mer ”seriöst” och passar oss bättre.
Hyran för ett kontor kostar ca 4 000 kr/mån = 48 000 kr/år. Är det bättre att, förutom aktiekapitalet på 50 000 kr, lägga in 48 000 kr till i företagskontot och låta det dras därifrån?Ärligt talat så måste ni väl ha någon plan för att få ihop pengar till kontorshyran i alla fall? Annars kanske man inte skall ge sig på projektet, alternativt inte hyra något kontor utan jobba hemifrån istället. Ett alternativ kan annars vara att jobba halvtid som löneslav och heltid som sin egen, så rinner inte pengarna iväg i samma takt och man har kanske råd att istället för att göra allt själv låta proffs göra en del arbetsuppgifter med en högre kvalitet än man själv förmår.
Det kommer säkert gå åt massor av pengar, men det är som alltid bättre att in i det längsta försöka ha kontroll över dem på eget konto. Skjut till mer pengar när det behövs istället.
En redovisningsfirma som tar hand om era räkenskaper månadsvis och ger er en uppdaterad rapport tror jag är ett måste för er.
29 mars, 2015 kl. 21:31 #177980BestblomDeltagareEkraft, som många andra företag kommer börjar vi från scratch. Vi startar från noll utan kunder. Vi ska erbjuda digital marknadsföring via app/program. Under 2 månader har vi anställt en programmerare som har utvecklat appen, snart klar…
När appen är klar kommer vi, för att det ska blir seriöst, satsa heltid på företaget. För att överleva kommer vi använda eget kapital (sparande) som vi har lagt undan. Det är planen. Vi drömmer inte om att bränna pengar och gå tillbaka till ”anställningen” man hade utan att ha tjänat in något… Men fram tills Vi får kunder/intäkter behöver vi överleva och det får vi göra genom att använda sparandet.Att jobba halvtid med företaget är inte seriöst för oss. Vi behöver fokusera helhjärtat på detta.
30 mars, 2015 kl. 04:22 #177983EkraftDeltagare@Bestblom 82166 wrote:
Ekraft, som många andra företag kommer börjar vi från scratch. Vi startar från noll utan kunder. Vi ska erbjuda digital marknadsföring via app/program. Under 2 månader har vi anställt en programmerare som har utvecklat appen, snart klar…
När appen är klar kommer vi, för att det ska blir seriöst, satsa heltid på företaget. För att överleva kommer vi använda eget kapital (sparande) som vi har lagt undan. Det är planen. Vi drömmer inte om att bränna pengar och gå tillbaka till ”anställningen” man hade utan att ha tjänat in något… Men fram tills Vi får kunder/intäkter behöver vi överleva och det får vi göra genom att använda sparandet.Att jobba halvtid med företaget är inte seriöst för oss. Vi behöver fokusera helhjärtat på detta.
Jag tror jag förstår. Jag tror dock inte att lokalhyran är den största utgiften för er kommande år. När man vill lägga in kostnaden för en lokalhyra i bolaget, men inte något annat, så känns det instinktivt fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.